Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö Hej! Min tjej har ett klart högre näringsbehov (energi och protein) än "normal"-hästen. Det jag funderar på är att om jag räknar på...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: Lavinia
·
F
Foder & Strö Fick höra av min tränare i förra veckan att jag verkligen borde ge min häst 3kg havre oavsett vilka värden jag har på mitt hösilage...
2
Svar
28
· Visningar
2 797
Senast: Narcissa
·
Foder & Strö Kan inte Ni som har tagit fullständig analys på ert grovfoder någon gång, dvs med mikromineraler också, delge era resultat här? Skulle...
Svar
0
· Visningar
881
Senast: YW1966
·
Foder & Strö Ponnyn är en connemara i tävlingskondition (räknar på att hon väger 450 kg) som sorterar bort sina mineraler. Jag har försökt med olika...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: YW1966
·
I
Foder & Strö Är här någon som använt Pavo Slobber Mash till kolik-känsliga hästar? Har läst om detta och tycker de låter bra. Säljs i 20-kg säck...
Svar
9
· Visningar
1 607
Senast: dixy
·
Foder & Strö Hur bra är de egentligen? De som man hittar på internet. Jag har äntligen lyckas få iväg en analys på hösilaget som hästen har ätit i...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Jag har två kallblodsston, som går på uträknade foderstater efter att jag analyserat mitt hö (har postat en tråd om analysen). Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 138
Senast: Grålly
·
I
Foder & Strö Jag har en 15-årig varmblodstravare, som haft en del magsår under sin travkarriär. Nu är det så att han 2 gånger under ca 5 månader fått...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Kellie
·
Foder & Strö Min häst får för tillfället inte analyserat ensilage vilket jag gärna vill ha. Anledningen är den att jag inte vet hur jag ska göra. Vi...
Svar
15
· Visningar
1 779
Senast: Korven
·
Foder & Strö Hur lär man sig vilka värden som är bra till vilka hästar? Alla siffror, förkortningar osv, vad betyder dom? Jag har tänkt att till...
2
Svar
26
· Visningar
2 693
Senast: annie_
·
M
Foder & Strö Är ny medlem och har sökt runt lite och letar efter info om kornkross... Det känns som att nästan ingen ger det till sina hästar...
2
Svar
33
· Visningar
6 713
Senast: pinky
·
Foder & Strö JAg har precis fått hem årets grovfoderanalys som har följande värden ts 57% per kg foder Mj: 6 smrp:42 Ca:2,6 P: 0,9 Mg: 0,7...
Svar
9
· Visningar
1 535
Senast: kinne
·
Foder & Strö Jag har en uträknad foderstat till båda mina hästar. Nu har ja även börjat med halm för tuggbehovet skull samt som strö i ligghallen...
Svar
8
· Visningar
3 634
Senast: sommarvind
·
S
Foder & Strö Vi har precis köpt in hö med fina värden. Bonden hade även tagit en analys på sockret i höet - Socker (WSC) 96 gram. Vad är "riktvärdet"...
Svar
8
· Visningar
22 868
Senast: raggsock
·
Foder & Strö Min häst får örter på kvällen som jag tidigare blandat i lusern. Eftersom jag nu ska ta bort lusern ur foderstaten så skulle jag vilja...
Svar
15
· Visningar
1 491
Senast: janna
·
L
Foder & Strö hej, jag ska köpa en nordsvensk valack på 3,5 år. han har senaste åren mest gått i sin hage men jag tänkte börja småträna lite med...
Svar
1
· Visningar
815
Senast: pinky
·
C
Foder & Strö Hur länge håller sig näringsvärdet på hö? Funderar på att köpa fjolårshö istället för årets skörd. Höet ska vara till en liten b-ponny.
2
Svar
29
· Visningar
10 236
Senast: jan
·
M
Foder & Strö Idag har flocken utökats med en häst då en vän till mig köpt sin första häst. Enligt förra ägarna till hästen måste han ha tillskott av...
Svar
7
· Visningar
2 600
Senast: Madelene
·
Foder & Strö Jag undrar om det är någon som vet om man kan ge munkpeppar året om? Jag har hört att hästar kan bli "immuna" om man gör så, men hur är...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: janna
·
Foder & Strö tex skivade morötter å äpplen i ugn. Ja de va en tanke som slog mig när jag läste om en tråd om hästgodis, har någon testat om hästarna...
Svar
17
· Visningar
2 078
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka