Hållbarhet på hö?

Sv: Hållbarhet på hö?

Rätt, be om en analys av fjolårshöt då.

Kommer jag inte få om jag inte gör den själv.
Vederbörande säger sig vara av den gamla skolan och luktar/tittar sig till mängden på fodret.
Inget jag lägger någon vikt vid eftersom var och en ofta blir salig på sin egen tro.
Var bara tvungen att stämma av att jag funderade i rätt banor själv.

Delvis knapplån.
Gav hö från sommaren -08 hela året 09-10, fick inte tag i något passande med bra hygien från den sommaren, detta var jättefint, förutom någon bal som legat mot väggen som jag fick skala av hörnet på. Detta var stora fyrkantsbalar vilket gjorde att det gick enkelt, däremot gillar ja inte att försöka skala av ytlagret på rundbalar för då brukar det ramla ner och bli blandat vilket slutar med att jag slänger halva balen, så brukar inte köpa rundbalat som inte är friskt hela vägen vilket det är i år och hoppas att det fortsätter så hela vintern. Gav tillskott av vitaminer och mineraler, hästen var lika fin som vanligt.

Rundbalshö är lättare att ta av om man lägger balen ned :)
Då går det också enkelt att skala av yttersta lagret utan att blanda. För att komma åt det som ligger mot golvet är det ju bara att rulla den lite.

Tack för tipset! Problemet är att dom är svåra att hantera för hand, väger ca 250 kg plus att på logen är det svårt att få plats att rulla runt som, därför gillade jag fyrkantsbalarna som fungerar precis som små hårdpressbalar men större. Tyvärr är dom inte så vanliga där jag bor, dom flesta har rundbalare.
Balarna läggs direkt på pall sen kan jag flytta dom med palltruck på logen så behöver inte traktor till att flytta dom, kör ut med skottkärra i hagen.

Det är betydligt enklare att ge hästar som står på vila/boxvila det vanliga grovfodret du brukar ge, utblandat med halm. Halm innehåller mer eller mindre bara fibrer, så det är mest bara bukfylla för att hästen ska få i sig mat och tuggbehovet.

Det går ju att dra ner grovfodret till typ 5 kg för att hästen inte ska tjocka till sig på boxvila, men det är ju elakt. Bättre då att dryga ut med halm istället så hästen har att tugga också. Det är dessutom mycket billigare än att köpa in nytt hö inkl analys.

Låter som en smart stallkamrat, byta oanalyserat fjolårshö (med den risk som alltid finns att det blivit liite skämt) mot analyserat ensilage som (iaf om plasten är hel) är förskonat från påverkan utifrån...

Nej, gå inte på det! Säger som Ramona; byt ut lite mot halm i stället.

Det är betydligt enklare att ge hästar som står på vila/boxvila det vanliga grovfodret du brukar ge, utblandat med halm. Halm innehåller mer eller mindre bara fibrer, så det är mest bara bukfylla för att hästen ska få i sig mat och tuggbehovet.

Det går ju att dra ner grovfodret till typ 5 kg för att hästen inte ska tjocka till sig på boxvila, men det är ju elakt. Bättre då att dryga ut med halm istället så hästen har att tugga också. Det är dessutom mycket billigare än att köpa in nytt hö inkl analys.

Det känns ju betydligt tryggare för mig att ge ett foder där jag har koll på näringsvärdena än ett där jag inte har det.

Mitt foder är lite för kraftigt och jag har tidigare gett henne halm delvis.
Problemet nu är att halmen är svår att få tag på.
Dessutom är hon inte i vila längre utan hon är igångsatt och ska alltså bara banta lite nu.

Jag skulle absolut inte ha något emot att ge fjolårshö om hygienen är god. Fast det gäller generellt för allt foder för min del.

Problemet för mig nu är snarare att min stallkollega vill få det till att verka som att hennes hö inte är så näringsrikt - utan analys.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna