Nux
Trådstartare
Just nu är det inte dags att skaffa ny hund, men jag drömmer ju! Riley är bra på många sett men så är ju han också min första hund och tankebanorna har skiftat lite sedan jag skaffade honom för två(!) år sedan.
Rent krasst vill jag ha en frisk, mellanstor (i alla fall 10 kg+ och 40 cm+/- i manken) hund med will to please utan att vara tok-känslig och alldeles för signalkänslig. Helst också att rasen har lätt för att vara lös! En samarbetsvillig ras, gärna med humor, som hänger med på både det ena och det andra men likväl kan ta en slappdag i soffan (helst nerbäddad tillsammans med mig ). Tanken är att hålla på med lydnad, rallylydnad, spår, lättare drag, agility, det sistnämnda på typ hobby-nivå. Det kommer givetvis bli långpromenader och liknande, kommer inte behöva vara ensam så mycket (har möjlighet att ta med hunden till jobbet). Föredrar också en ras som gillar folk och fä, än är reserverad.
Jag vill absolut inte ha en hund av trimras, spelar ingen roll om det "bara" är att klippa ner hunden ibland. Helst inga lockiga hundraser, alltså, jag tycker inte de är snygga alls. Helst heller ingen ras som skäller mycket. ()
Så med det sagt... Släng hit förslag! Jag har några raser jag tänkt på själv, men det är alltid intressant att se vad andra tänker! Skriv gärna lite mer ingående/personligt, mycket roligare att läsa!