Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg
Visst går det hand i hand, men om man även vill tävla så kan man inte bortse från att då måste hästen utbildas i gångarterna så att det följer programmen. När man inte tävlar kan man enbart utgå från hästen. Det är bara den skillnaden jag vill lyfta fram.
Jag tycker alla ryttare ska rida på ett sätt som de trivs med. De ska känna att de får ut någonting av ridningen. Alla har säkert olika orsaker till att de rider. Vi vill få ut olika saker av ridningen och umgänget med hästen och då är det inte konstigt att det finns olika inriktningar. Det finns något som passar alla. Det är jag säker på och så länge både häst och ryttare mår bra av det så är det bra.
Ja jag gillar egentligen inte alls när det sätts på etiketter. Det är en väldigt flytande gräns mellan inriktningar och frågar man olika ryttare om vad som kännetecknar deras träningssätt så får man garanterat olika svar av allihop. Jag säger lika ofta att jag tränar klassisk ridkonst/klassisk ridning som AR. För mig är det samma sak.=Solis;12856640]Jag är inte AR-ryttare, även om jag tycker gränserna mellan inriktningarna är svårdragna, kanske för att bra AR häsrstammar från klassisk ridning.
Jag ser absolut intet fel i att man vill tävla. Den som finner det stimulerande och roligt ska förstås göra det. Jag får mina kvitton och min tillfredställelse på annat sätt nuförtiden, men jag tyckte jättemycket om att tävla innan. Tiderna förändras och vi med.Dock vill jag lägga mig i lite här. Jag tävlar (eller planerar att börja tävla igen snart) för att få betyg på vår träning, för att få en morot att träna för, även om jag tycker träningen är väldigt skoj.
[/QUOTE]OCH jag tränar min häst för att få henne allt starkare o mer o mer gymnastiserad. Det är två saker som går hand i hand o inget man bortser från bara för att man vill tävla.
Visst går det hand i hand, men om man även vill tävla så kan man inte bortse från att då måste hästen utbildas i gångarterna så att det följer programmen. När man inte tävlar kan man enbart utgå från hästen. Det är bara den skillnaden jag vill lyfta fram.
Jag tycker alla ryttare ska rida på ett sätt som de trivs med. De ska känna att de får ut någonting av ridningen. Alla har säkert olika orsaker till att de rider. Vi vill få ut olika saker av ridningen och umgänget med hästen och då är det inte konstigt att det finns olika inriktningar. Det finns något som passar alla. Det är jag säker på och så länge både häst och ryttare mår bra av det så är det bra.