Det här med värden....

Sv: Det här med värden....

Det skulle jag kanske kunna göra, tack för tipset! Får jag svar på mina frågor genom den, och kanske även en "lathund"? :p :D

Jag tycker proteinet är viktigast, ja.

Det är dyrast och svårast att komplettera på ett bra sätt till en lättfödd, ickepresterande häst... :angel:

Som nummer två tittar jag såklart även på MJ -energiinnehållet. Ligger det på 9-10 MJ/kg foder får jag svårt att hålla hullet nere på min häst utan att ge så lite grovfoder att hon mår dåligt.

Men har man en svårfödd travare i träning kan det istället vara alltför lågt, och det kan krävas massor av kraftfoder.

Till en vanlig ridhäst: 6-8 MJ och minst MJ x 6 gram smbrp, då är jag personligen nöjd!:)

Det sista du skrev skulle kunna vara en gyllene regel för ex mej också då? Även om jag har väldigt olika hästar så skulle det där kunna vara en utgångspunkt för mina som är hobby/sällskap och lättare-normal träning?
Måste bara säga att dina svar är guld värda!! :bow:

Det vore ju super.. Har grämt mej lite över om det ens är möjligt att få ett grovfoder som kan funka på en normalfödd 3åring, en väldigt lättfödd 14åring och en shettis (som sägs vara lättfödda)..

Men så länge jag håller mej till 6,5-7MJ/kg foder och 6g smbrp så borde det inte vara några problem att ha fri tillgång? :)
Är det ett önskefoder, så att man aldrig kommer hitta det eller är det "vanligt förekommande"? :p

Det är såklart ett idealhö, men borde nog inte vara helt omöjligt att hitta.

Mer protein gör inget alls, och lite mindre, kanske 5 g smbrp/MJ, är inte orimligt att täcka upp med ett tillskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: Oknytt
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30