kornkross - omodernt?

Sv: kornkross - omodernt?

Jag ger mina lucernpellets, kornkross,morötter och ibland lite betfor.
Är mycket uppskattat! Håller dessutom hullet bra på dem. Speciellt gamlingen.

Hon får under hösttider (då det blir mer banridning) även lite havre.

Är lite skeptisk till dagens alla färdiga foderkombinationer.

Korn och havre har funkat i alla tider, så varför inte nu?

Jag ger kornkross ibland till en av mina hästar som jag upplever får "spökseende" på havre. Han äter lucern men är lite petig ibland om man bara lägger det i krubban. Men tillsammans med något annat däremot går det bra.

Halvbloden får havre annars och det fungerar utmärkt. Jag blandar hellre själv än köper pellets, billigare och lättare att reglera från häst till häst.

Använder havre, kornkross, betfor, vetekli och mineraler. En häst fick jag ge müsli ett tag eftersom han ratade allt annat men blev helt nipprig om han inte fick något han kunde äta när de andra fick kraftfoder.

Jag föredrar kornkross, hästarna blir jämnare i både hull och humör.

Vi använder i princip enbart kornkross som kraftfoder. Dock ibland kompletterat med annat om någon häst skulle ha särskilda behov. Tycker också hästarna blir bättre i huvudet än på div andra fodersorter.

Traditionellt har man fordrat krossat kort till hästar mycket längre tillbaka i tiden än vad man gjort med havre.

Dessutom bakade man redan på medeltiden speciella hästbröd som bestod av spannmålsblandningar där bla bönor och ärtor kunde ingå. Dvs en tidig sorts pellets kan man säga.

Så nog hade man ganska stora urval på utfodringen även långt tillbaka. Och man ska inte underskatta praktisk erfarenhet som är samlad under många hundra års tid.

:bow::bow: Håller med. Det är nog så att de många gånger visste 1000 gånger bättre än dagens hobbyryttare som tror på varenda ny liten forskningsrapport och är livrädda för att hästarna ska få för mycket energi:crazy:

Jag är så trött på folk som tror att allt hästkunnande uppstått nu plötsligt .:mad:

Ang tråden så ger vi en halvliter kokt korn ungefär, utöver havre och annat.

Jag ger kornkross ibland till en av mina hästar som jag upplever får "spökseende" på havre. Han äter lucern men är lite petig ibland om man bara lägger det i krubban. Men tillsammans med något annat däremot går det bra.

Halvbloden får havre annars och det fungerar utmärkt. Jag blandar hellre själv än köper pellets, billigare och lättare att reglera från häst till häst.

Använder havre, kornkross, betfor, vetekli och mineraler. En häst fick jag ge müsli ett tag eftersom han ratade allt annat men blev helt nipprig om han inte fick något han kunde äta när de andra fick kraftfoder.

Vi ger samma, plus lusern, och ev krafft. Det beror på hästens behov. Min får lite olja också. Havre är suveränt till hästar och borde vara basmat för de flesta, av kraftfodret, dvs utöver grovfodret.

Jag använder också olja i perioder till de som behöver det.

Det svåra är att få smalisen att äta sitt lucern. Han får hack eftersom han inte ens rör pelleterat foder som är uppblött. Just nu testar jag att låta honom få "fri tillgång" på lucern (jag bara fyller på när han käkat upp det han hade i krubban). Han är inte så hetsig i maten så det är bara att vara tacksam för att han äter alls.

Halvbloden är enklare. Man mäter upp hö, havre och betfor i lagom mängd, ger det till dom och så vet man att de äter upp alltihop :D

**KL**
Förr, för många år sedan när jag gav korn till mina hästar var det vedertaget i mina kretsar att man max fick ge 30% korn och resten havre av kraftfodergivan. Är detta helt förlegat och felaktigt?
/U

Jag har hört både 30 och 50%. Min häst har fått lite mer än 30% korn när jag velat ge mer kraftfoder men helst inte öka på havregivan så mycket. Jag tycker det har fungerat väldigt bra.

Samma här. Hingstnisse är överpigg som det är men behöver hullet. Han funkar super på korn, vilket är det enda kraftfodret han går på. + Betfor då.

Jag ger antingen havre eller korn. Fast hästarna får andra fodermedel också. Det beror väl på stora mängder det handlar om också, de som fått korn hos mig har ätit ½-1 krafftmått krossat korn/dygn (och det väger inte mycket det).

Kornkross är ju ett utmärkt fodermedel, MEN då gäller det ju att man får tag på nykrossat annars är det ju som att hälla pärlor för svin.

Fungerar kornet inte som det ska om det inte är nykrossat eller hur menar du?
Hur vet man att det är nykrossat?

Det beror på hur lång tid du tänker på. Harvrekross håller inte ens en vecka men man kan inte jämföra kornkross med havrekross. Ett inlägg av en agronom; Krossat korn har en begränsad hållbarhet eftersom fettet härsknar då det kommer i kontakt med syre. Eftersom korn innehåller en lägre andel fett än havre så är det inte riktigt så känsligt. När du köper en säck kornkross så har den enligt tillverkaren än hållbarhet på 3 månader. Jag rekommenderar att kornet förbrukas inom 1 – 2 månader.
Själv krossar jag havren med ca 5 dgrs mellanrum och korn varannan vecka.
Håller med om det som några skrev här om att de får ett jämnare "humör", lägger också på sig bättre hull även om det inte är några revolutionerande näringsvärden men på ngt sätt tillgodogör de sig kornet mycket bra.
DESSUTOM ett billigt och prisvärt fodermedel, det ligger ingen skam i att hålla en god ekonomi i sin hästhållning ;).

**KL**
Förr, för många år sedan när jag gav korn till mina hästar var det vedertaget i mina kretsar att man max fick ge 30% korn och resten havre av kraftfodergivan. Är detta helt förlegat och felaktigt?
/U

Det beror på hur man ser det, och VARFÖR man ger kraftfodret.

Korn innehåller mer stärkelse och mindre lysin än havre, och är alltså på så sätt ett "sämre" val, om man nu absolut ska ge spannmål.

Nu minns jag inte i huvudet, men det finns en gräns för hur mycket stärkelse en häst kan tillgodogöra sig vid varje tillfälle, och för att inte överskrida den gränsen kan man inte ge hur mycket korn som helst.

Om vi som exempel (eftersom jag inte minns de exakta siffrorna :D) låtsas att man inte kan ge hästen mer än 2 kg korn per utfodringstillfälle, men hästen kräver sådana kraftfodermängder att man skulle behöva ge 3 kg, då måste man ju begränsa andelen korn och istället fylla på med något mindre stärkelserikt.

MEN, hur ofta ger vi i modern tid sådana mängder kraftfoder att en här "regeln" egentligen behöver användas? Det tillhör ju en ganska gammal utfodringskultur att ge (arbets-)hästarna sådana stora mängder kraftfoder.
En ridhäst som äter kanske max ett par kg per dygn totalt kan ju faktiskt hantera den mängden stärkelse utan problem, om den är fullt frisk.

Min hyresvärd hade hittat gamla foderstater för arbetshästarna på gården: 7-8 kg havre och 10-15 kg hö var inte ovanligt på deras gård. :cool: (Men så var ju korsförlamning ett allmänt känt fenomen, också...)

Samma princip gäller om man använder regeln för att tillgodose en unghästs behov av lysin. Ger man bara några enstaka hg spannmål per dygn så kommer man ändå inte upp i den lysinmängd hästen behöver. Då ska man skippa kornet helt och bara ge havre, dessutom i större mängder.

Att hålla på och tillsätta havre till kornet utan att veta varför är ingen idé. :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 179
Senast: mackan
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 609
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 502
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30