Sv: Sadel till denna mycket knepiga rygg?
Jag som älskar djupa dressyrsadlar! Har funderat på Crown, men inte fått kläm på vilken modell jag bör prova. Det är Jessica eller Arwen som är intressanta då? Islandsadlar har jag dragit mig lite för att prova, de är ju så himla flata med små benstöd
Caballus: Kilbossor är inget att tänka på, det har jag insett
Det var därför jag funderade på en sadel med rakare paneler men med rundbossor så att han inte får punkttryck i länden. Har hellre en sadel som släpper ngt tidigt än en som trycker, precis som du säger, men denna släppte 10-15cm för tidigt! Han sköt upp den i varje steg, den sköts ned igen av mitt säte, den blev som en studsboll mellan oss, inte det bästa för stackars ryggen
Han har en välvd bröstkorg som är optimal för sadlarna att glida på
Sadelgjorden drar fram sadeln rejält! Har inte hittat någon ordentligt svängd dressyrgjord, men en h-gjord fungerar väldigt bra! Än så länge har jag ju inte vart med om att nån sadel INTE glider fram, men då har jag ju inte heller hittat någon som ligger optimalt. Tror att h-gjorden är en väldigt bra lösning, även om den inte är så vackert
.
Vad tror ni om en Dominus dressyr med haflingerbom? Hittade en sådan begagnad
Dessa ska ju passa lite svängda ryggar? Har haft hemma en xw och provat innan, men den var för smal, annars tyckte jag att det låg helt ok.