Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö Kommer få ge (beroende på hö) 20-30 gram kalk i foderstaten i vinter. Har tyvärr ingen våg som tar så små vikter. Någon som kanske vet...
Svar
2
· Visningar
1 226
Senast: Equilina
·
Foder & Strö Ja frågan är som rubriken, hur mycket smrp. innehåller rapskakan? Jag gjorde en sökning o fann en länk från HH, där det uppgavs att...
Svar
3
· Visningar
1 273
Senast: pastejja
·
Foder & Strö Vad anser ni med att blöta upp mineralfoder med varmvatten? (kokvatten oftast i detta fallet, tar aldrig varmt kranvatten pga...
Svar
5
· Visningar
2 548
Senast: Masse
·
Foder & Strö Hjälp mig nu för hjärnan har gått i baklås. ;) TS 46,3 % Råprotein 117 g/kg TS Smbp 36 g/kg vara MJ 5,2 MJ/kg vara Ca 4,0...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Eastwick
·
C
Foder & Strö och att jag inte ska ge något proteintillskott. Han som jag köper ensilaget av är jättetrevlig och tillsmötesgående men han verkar inte...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Cosmic
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·
M
Foder & Strö I stallet där jag har min häst finns det 4 hästar som får hösilage. Hur mycket bör man fodra dom när de går ute dygnt runt? Det finns...
Svar
4
· Visningar
1 268
Senast: wrangler
·
Foder & Strö Hej! Har precis fått hem en ny häst som mestadels under sommaren bara stått i en skogshage och skrotat. Fd ridskolehäst som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 533
Senast: Tillis
·
Foder & Strö HUR räknar man om foderenheter till smrp? Sitter och tittar på proteinfoder, hittade ett som har 1,11 fe/kg TS. MJ var 12,6. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 492
Senast: Natasja
·
P
Foder & Strö Jag har en två hästar: En shettis och en connemara. Idag får dom hö 3 ggr per dygn. Dom får inget kraftfoder som det är nu. För att...
Svar
6
· Visningar
1 254
Senast: Paavo
·
P
Foder & Strö Det finns ju et gäng olika proteintillskot, och vill försöka jämföra dem här. Om ett avelssto på lösdrift får fri tillgång grovfoder...
Svar
18
· Visningar
1 871
Senast: Natasha
·
Foder & Strö Hur förvarar ni ert lusernhack? Jag behöver tips på fodertunnor, där man får plats med en "bale" av greenpowers alfalfa/lusern. Om...
Svar
16
· Visningar
1 734
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Hur mycket lysin ska en häst som väger 350 kg? Var får man reda på mycket man får i hästen? Mer info om lysin? Har letat men hittar...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 763
Senast: pastejja
·
R
Foder & Strö min pålle fick foderstrupsförstoppning i går, han hade kommit lös i stallet och fått i sig torr betfor"mängder" mitt fel såklart. Han...
Svar
3
· Visningar
990
Senast: cahs
·
M
Foder & Strö Skaffade en ny häst nyligen, och det börjar bli dags att gå över på vintermatsedeln dvs hö + mineraltillskott. Men: stoet äter inte den...
Svar
16
· Visningar
1 944
Senast: MonteRose
·
M
Foder & Strö Någon som vet fodergivorna på fodrena? Antar att ingen ännu kan svara på om fodret är bra i och med att fodret kom ut i början på...
Svar
14
· Visningar
2 078
Foder & Strö Jag har ej tagit nån höanalys för höet min häst äter, dels för att vi har olika parier hö (rundbal) som kommer i från olika marker. Det...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Jag har gett min lilla travare lusernpellets under vintrarna som extra proteintillskott. Hon faller ur mycket på våren men sen jag...
Svar
17
· Visningar
7 400
L
Foder & Strö Hejsan. Har en fråga jag gått och grubblat på länge. Min häst håller på få igång sin kondition igen efter 1 års vila. Jag ger endast...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: _Elly_
·
Foder & Strö Jag har hösilage och skall ta lite av några balar för mineralanalys. Men hur stor mänd av varje och är det i mitten man skall ta?
Svar
1
· Visningar
778
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka