Westernutrustning

Sv: Westernutrustning

Du kan väl rida i en westernsadel även om du inte tränar western. Många har westernsadlar till skogsridning.

bigganl skrev:
Du kan väl rida i en westernsadel även om du inte tränar western. Många har westernsadlar till skogsridning.
Ja, det var det jag tänkte! ;)

Nästa år tar vi tebax guldet, bara så ni vet!

Nu har jag blivit tipsad av en vän här på Buke :love: och hon har sagt till mig att satsa på en lite dyrare sadel.
Men om man tittar på en begagnad, vilka märken ska man då hålla utkik efter?

Louise skrev:
Nu ställer jag Bukes dummaste fråga, men jag måste.
Tycker westernutrustningen är så läckert och skulle gärna köpa det till min häst, men inte rida western. Är det dumt?
Kan apselut ingenting om westernridning, och är inte speciellt intresserad av det heller. Men utrustningen! :love:
Vad tycker ni? :crazy:
kör på bara !! det finns massa billiga grejer på börjes i tingsryd !

minternet skrev:
Vilken kul fråga!
Jag sa senast i förrgår när vi var ett gäng ute och red att min lilla hemliga dröm var att skaffa westernutrustning bara för att det verkar så skönt och att det är så j*kla snyggt!
Ska bara få råd till det först :angel:
Vad borde man ha på en bred och kort fjording?

// M

korta hästar använder stl arabian :) för korta ryggar , dom är rundskurna bak ,.

Jag har skaffat westernutrustning!! :bump:
Här är en bild på min vän Quarter4ever när hon rider Glossy. Vi hade inte tränset på denna dag iof.
IMG_0694.jpg

Har börjat träna NH och det går jättebra! :D

Själv började jag med att skaffa en westernhäst :angel: Han är ju skäck :rofl: , var bara ett år när jag köpte honom så det är väl ingen som vet vad för sorts häst än... men planen är iaf att han ska bli westernhäst. Jag är ingen westernryttare men jag tänker alltså bli. Efter hästköpet köpte jag således en sadel till min häst, då ett och ett halvt år... och tänker snart köpa en sadelfilt och ett huvudlag och nu är han två... Här kan man snacka om onödigt!!! Jag vet ju inte ens om hästen kommer kunna ha sadeln och en filt (rosa tävlingsfilt, som "bara" kostar några tusen) kommer jag ju ändå inte använda än på två år, om det då visar sig att min häst lämpar sig för western och att jag tycker att det är roligt...;)

minternet skrev:
Vilken kul fråga!
Jag sa senast i förrgår när vi var ett gäng ute och red att min lilla hemliga dröm var att skaffa westernutrustning bara för att det verkar så skönt och att det är så j*kla snyggt!
Ska bara få råd till det först :angel:
Vad borde man ha på en bred och kort fjording?

// M

till min har jag en dubble c som sitter bra. hade provat och kollat på en massa olika modeller innan jag hittade en som inte var för tight över bogarna!!:) alla hästar är ju olika i kroppen, men som sagt, det sitter bra på min fjord :D
provade endel arabmodeller också, som orcide tipsade, men de var för smal över bogen..

Fast jag har ju faktiskt köpt en sadel innan han är inriden, kanske blir det ingen westernhäst...:D För tillfället är han blivande körhäst så jag kan träna honom lite innan jag ska upp på ryggen.

På utrustningen menar du? Han har knappt aldrig haft sin sadel på sig :D men jag kan för all del släpa ut den till stallet å lägga på den och klä på honom huvudlaget (ska köpa ett finare på High Chapparall tänkte jag) och ta en bild. Jag gör det senare idag så kommer det en bild i kväll :bump:

Förresten, en liten fråga... Sadeln är ljus (med mörk gjord och mörka snören på sidorna) och hästen är skimmelskäck, vilket är finast? Mörkt eller ljust huvudlag. Nu ska jag bara köpa ett till typ träning och som jag kan ha när jag börjar tävla sen. Nästa år när jag åker till Chappen köper jag nog ett finare tävlingshuvudlag.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 619
Senast: tara
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar