Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar räkna med 4,5% av råproteinet i hö som huvudsakligen består av timotej, sen hur fel det blir vet jag inte!
Ok, men RP får man väl inte veta vid analys, utam bara smältbara delen eller minns jag fel?/U
Då verkar det som vetekli gör att hästen inte tar upp lysinet optimalt, om jag förstår det rätt? Då undviker vi det..
/U
Var hittar jag hur mycket lysin mina hästar behöver? De är ju olika..
/U
Dräktig är hon också och om jag har räknat rätt så får hon just nu i sig strax under 14g lysin/dag. Behovet är enligt NRC 18g/dag för en lågdräktig häst på 300kg, men sen rids hon ju också så jag antar att hon behöver lite mer än så.
RP står alltid på analysen med.
Det finns proteinmässigt inget som heter medelhö, dvs man kan aldrig säkert anta att SRP och/eller RP ligger på en viss nivå. Kan variera från 18 - 100+ gram SRP/kg foder, så att gissa blir mkt vanskligt. Förr angavs medelhö till 8 MJ och 40 gr SRP, men som sagt det kan slå extremt fel att kallt anta att srp är på kring 40.
Lite ledning har man om det är klöverhö eller lucernhö, då är oftast proteinet tillräckligt eller mer. Men annars så - man måste analysera.