Sv: Lysin!?
Många tillsätter tex vetekli i foderstaten för att få upp fosforen, men fosforen i vetekli och andra kliprodukter (havrekli) är i princip otillgänglig och fytinsyran hämmar dessutom upptaget av vissa mineraler, spårämnen och aminosyror.
Hej Natasja.
Du verkar vara väl insatt i foderfrågor. Jag kan väl dock ge dig mina synpunkter på fytinsyra.
Huvuddelen av den fosfor som finns lagrad i vetekli är i form av fytinsyra. Problemet är att hästen saknar de enzymer (fytas) som bryter ner fytinsyra. När du säger att fosforn i fytinsyra är otillgänglig så är detta nog sant för människor men inte för hästar.
Mikroorganismerna i hästens grovtarm kan bryta ner fytinsyra och frigöra fosforn så att den kan tas upp i hästens grovtarm. Det är dock rimligt att tro att fosfor i form av fytinsyra är mindre biotillgänglig än annan form av fosfor (t.ex. mononatriumfosfat) som kan tas upp både i hästens tunn- och grovtarm.
Ett annat problem med fytinsyra är att det binder (kelaterar) andra mineraler och hämmar därför upptaget av t.ex. kalcium, magnesium och zink. Inverkan på upptagningen av kalcium vållar störst bekymmer eftersom kalcium endast tas upp i hästens tunntarm. Det finns undersökningar som visar att stora mängder fytinsyra i fodret hämmar upptagningen av kalcium.
Med tanke på detta bör man inte ge stora mängder vetekli eller annat foder som innehåller fytinsyra. Mindre mängder vetekli (upp till ca. 0,75 kg) bör dock inte vålla några problem. Man bör dock se till så att kalciummängden i foderstaten ligger klart över den rekommenderade minimimängden (vilket den vanligtvis gör) och likaså för övriga mineraler.
Om man har brist på fosfor i foderstaten brukar jag i första hand rekommendera vetekli eftersom jag föredrar att använda så ”naturliga” produkter som möjligt. Dock rekommenderar jag naturligtvis inte vetekli till IR-hästar. Räcker inte 0,75 kg vetekli för att täcka fosforunderskottet rekommenderar jag mononatriumfosfat.