Westernsadel - passar den? *Bilder*

Smokey

Trådstartare
Fick hem en ny sadel igår, har provat den och funderat ordentligt. Kom fram till vad jag TROR, men eftersom jag är så pass osäker, så hoppas jag att ni här vill säga vad ni tycker.

Passar den eller inte? Om inte - kan den börja passa (med pad och mer musker t e x). Hästen är i dag inte i kanonskick, hon är dels lite väl smal och dels inte speciellt musklad i ryggen. Jobbar på det och hon har musklat sig rätt bra vid bog och bakdel.

Till bilderna nu då

Utan filt, ej dragen sadelgjord:

http://www.pixbox.se/pic_show_id15329902.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id15329904.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id15329906.html

Med filt, ej dragen sadelgjord:

http://www.pixbox.se/pic_show_id15329910.html

Med filt och dragen sadelgjord:

http://www.pixbox.se/pic_show_id15329912.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id15329908.html

Jag hoppas (och tror) att hon kommer att bli kraftigare. Dessutom ska jag givetvis skaffa en pad, vill dock höra lite åsikter först. Kanske förslag på passande pad?

Man brukar väl ha både filt och pad? Alltid?

Har inte ridit i sadeln eller använt den, så jag har ingen aning om hur svettmärkena ser ut.

Tacksam för svar!!

Sv: Westernsadel - passar den? *Bilder*

Om den passar är omöjligt att se på bild. Du måste känna att den förler hästens rygglinje och inte trycker fram och bak eller på mitten. Sen måste du känna att bommen inte liggen an för långt bak. Den ser i alla fall ut att ligga i jämnvikt på hästens rygg. Inte i fram eller bakvikt.
Du ska ha en pad under också för westernsadlar har inga bossor som tryckfördelar, det är paddens uppgift.
Men för att se om den passar måste du prova den med en pad. Den är ganska tjock och tar en hel del plats.

dubbelpostat

Senast ändrad av en moderator:

Den är för vid, men om hästen ska muskla sig runt manken , så kanske den är bra, MEN då måste du vara en hejare på att kunna padda om!
Manken ser ut att vara farligt nära valvet, stoppa in handen när någon sitter i och känn. På en av bilderna med filt och dragen gjord ser du ju verkligen att hela sadeln lutar nedåt vilket, som sagt indikerar att den är för stor.
En w-sadel skall provas utan pad för att se att bommen följer hästryggen och för att se vad för slags pad man ska ha, i detta fall kanske en builtup, cutback och hur du sedan ska lägga padden eller ytterligare filt + vikning beror på hur, var sadeln är för stor. Men undertiden man paddar om så är det viktigt att KÄNNA, du ska få igenom handen, vid valvet, under bommen, fast du dragit åt gjorden OCH även då någon sitter i sadeln, visst det kan vara lite trångt, men ändå ska du kunna få igenom handen. Sedan kan vissa sadlar vara förstora fast de blir för trånga om man paddar upp och då är det oftast fel gulletvidd och fel vinkel på bladen, med andra ord, helt fel. Detta går inte att fixa för hur du än gör så kommer sadeln trycka.
Sedan har wissa w-sadlar bogfrihet och de ska sadlas lite längre fram för att "midjan" i bommen ska vara bakom bogbladen och med dessa sadlar är det väldigt viktigt att sadla rätt, för annars hamnar "midjan" i mitten på rygen och trycker eller om den är för stor så hamnar all vikt på "midjan" och framåt.

Detta är bara en viss del av w-sadel utprovning men du kanske fick några tips? Det finns hur många internet sidor som helst om du googlar på ex westernsaddle +fitting eller westernsaddle +bars etc...

Gud vilken snygg sadel!
Men att se om den passar är omöjligt på bild.
Ta ut en sadelutprovare som vet vad han/hon gör

Svarar alla här:

Tack för svaren!

Att den var lite för vid trodde jag också. Dock tänkte jag att med rätt pad kanske det går att ordna. Idag köpte jag någon form av pad, den fick upp sadeln en bra bit och det såg genast mycket bättre ut. Dock fanns det ingen built-up cutback, med en sån lär det bli ännu bättre. Därför tänker jag vänta tills jag kan få hem en sådan från internet, prova om igen då!

Kan ta bilder med pad imorgon om någon är intresserad. Men den gör ju inte det perfekt, får vänta och se om den kan ligga bra med en ovan nämnd pad.

Använder givetvis inte sadeln innan den ligger bra, oavsett sadel. Att få in en hand, även när någon sitter i den, var inga som helst problem med den pad jag fick tag på idag. Den är inte heller för lång, det finns så att man kan flytta den ytterligare ca 2 cm till bakåt. Arbetar med att muskla henne i en bomlös sadel, men mest barbacka.

Lauri: Hur vet jag om denna sadel har bogfrihet :o?

Mirre: Tack, tyckte också att den var snygg, har letat LÄNGE!

kenneth: Innan när jag provade den första gången så gjorde jag markeringar på hästens sidor för att visa bogbladets bakersta läge (lyft framben) och la på sadeln. Då var det absolut inga problem, bommen börjar 3 cm bakom detta ställe, ca 2 fingrar alltså. Dessutom skulle jag kunna flytta den ännu lite längre bak. Bommen slutar även någon eller kanske två cm innan sista revbenet, så det ska inte heller vara besvärligt. Det enda som jag kan se och känna är att den ligger i framvikt, d v s är för vid - vilket någon annan också tyckte. Men rätt pad och senare även mer muskler så borde det faktiskt kunna rätta till sig. Eller inte??
Om inte så var snäll att förklara exakt hur du ser att den ligger "skitilla" och att den trycker på bogbladen? Kan vara bra att veta! :)

Jag tycker inte de ser ut som sadeln passar hästen, på alla möjliga sett men man måste se de i verkligheten. Men den ser lite för låg ut vid manken faktiskt. Men jag ser mera men ta ut nån som kan istället så du inte förstör din hästs rygg.

Eehrm...vart har du fått tag på filten den är ju skitsnygg!!! :o :love:

Slänger in några bilder till här. Provade den idag igen med pad.

Dock är paden inget bra, det är en "tvärt-om" bulit-up som t o m är försänkt där fram - sadeln borde ju hamna ännu längre ner då. Oach färgen ska vi inte prata om :crazy: La den därför väldigt långt fram för att få det lite tjockare där det skulle behövas.

Tycker faktiskt att det ser mycket bättre ut nu, men denna märkliga pad får ju sadelns slut att lyfta sig en del från ryggen. Givetvis ska jag inte ha denna pad, provade bara för att se om det blev någon skillnad. Väntar på en built-up cutback.

Här är i alla fall lite bilder med denna hemska pad :o

http://www.pixbox.se/pic_show_id15445388.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id15445389.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id15445390.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id15445387.html

För att förtydliga tänker jag alltså på att den ligger bättre FRAM nu... Eller? Padden är tyvärr gjord sa att den är tjockare baktill och därmed lyfter sadeln där bak på ett sätt so den inte ska.

Eehrm...vart har du fått tag på filten den är ju skitsnygg!!! :o :love:

Både sadel och filt är köpta i USA. Tyvärr inte hos något företag som har internethandel vad jag vet, men kanske att det säljs på andra sidor därifrån?

Ledsen att jag inte kan svara bättre än så, men vet faktiskt inte riktigt ens var det ligger. Kan försöka ta reda på det.

Det är ganska fantastiskt att du fått så många råd om hur sadeln sitter, och jag hyser stor beundran över att det finns sån kunskap här på Buke så att man utifrån en bild kan avgöra hur din sadel ligger på hästryggen. Jag ska skicka in en bild på min vänsterfot och kanske.... kan jag få klockrena besked om vilka skor som passar!:bow:

Både sadel och filt är köpta i USA. Tyvärr inte hos något företag som har internethandel vad jag vet, men kanske att det säljs på andra sidor därifrån?

Ledsen att jag inte kan svara bättre än så, men vet faktiskt inte riktigt ens var det ligger. Kan försöka ta reda på det.

Tack å bock, vore jätteglad om jag kunde få veta... :D :bow:

Svårt att svara efter några bilder man bör se det i verkligheten och även kunna känna efter hur den ligger...

1. Sadla INTE längre fram skulle jag säga. Jag är ingen sadelexpert och ingen westernexpert heller men jag har läst och provat en del. Även duktiga westernryttare sadlar ofta för långt fram - inte bra! Detta inte bara enligt mig utan även enl sadelutprovare och andra duktiga sadelkunniga westernryttare jag pratat med. Så akta dig för såna påståenden, tänk efter noga.

2. Det är som sagt omöjligt att se om en sadel ligger bra på en häst. Däremot kan man ibland se om sadeln ligger fel/dåligt.

Egentligen bör man kanske alltid utgå från en ren bom när man provar ut sadlar. Att helt enkelt lägga en bom utan sadel av olika modeller. Det är dock inte så lätt för gemene man att få tag på en sån. ;) Det jag vill komma till är att det är bommen som är nr 1 när det handlar om att prova ut sadlar. Hur passar bommen hästen? Hur kommer bommen att fördela trycket och vart kommer det att hamna?

Det finns ingen möjlighet för oss att se på en bild hur bommen ligger på hästen efter som att "sadeln" är ivägen.

Känn med handen på sadeln och försök känna hur bommen går längs sadelns undersida. När du sen lägger sadeln på hästen kan du försöka känna vart denna placeras på hästens rygg. Samt också om den följer ryggens rundning så att det inte finns några "döfläckar".

Det är också ffa bommen man ska se till när man avgör om sadeln stör bogbladet eller ej.

Jag uttalar mig inte om din sadelns passform dock. Anser att min kunskap och det jag sett av sadeln inte är tillräcklig.

Jag har samma pad och den må vara skrikig i färgen men jag tycker den är bra. Den ska dock inte ligga så lång fram som du har lagt den utan det tjockare på padden ska följa sadelns bom.

På bilderna utan pad och filt faller sadeln framåt, helt klart. Den är för stor men det går att padda upp men paddningen ska inte ske endast fram. Viktigt att bommens form följer ryggen...

Så du har blivit sadelutprovare via Internet ?? :rofl:

Man provar ut sadeln utan filt eller pad för att känna hur den följer ryggen, men det är klart den är för vid när den ligger på utan pad. Skulle den vara lagom utan pad blir den för trång när padden liggen under. Prova med en pad och känn om den är lagom vid då.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 193
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har hittat en fin dressyrsadel till bra pris, men är lite osäker på om den passar hästen. Så jag vänder mig till det allvetande...
Svar
6
· Visningar
1 105
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 351
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 239
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18