Sv: Lysin!?

Såg att det stod om Timotejhö och gräs.. Ska jag räkna som gräs och reducera till en TS-halt, har inte timotejhö.. Eller fanns det annat som jag missat?
/U

tänker jag rätt nu, har ingen egen analys men om jag räknar hö som gräs, lånar en annans hövärde eftersom jag inte analyserat än:

Smbrp 43,1/kg foder - 83/kg ts

% lysin av råproteinet
Gräs 4,4-5,4

Det bör väl vara den smältbara delen som räknas?

Hur skulle ni räkna att lysinet var/kg foder?
/U

Lysinet räknas i % på råproteinet.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder#6

Hittar det inte just nu, men har läst tidigare att 16 gram kväve motsvarar 100 gram råprotein (med tanke på texten i länken).

Andelen lysin i vete är låg, havre mest av våra spannmål, vet dock inte hur fördelningen av lysin i vete är mellan kliet, kärnan mm. Men eftersom fytinet i vetekli hindrar upptaget av vissa mineraler och aminosyror så är vetekli ointressant för mig i alla fall.

Fytat, fytin och fytinsyra (vad jag förstått är samma sak)
Sockermolekyl som kan binda till
sig max 6 fosfat och binder även till
sig 2+ joner som Zn, Mg, Cu, Ca
och Fe vilket leder till nedsatt
mineralupptag och därmed nedsatt
metabolisk aktivitet.

Denna text om fytat är kopierad från:
http://alike.se/rapport/Johanna/Test/N%E4ringsfysiologi%20och%20fodervetenskap_Sammanfattning.pdf

Läs också spaderÄss inlägg tidigare i tråden angående lysin och smältbarhet!

Jag brukar räkna med 4,5% av råproteinet i hö som huvudsakligen består av timotej, sen hur fel det blir vet jag inte!

Senast ändrad:

Ok, men RP får man väl inte veta vid analys, utam bara smältbara delen eller minns jag fel? Vad ligger ett medelhö på? Jag är mest nyfiken på hur mycket man kan räkna med att hästar får i sig utan att man funderar över det. Jag har nämligen aldrig funderat på lysinbrist och vem vet, jag kanske har haft lysinbrist på mina hästar i alla år utan att ha märkt det?

Då verkar det som vetekli gör att hästen inte tar upp lysinet optimalt, om jag förstår det rätt? Då undviker vi det..

Var hittar jag hur mycket lysin mina hästar behöver? De är ju olika.. Alla lättfödda varmblod:

- ridhäst i medelträning (dressyr) (ca 700 kg?)
- 2-åring som bara dräller och växer, blir lättare än morsan (ovan) men likan hög (170 cm)
- dräktigt avelssto som ger di, 163 cm, dålig koll på vikt men äldre modell men inte tung (550 kg?)
- föl till avelsstoet, blir kanske dryga 165 cm som vuxen (stoet lämnar större än sig själv)
/U

RP står alltid på analysen med.

Det finns proteinmässigt inget som heter medelhö, dvs man kan aldrig säkert anta att SRP och/eller RP ligger på en viss nivå. Kan variera från 18 - 100+ gram SRP/kg foder, så att gissa blir mkt vanskligt. Förr angavs medelhö till 8 MJ och 40 gr SRP, men som sagt det kan slå extremt fel att kallt anta att srp är på kring 40.

Lite ledning har man om det är klöverhö eller lucernhö, då är oftast proteinet tillräckligt eller mer. Men annars så - man måste analysera.

Jag brukar räkna med 4,5% av råproteinet i hö som huvudsakligen består av timotej, sen hur fel det blir vet jag inte!

Om man skickar höprov till Equi-analytical i USA så uppskattar dom lysinhalten i grovfoder till 3,5% av råproteinhalten. Detta värde är förmodligen en uppskattning av “smältbart lysin”, dvs. den andel av lysinet som hästen kan tillgodogöra sig.

Det finns en studie som visar att i medeltal så är 1,87% av lysinet i grovfoder bundet i ADF fraktionen vilket betyder att detta lysin inte är tillgängligt för hästen.

Vill man vara på den säkra sidan bör man nog räkna med att smältbart lysin i grovfoder är ca. 3,5% av råproteinhalten.

Å andra sidan är lysinbehovet för hästar inte särskilt vetenskapligt uppbackat. Det finns studier av lysinbehovet hos växande unghästar men inte egentligen för övriga hästar. Man har i stora stycken fått “uppskatta” lysinbehovet hos övriga hästar.

Ok, men RP får man väl inte veta vid analys, utam bara smältbara delen eller minns jag fel?/U

Klart att du ska få råproteinhalten specificerat i din analys. Analysföretagen mäter ju kväveinnehållet i fodret och multiplicerar detta värde med 6,25 och får då “råproteinhalten”. Är den inte angiven på din analys så ska du kontakta analysföretaget och be att få värdet.

Då verkar det som vetekli gör att hästen inte tar upp lysinet optimalt, om jag förstår det rätt? Då undviker vi det..
/U

Vetekli har råproteinhalten ca 14 % och lysinhalten 5,9 g/kg foder enligt NRC 2007.

Proteintillskott som innehåller en hög andel lysin är t.ex. potatisprotein (ca. 8,64% av råproteinet är lysin) och vassleprodukter (ca. 8,2% av råproteinet är lysin). I sojamjöl är ca. 7,0 % av råproteinet lysin.

Var hittar jag hur mycket lysin mina hästar behöver? De är ju olika..
/U

Lysinbehovet i NRC 2007 är satt till 4,3% av CP behovet (råproteinbehovet). Vid bestämning av råproteinbehovet har man utgått från behovet av smältbart protein och antagit att smältbarhetskoefficienten är 50%. Lysinbehovet 4,3% av CP är därför samma sak som 8,6% av SmRp-behovet. Räkna först ut proteinbehovet för dina hästar och sen får du fram lysinbehovet genom att ta 8,6% av SmRp-behovet.

Dräktig är hon också och om jag har räknat rätt så får hon just nu i sig strax under 14g lysin/dag. Behovet är enligt NRC 18g/dag för en lågdräktig häst på 300kg, men sen rids hon ju också så jag antar att hon behöver lite mer än så.

Jag får lysinbehovet enligt NRC 2007 till ca. 16 g/dag för ett “lågdräktig sto” (första fyra månaderna av dräktighet) som väger 300 kg. Arbetar hon så blir ju behovet större.

Proteinbehovet för dräktiga ston är i NRC 2007 samma som för övriga vuxna hästar under de första fyra månaderna. Om jag var uppfödare skulle jag dock öka proteinhalten för dräktiga ston över NRC:s rekommendationer. Jag skulle åtminstone gå efter den högre klassen (“elevated”). Gör du det blir behovet av SmRp = 0,74 x kroppsvikten, dvs. SmRp = 222 g för ditt sto. Lysinbehovet blir då 19 g under de fyra första månaderna. Sedan ökar naturligtvis både protein- och lysinbehovet.

RP står alltid på analysen med.

Det finns proteinmässigt inget som heter medelhö, dvs man kan aldrig säkert anta att SRP och/eller RP ligger på en viss nivå. Kan variera från 18 - 100+ gram SRP/kg foder, så att gissa blir mkt vanskligt. Förr angavs medelhö till 8 MJ och 40 gr SRP, men som sagt det kan slå extremt fel att kallt anta att srp är på kring 40.

Lite ledning har man om det är klöverhö eller lucernhö, då är oftast proteinet tillräckligt eller mer. Men annars så - man måste analysera.

Jag menade mer ett hö som hästen ser fin ut i någerlunda normal giva utan en massa andra extra tillskott. Då borde väl proteinbehovet vara täckt.. och är det täckt så borde väl lysinet vara täckt? Lutar att jag kommer att analysera även i år, är bara så nyfiken, därav alla mina frågor..

ok, det var mycket info på en gång, man tackar! :) Ska försöka göra min läxa och återkommer sedan..
/U

Jag vill bara kolla om de siffror jag hittat på nätet kan stämma

Har använt freefarm, men kan inte fylla i alla faktorer:
Dräktigt (4 mån), föl vid sidan (5 månader), 550 kg:
MJ 106
Protein 935
Kalcium 40
Fosfor 24

Har använt hippocampus, men kan inte fylla i alla faktorer:
Dräktigt (4 mån), föl vid sidan (5 månader), 550 kg:
MJ 101,4
Protein 858
Kalcium 42,6
Fosfor 27,4

Kan jag använda siffrorna?

har gjort en excellfoderstat, men tiden gick och nu verkar inte den där geocitiessidan med instruktioner finnas längre..

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 022
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 962
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka