Westernsadel - passar den? *Bilder*

Sv: Westernsadel - passar den? *Bilder*

Det är ganska fantastiskt att du fått så många råd om hur sadeln sitter, och jag hyser stor beundran över att det finns sån kunskap här på Buke så att man utifrån en bild kan avgöra hur din sadel ligger på hästryggen. Jag ska skicka in en bild på min vänsterfot och kanske.... kan jag få klockrena besked om vilka skor som passar!:bow:

Om du bemödat dig med att läsa svaren så hade du sett att de flesta skrivit att de INTE kan avgöra hur sadeln passar av bara bilder.

Den ska dock inte ligga så lång fram som du har lagt den utan det tjockare på padden ska följa sadelns bom.

Som jag skrev:
"La den därför väldigt långt fram för att få det lite tjockare där det skulle behövas."

Så jag ÄR medveten om att den ligger fel. Väntar som sagt på en mer lämplig pad. :)

På bilderna utan pad och filt faller sadeln framåt, helt klart. Den är för stor men det går att padda upp men paddningen ska inte ske endast fram. Viktigt att bommens form följer ryggen...

Har du kanske något förslag på en bra pad? Blir väl en built-up, men vill gärna ha tips på en som är av bra kvalitet och bra för ryggen? :D

Som jag skrev:
"La den därför väldigt långt fram för att få det lite tjockare där det skulle behövas."

Så jag ÄR medveten om att den ligger fel. Väntar som sagt på en mer lämplig pad. :)

Har du kanske något förslag på en bra pad? Blir väl en built-up, men vill gärna ha tips på en som är av bra kvalitet och bra för ryggen? :D

Det finns bra paddar med fickor som man paddar upp där det behövs. Köp ingen vanlig s.k. builtup för de gör ingen häst lycklig...tyvärr kostar de paddarna en rejäl slant men man har igen det.

Det finns bra paddar med fickor som man paddar upp där det behövs. Köp ingen vanlig s.k. builtup för de gör ingen häst lycklig...tyvärr kostar de paddarna en rejäl slant men man har igen det.

Finns det? Var kan man köpa sådana då? Länk?

Tack på förhand, det låter ju lovande!

Här finns en modell t.ex.
...och även här, samma modell

Sök annars på andra westernbutiker på nätet och irl.

Tack! Liknande har jag aldrig sett förr faktiskt.. Men det var ju jättebra. Och priset var ju inte alls farligt! Trodde du menader minst 2000 när du en rejält slant :D

Ska man använda denna typ av pad ensam eller tillsammans med en annan vanlig rak? För om man tar bort innehållet i fickorna längst bak och i mitten t e x, så kanske den blir alltför tunn där, eller?

Det finns modeller för upp till 2000 och mer. Hur du passar ut den kan jag inte hjälpa dig med härifrån, samma vad det gäller om du ska ha fler paddar. Sadeln ska följa hästens rygg och trycket ska vara jämt över hela ryggen...utan att klämma någonstans.

En bra länk!

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 193
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har hittat en fin dressyrsadel till bra pris, men är lite osäker på om den passar hästen. Så jag vänder mig till det allvetande...
Svar
6
· Visningar
1 105
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 351
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 239
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18