Energin kan visst tas upp från grovfodret..

Sv: Energin kan visst tas upp från grovfodret..

Hästen har två system för matsmältning. Den kan spjälka kraftfoder (säd, frukt, bär, frön, kvistar och annat) och jäsa grovfoder. Huvuddelen är naturligtvis grovfoder men kraftfoder är en lika naturlig del av hästens kost. Vildhästar skulle inte överleva om dom inte hade förmågan att tillgodogöra sig näring från annat än gräs. Det blir väldigt skevt i debatten när man tror att kraftfoder är skadligt.

tänkte just på dom här rapporterna om magsår tex. Att stor havre/kraftfodermängd förändrar PHet i magen så pass att risken för magsår ökar.

jag tänkte att med ett färdigfoder med höga värden kanske du kunnat ge 1kg sånt och fått i hästen samma mängd protein och energi som med 2kg havre. Menar att få ner mängden kraftfoder. Om hästen bara får i sig en viss mängd per dag kan man ju försöka koncentrera att det blir så högt näringsvärde per kg foder som det är möjligt, för att få i en svårfödd häst så mycket som bara går.

Varför tror du och många andra att kraftfoder är skadligt? Denna häst åt inte mer grovfoder. Punkt! Eftersom hon behövde få i sig mer för att inte falla ur fick hon kraftfoder. Dessutom var hon dräktig och senare lakterande. Numera betar hon sedan länge i trappalanda så denna diskution är ganska ointressant förutom att man inte enbart kan utgå från fodertabeller. Man måste använda huvudet ochså.

okej okej, menar inte att göra dej upprörd! Vill bara diskutera om det hade funkat med något annat, om jag själv skulle hamna i samma situation med en sån häst.

Jag tror inte att kraftfoder är skadligt, jag pratar ju om att om man kunde hitta kraftfoder med högre näringsvärde per kg och på så sätt kanske fått i hästen mer energi på samma mängd kg per dag.

Jag är inte det minsta upprörd så det är lugnt. Hurvida annan foderstat fungerat lär vi aldrig få veta. Det jag försöker få fram är att man får se till individen. Du och jag behöver säkert inte samma mat. I vissa fall kan även ekonomi spela in. Plockar du ner ett färdigfoder i beståndsdelar kan man få precis samma värden men betydligt billigare. Mängden behöver inte skilja heller. Dvs jag behöver inte ge varken mer eller mindre av något av dem.

Hästen har två system för matsmältning. Den kan spjälka kraftfoder (säd, frukt, bär, frön, kvistar och annat) och jäsa grovfoder. Huvuddelen är naturligtvis grovfoder men kraftfoder är en lika naturlig del av hästens kost. Vildhästar skulle inte överleva om dom inte hade förmågan att tillgodogöra sig näring från annat än gräs. Det blir väldigt skevt i debatten när man tror att kraftfoder är skadligt.

Det är skillnad på innehållet i bär och säd men OK.

I det ena systemet tas de enklaste sockerarterna upp direkt och stärkelsen bryts ner av enzymer. Hästar borde ha ganska lätt för att ta hand om enklare socker men däremot så har de en begränsad kapicitet för stärkelsen. Säd, frön och vissa frukter kan innehålla mer eller mindre stärkelse. Men jag håller inte alls med dig om att den föda som vildhästarna en gång i tiden fick nöja sig med dvs några enstaka frön, lite frukter mm kan jämföras med dagens spannmål. Det är klart att hästen har tillräckligt med stärkelsespjälkande enzymer för att spjälka några enstaka frön men definitivt inte spannmål i kilovis.

Jag är Verkligen inte någon foderexpert, men på min rätt sävliga halvblodsvalack har jag märkt att det är Stor skillnad på energi som kommer ur gräs/hösilage/hö och den som fås ur kraftfoder.

Att det inte skall vara så är jag medveten om, och jag har i de flesta av de snart tio år jag haft honom i min ägo envisats med att inte fodra efter hur han känns utan efter sedvanliga rön om grovfoder i första hand och kraftfoder enbart som kompliment. Först när jag började begränsa högivan något och istället öka kraftgivan fick jag lite mer krut i hästen och dessutom har han fått mer ork rent ridmässigt nu när han äter betydligt mer kraft. Enligt alla tabeller ligger han långt över vad han "borde" i energiintag, men skillnaden i "sprutt" är enorm mellan samma energimängd i siffror men med grovfoder som källa eller med lite större mängd kraft.

Jag tänker mig att skillnaden blir lite som energi från fett eller från kolhydrater för mig som människa, men som sagt var, jag har verkligen ingen foderlärakunskap att falla tillbaks på utan talar utifrån min mycket begränsade erfarenhet av min egen och ett par hästar till där jag sett samma skillnad. :)

Min häst som har tävlat rätt högt går på 0.75 kg havre om dagen och lite betfor. Han får 14 kg hö om dagen.
Man får ju anpassa sig efter hur hästen känns.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30