Sv: Zuidenwinds hollänska bruksprov?
Ingen orsak, det är som sagt mycket fritt översatt!
Tycker han har fyllt i topplinjen (halsen) bedömningen sedan dess och blev lite paff att man använde uttrycket sabelbent bak, har inte läst det förr vad jag kan minnas.
Korrekt översättning är nog vinklad has?
Hans mamma är däremot korrekt i sitt benställ och har även hon god mekanik med undersatta bakben. Bara superlativer om märren som är 172 cm och fux.
Vad jag har läst på forum är att fölen har varit lite små, men han har ju stort bakom sig så de kanske bara varit lite sena?
Hingstarna plockas ut och går igenom ett par besikningar (nästsista Ermelo och sista Den Bosch) och visas som dressyr eller hopphingstar.
De som passerar nålsögat blir godkända när de har gått igenom en omfattande veterinärundersökning.
För att få verka i avel skall de sedan på hösten gå 70-dagarstest.
Där testas och utbildas de för att sedan slutligt bli godkända.
Sedan kontrolleras första årskullen med föl. Om de motsvarar förväntningarna förlängs förtroendet.
Därefter utvärderas avkommorna till hingstarna ett par gånger till, vid
3, 7 och 11 år.
Vid 15 års ålder godkänns alltså en KWPN-hingst slutligen för gott och därefter avkåras den inte (som vi kan göra här). Om den passerar sista nålsögat vill säga!
Nu kommer jag inte ihåg på rak arm men man utgår ifrån motsvarande BLUP (avkommorna). Man utgår från hingstens medianen på BLUPen och en viss topp % av avkommorna måste ligga över 120.
Så var det åtminstone för ett par år sedan då jag hade tid att vara mer uppdaterad!
En hingst som har legat inom värdena och blir exporterad kan alltså bli avkårad, trots att den fortsätter sina framgångar utomlands.
Så det är hård konkurrens och selektering.
Zuidenwinds första kull skall väl visas fram senare i augusti om jag minns rätt.
Så vi skall var ganska stolta över att Briar är godkänd av KWPN.
Många anser att han är ett välkommet tillskott som ger lite "bones". Hingstarna tenderar ju att bli väl lätta och långbenta?
mvh