Westernutrustning

Koppen

Trådstartare
Nu ställer jag Bukes dummaste fråga, men jag måste.
Tycker westernutrustningen är så läckert och skulle gärna köpa det till min häst, men inte rida western. Är det dumt?
Kan apselut ingenting om westernridning, och är inte speciellt intresserad av det heller. Men utrustningen! :love:
Vad tycker ni? :crazy:

Sv: Westernutrustning

För det första - inga frågor är dumma här på buke. Vi har nog alla här en hel del dumma frågor. :)

Självklart kan du rida i westernutrustning, men den är ju egentligen anpassad till westernridning. Det är ju ganska svårt att tex hoppa ien westernsadel, men dressyr kan man ju rida. Även när man rider långa ritter i skogen är en westernsadel bekvämare både för ryttaren och hästen. Och visst är det snyggt <3

Vad ska man tänka på då?
Träns och bett?
Sadlar och bomvidd? (har dom bommar??)

Nja, köpte jag westernutrustning skulle det bli skogsridning med det!
Jag dressyrar i min vanliga sadel! :)

Okej, då kan du köpa en vanlig westernsadel i allroundmodell. Jag är inte bra på bomvid eller något sånt på westernsadlar, jag fick hjälp av en kunnig westernryttare när jag tillpassade min sadel. Men kolla runt här på forumet, finns jättemycket intressant, nyttig läsning! Annars så tillpassar man ju dem precis som andra sadlar, de ska ju inte klämma eller glappa. Träns köper du i din hästs storlek, om vill ha vanliga tyglar är det klart du kan det. Men snyggast är ju om man rider med westerntyglar, fast det kan vara svårt med så långa i början. Jag hoppas att du får ett sug när du rider där i din westernsadel, att börja träna western på rikitgt - du ångrar dig inte!

bettet är det ju ingen skillnad på, rid med det som hästen funkar på! tränsen finns ju i många olika modeller. dock kan det vara knepigare att hitta ett som passar åt en häst med litet, eller stort, huvud.

det finns ett bra svar om westernsadlar i tråden "westernsadel..."

/ida:)

ja lycka till och hoppas du hittar en riktigt skön sadel!
tveka inte att prova på att rida western "på riktigt", det är otroligt roligt. :D

Håller med övriga, det är klart att du ska köpa westernutrustning om du är sugen på det! :) Tycker också att det är så himla snyggt! Du kan ju gå in på raderad_länk_av _moderatorn och kolla på försäljningslänkarna, där finns det massor med butiker... :)

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom man inte får tipsa om försäljningsställen här så tycker jag att du ska leta bland Bukes länksidor på "western" säljare. Det finns massor:)

Louise skrev:
Vad ska man tänka på då?
Träns och bett?
Sadlar och bomvidd? (har dom bommar??)

hello
Kul att du tycker om westernutrustningen!:)

Ang sadlar så har du ju fått bra tips på redan existerande trådar.
Det finns både bomlösa westernsadlar och de med bom, både råhudsöverklädda och glasfiberbom.
Glasfiberbommarna brukar vara lättare i vikt....men också lättare att de inte håller :smirk:

Det allra bästa du kan göra är att ta med hästen och åka till en försäljare så du kan göra ridprov samt få råd av dem på plats.

Det finns alla möjliga olika sorters bomvidder.
Semiquarterbom
3/4 quarterbom
Quarterbom
Full Quarterbom
Extra wide quarterbom

Dessutom finns det arabbommar med samma beteckningar som ovan....
Viktigt att tänka på:
tyvärr så finns det inte någon standardisering bland de som gör westernsadlar , så en semiquarterbom av ett visst märke kanske inte har samma bomvidd som en annan semiquarterbom av annat märke....

Hur vet man om sadeln passar sin häst då?
Helst ska man kunna rida ett rejält pass med den, så man får hästen svettig.
När du tar av hästen så skall det inte finnas några torra fläckar, ruggade partier, eller bara nån enstaka svettpunkt, då passar inte sadeln optimalt!
Det skall bli ett blankt svettmärke precis över hela anläggningsytan där sadeln legat , då ligger den bra!
Pm:a görna om du har frågor, eller vill ha tips på märken, försäljningställen etc!:)

Tack för ditt inlägg vännen! :) (Grattis till gulden...)
Fick nyss reda på av en kompis att vi har haft en westernryttare i stallet för några år sedan. Alltså innan jag kom dit! :bump:
Han kan ge mig lektioner och alla möjliga tips som jag behöver veta. Han jobbar tydligen på High Chaparall och är utbildad där. Görhäftigt!
Ska lägga ut en bild på oss när jag har skaffat utrustningen och börjat träna!
Är bra sugen nu alltså! :love:

Hihi, ja tack för grattis...:)
Silver är ju inte heller fy skam...

Kul med detta, att du kan få så bra hjälp, du ska se att du snart inte kommer att rida nåt annat än western...;)
Ser fram emot bildbevis!!
Välkommen in i gänget!

Nu när du är på g med rätt ridstil kanske det blir rätt hockeyklubb till slut också....;) :angel:

/Carina :eek:

Louise skrev:
Nu ställer jag Bukes dummaste fråga, men jag måste.
Tycker westernutrustningen är så läckert och skulle gärna köpa det till min häst, men inte rida western. Är det dumt?
Kan apselut ingenting om westernridning, och är inte speciellt intresserad av det heller. Men utrustningen! :love:
Vad tycker ni? :crazy:

Vilken kul fråga!
Jag sa senast i förrgår när vi var ett gäng ute och red att min lilla hemliga dröm var att skaffa westernutrustning bara för att det verkar så skönt och att det är så j*kla snyggt!
Ska bara få råd till det först :angel:
Vad borde man ha på en bred och kort fjording?

// M

minternet skrev:
Vilken kul fråga!
Jag sa senast i förrgår när vi var ett gäng ute och red att min lilla hemliga dröm var att skaffa westernutrustning bara för att det verkar så skönt och att det är så j*kla snyggt!
Ska bara få råd till det först :angel: // M
Eller hur? :bump:
minternet skrev:
Vad borde man ha på en bred och kort fjording?
// M
Glöm inte att visa oss om ni skaffar utrustning!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 618
Senast: tara
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand