Sv: Lysin!?

NRC?

tiotiotiotio

NRC = National Research council och i detta sammanhang

Nutrient requirements of Horses

Jag har deras senaste upplaga hemma en bok på ca 300 sidor om utfodring av hästar. Den är mkt bra och innehåller många tabeller med de senaste rekommendationerna. Sedan tror jag att man kan köpa/ få tillgång till tabellerna utan att köpa boken, men vet ej.

Den finns på bland annat en stor internetbokaffär med mycket studentlitteratur. Den kostar ju sina slantar men är absolut värt det! Säger jag som fortfarande inte köpt en egen :D

Ang NRC:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Om man klickar därnere på 'animal requiremants' så kan man fylla i ålder och vikt och så. Och arbete. Sen syns det i små rutorna.

T ex adult, maintenance, low, 400 kg ger 19 gr lysin, ändra till average och det blir 22 gr osv.

Spadeäss - jo jag vet hur 'vanlig' proteinbrist fungerar (eller vad man ska kalla det). Och just därför jag är förvånad att min inte visat minsta lilla symptom på det, för han BORDE det vid det här laget tyvärr.

Därför jag som sagt undrade hur pass mycket brist han *egentligen* har/haft - om någon?
Nu ska ju glappet oavsett detta givetvis åtgärdas, men ändå.

Lysin har samtliga mina uppenbarligen täckt sitt behov av via grovfodret - de som fått äta vettiga mängder alltså. Jag brukar ju ha rakethöga proteinnivåer. Mitt vanliga silage har ju över 120 gr SRP/kg foder. 51 gr/kg foder vid ts 40%. Orkar inte kolla på analyspappret direkt. Men om man så räknar lågt och räknar på 4% av SRP (vilket ju blir lägre än aktuell siffra som väl ska räknas på RP?) så blir det 2 gram/kg foder. Dvs 10 kg ger 20 gram.

Tack och lov. Men som sagt, nu har det ju varit både hårt neddraget silage och dessutom då i underkant på proteinet iom svårighet hitta proteinkälla som ger tillr lite MJ och mkt protein. Men det ska förhoppningsvis potatisproteinet hjälpa.

Frågan är dock om jag sålänge det är så himla begränsas silagegiva kommer upp i lysinbehovet ändå, hur tillgodoser man det annars (dvs 'tillskottsvägen'?)

Jag har inga problem med engelskan, men hur är skrivet? Mycket fackord och vetenskapligt skrivet, eller på ett mer jordnära sätt?

Jag har inga problem med engelskan, men hur är skrivet? Mycket fackord och vetenskapligt skrivet, eller på ett mer jordnära sätt?

Jag har nog lite dålig uppfattning om det tyvärr. Det är definitivt inte den svåraste bok/text jag har läst i dessa sammanhang. Nu har jag ingen utbildning inom detta område men en annan naturvetenskaplig utbildning och därför van att läsa kemi/biologi texter på engelska.

Här är en beskrivning över vilka den vänder sig till, hämtad från adlibris

" This book is primarily intended for animal nutritionists, veterinarians, and other scientists; however, individual horse owners and managers will also find some of this material useful. Professors who teach graduate courses in animal nutrition will find "Nutrient Requirements of Horses" beneficial as a textbook.".

Tack för ett bra svar!

Jag tror tyvärr att det är lite för mycket pengar för mig just nu! Jag kan ju fortsätta ställa de frågor som poppar upp här och få utmärkta svar! :angel:

Och dessutom från flera håll med olika tolkningar!:love:

Ska försöka ta mig till affären och köpa en burk SeloE!

Tusen tack för att ni redde ut detta till mig!!!:bow::love:

Många tillsätter tex vetekli i foderstaten för att få upp fosforen, men fosforen i vetekli och andra kliprodukter (havrekli) är i princip otillgänglig och fytinsyran hämmar dessutom upptaget av vissa mineraler, spårämnen och aminosyror.

Hej Natasja.

Du verkar vara väl insatt i foderfrågor. Jag kan väl dock ge dig mina synpunkter på fytinsyra.

Huvuddelen av den fosfor som finns lagrad i vetekli är i form av fytinsyra. Problemet är att hästen saknar de enzymer (fytas) som bryter ner fytinsyra. När du säger att fosforn i fytinsyra är otillgänglig så är detta nog sant för människor men inte för hästar.
Mikroorganismerna i hästens grovtarm kan bryta ner fytinsyra och frigöra fosforn så att den kan tas upp i hästens grovtarm. Det är dock rimligt att tro att fosfor i form av fytinsyra är mindre biotillgänglig än annan form av fosfor (t.ex. mononatriumfosfat) som kan tas upp både i hästens tunn- och grovtarm.

Ett annat problem med fytinsyra är att det binder (kelaterar) andra mineraler och hämmar därför upptaget av t.ex. kalcium, magnesium och zink. Inverkan på upptagningen av kalcium vållar störst bekymmer eftersom kalcium endast tas upp i hästens tunntarm. Det finns undersökningar som visar att stora mängder fytinsyra i fodret hämmar upptagningen av kalcium.

Med tanke på detta bör man inte ge stora mängder vetekli eller annat foder som innehåller fytinsyra. Mindre mängder vetekli (upp till ca. 0,75 kg) bör dock inte vålla några problem. Man bör dock se till så att kalciummängden i foderstaten ligger klart över den rekommenderade minimimängden (vilket den vanligtvis gör) och likaså för övriga mineraler.

Om man har brist på fosfor i foderstaten brukar jag i första hand rekommendera vetekli eftersom jag föredrar att använda så ”naturliga” produkter som möjligt. Dock rekommenderar jag naturligtvis inte vetekli till IR-hästar. Räcker inte 0,75 kg vetekli för att täcka fosforunderskottet rekommenderar jag mononatriumfosfat.

Frågan är dock om jag sålänge det är så himla begränsas silagegiva kommer upp i lysinbehovet ändå, hur tillgodoser man det annars (dvs 'tillskottsvägen'?)

Det skulle jag också vilja veta. Jag har inte hittat något fodertillskott för häst med tillräckligt med lysin iaf. Däremot tillskott för människor, klurar lite på om man kan använda det. Någon som vet?

Är du ute efter lysin i koncentrerad form eller ett fodermedel med mycket lysin? Hur många gram saknas i foderstaten?
Potatisprotein innehåller ca 58 gram/kg
Sojaskrå ca 25 gram/kg

Hade helst velat hitta nåt i koncentrerad form då det är en nätt liten islandshäst jag har och hon får redan soja (100g), krafft groov 125(300g) samt lite betfor (knappt 100g), förutom mineraler då såklart. Dräktig är hon också och om jag har räknat rätt så får hon just nu i sig strax under 14g lysin/dag. Behovet är enligt NRC 18g/dag för en lågdräktig häst på 300kg, men sen rids hon ju också så jag antar att hon behöver lite mer än så. Fast det är möjligt att jag kan öka på sojan lite, men risken är väl att madams vikt drar iväg lite i onödan då.

Nu har jag två höskörder som hon fodras med men bara fått analysen för den ena hittills så det är ju möjligt att det reder sig självt så att säga, hoppas kan man ju alltid.:)

**KL**
Har helt missat det med Lysin, hur kan man räkna ut hur mycket hästarna får i sig? Är det en viss % av smbrp i all enslilage/hö eller är det olika beroende på höets sammansättning?
/U

**KL**
Har helt missat det med Lysin, hur kan man räkna ut hur mycket hästarna får i sig? Är det en viss % av smbrp i all enslilage/hö eller är det olika beroende på höets sammansättning?
/U

Har du läst tråden?
Det står ju en lista i typ andra inlägget med riktvärden på hur mycket som finns i olika fodermedel. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 022
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 962
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka