Sv: Wilma har träffat en djurpratare
Mina katter har också haft olika "åsikter" om vilken låda de vill använda eller vart den ska stå. Nu kan ju inte jag prata med dem så jag vet inte om det beror på färgen, jag är inte säker på hur bra färgseende katter har heller, men att de haft olika förkärlekar har varit tydligt (detta har de "talat om" för mig genom att t.ex. inte använda lådan). Jag förstår dock inte hur du kan dra slutsatsen att om de föredrar en särskild grej så måste de även kunna förstå varför de inte får den? Samt att de i så fall måste kunna hantera abstrakta begrepp som "lön" och "nästa månad"?
Du har helt rätt i att mitt ex vart fel, men lön osv... Det vart otur med tänket där

Men i grunden var det en Spinn Off på en djurtolks historia där katten ville han en annan färg på lådan o matte gick o köpte en annan färg, men den utförde iallafall inte sina behov i den nya lådan med "rätt" färg.
Själv känner jag mig tveksam till att katten ens kan veta att lådor finns i olika färger, storlekar o utföranden om den enbart sett en typ av låda?
Jag vet inte, jag har aldrig diskuterat frågan hur man bäst lastar en rädd häst med någon djurpratare. Men om vi tar mig som exempel som faktiskt är en tänkande logiskt resonerande varelse (jorrå!

) och säger att jag exempelvis är rädd för trånga mörka utrymmen som t.ex. en hästtransport. Då kan du tjata dig blå om att det är ofarligt, jag kommer inte gå in där ändå!! Trots att jag förstår exakt vad du säger. Däremot om jag har en trygg positiv person som jag litar på med mig så är det möjligt att jag faktiskt vågar följa med in. Trots att den inte säger ett ord.
Min tanke var mer att förmedla en "bra" känsla till hästen när det gäller transporten..
Precis som jag som lastar är lugn o trygg förmedlar den känslan, borde den ju kunna gå att förmedla även via tanke?
Sen menar jag inte att hästen ska springa in i transporten, jag var mer ute efter att en djurtolk kunde hjälpa till?
Varför är djur ambitiösa att lära o vara tillags i vardagen men i såfall inte via tanke?
Nu menar jag då inte rädda djur, utan bara förmågan att få dem förstå vad jag vill, dte borde ju vara mycket lättare att förmedla bilder än att göra det med kroppen o handlingen...
T ex det ex jag tog om att lära in Sitt?
För som sagt, många gånger uppstår ju problemen när djuret inte förstår vad jag vill.
Och om vi inte drar slutsatsen att djuret struntar i vad jag vill, utan faktiskt som många djur har en stor vilja att göra rätt o vara tillags?
Även om det går att kommunicera via ord och bilder med djur så kan vi ju alla vara överens om att detta är undantagsfall och inte hur djur huvudsakligen kommunicerar. Eftersom det inte är hur djur huvudsakligen kommunicerar drar jag slutsatsen att det inte är det optimala sättet för djur att kommunicera. Dvs om det vore det bästa sättet skulle de inte ha så förfinat och välutvecklat kroppsspråk, ljud, dofter osv. Då tycker jag att det är rätt naivt att påstå att för att kunna bevisa att djur kan kommunicera telepatiskt så måste allt fungera bättre än det gör i vanliga fall.
Ok, dte var intressant, för som jag uppfattat det så var det på så sätt djuren kommunicerar i första hand enligt djurtolk.
Jag vet inte men jag tror som sagt inte att bara för att det möjligen går att kommunicera via bilder att det skulle vara enklare än andra sätt. Om vi tar exemplet med ett litet barn igen, vad tror du har störst resultat, att jag målar en bild av en säng och visar, eller att jag fysiskt tar med mig barnet till sängen och visar att jag vill att det ska lägga sig och sova? Jag skulle gissa på det sistnämnda. Däremot tror jag att jag skulle kunna få veta en hel del mer om hur barnet mår och fungerar genom att be det att måla en bild än jag skulle genom att studera dess kroppsspråk och ställa frågor.
Ja, det har du rätt i.
Min erfarenhet av djurtolkar är som sagt ytterst begränsad
Jag tyckte att du använde frågeställningar och påståenden till för att förlöjliga de som anser att man kan prata med djur istället för att sakligt diskutera ämnet. Det tyckte jag i min tur gjorde dig löjlig. Om jag dock missuppfattat och du utan förutfattade meningar och enbart utav nyfikenhet ville få svar på undringar så ber jag om ursäkt.
Det var mest undringar utifrån vad jag fått höra i frågan.
Alltså envägskommunikationen.
Sen delen med travet är ju utifrån mig själv.
Hade jag förmågan kommunicera med djur på distans så skulle jag ta kontakt med favoriten o den dag favoriten "säger" sig vara "ur form" skulle jag satsa mina slantar

Vilket borde vara ett bra sätt kunna tjäna massa pengar på.
Jag har förövrigt ingen personlig erfarenhet av djurtolkar, så jag har heller ingen erfarenhet av om det fungerar eller inte.