Rätt finsk lapphund hade nog kunnat passa, men då ska du ju hitta en sån
Min uppfattning är att det är stor variation inom rasen och att du visst kan få en mjuk, träningsglad och följsam gosehund, men precis lika gärna en sån som jag har dvs en trevlig men självständig hund med mycket integritet och starka instinkter. Tycker att lapphundarna ofta säljs in som superenkla, lättsamma träningskompisar men det är ju i grunden en ganska självständig spets med vall, vakt, jakt och skärpa i sig, och inte direkt en ras som avlats för att nöta fotgående på en appellplan... Jaja, det är en annan diskussion
Kosmos älskar människor, han är miljöstark, glad och orädd och är en helt underbart trevlig, trygg, okomplicerad och framförallt rolig hund att leva med. Han är däremot väldigt svårbelönad, självständig till tusen och inte speciellt följsam. Det är liksom vi som hänger med honom och inte tvärtom. Han har verkligen noll will to please och skiter oftast fullständigt i om matte blir glad, eller arg för den delen. På plussidan tycker han sällan att saker/situationer är obehagliga och gör han det så tar det inte lång stund för honom att avreagera. Han tar liksom ALLT med en klackspark! Tyvärr drar han iväg på vilt (syn, vittring och spår
) och kan inte vara lös, men han älskar att spåra och jag är övertygad om att han varit en GRYM sökhund om vi inte misslyckats så totalt med inkallningen. Så vi pysslar mestadels med lååånga promenader där han får springa, lukta, följa små spår, spana och undersöka sig trött, plus lite trickträning och sånt. Men vill han inte träna så vill han inte, och vill han så är det liksom i typ tre minuter. Han är lekfull som tusan men så fort jag försöker baka in det i träning så kan jag liksom höra honom sucka "menvafaaan matte, kan vi inte bara leeeeka..." så då gör vi det, tills han hux flux tröttnar, släpper leksaken och travar iväg med nosen i backen. Det är stört omöjligt att försöka dra igång honom när han inte är på humör utan då står han bara och tittar på en som att man är helt dum i huvudet, oavsett hur rolig man är. Nu är han ju iofs stans största tonåring så med åren blir han förhoppningsvis lite mer intresserad av att hänga med mig. Skäller gör han när vi leker och han går upp i varv. Så varje kväll med andra ord, högt och gällt dessutom... :P För att summera: hade jag bott på fjället med 500 renar hade jag velat ha en hel hög med Kosmosar, och vi kommer nog alltid ha en lapphund i huset eftersom de är så himla charmiga. Men på lydnadskurs? Njaaa då tror jag att man kan göra det både enklare och roligare för sig...
Nu lyckades jag typ skriva en uppsats om min lapphund, hjälp
Jag har för övrigt nästan exakt samma önskemål som du har på vår nästa hund! Nu kikar jag mest på kelpie och vit herdehund, men lutar åt en lite mer "lagom" kelpie eftersom jag tycker att herden är för stor. Jag tänker precis som du att kelpien kanske är lite för aktiv men samtidigt tänker jag att det måste ju vara sjukt mycket lättare och roligare att aktivera en träningsglad och samarbetsvillig hund än den jag har nu...