westernrörelser.

Sv: westernrörelser.

Kan en skillad vara att inom dressyren vill man att hästen ska bära upp med bakdelen, och i en bakdelsvändning alltså att hästen ska bära upp mest med inre bak, och ni vill lägga vikten på inre bak. Det blir ju skillnad att lägga vikten på eller att bära upp.

Vid framdelsvändning vänder hästen runt inner framben. Det du beskriver kallas bakdelsvändning.

Vid framdelsvändning vänder hästen runt inner framben. Det du beskriver kallas bakdelsvändning.

Skulle misstänka att Side tänkte "vändning MED framdelen.." inte framdelsvändning.

Allmänt:

För mig personligen är det en väldig skillnad på en "western" vändning på framdel/bakdel och en bakdels/framdelsvändning alá klassisk ridning. Och jag använder olika hjälper för de olika rörelserna, där hjälpen anpassas till huruvida jag vill ha "medtramp" i det "centrerade" benet eller ej..
Många westernryttare säger inte "framdels/bakdelsvändning" utan helt enkelt bog/höft förflyttningar mer eller mindre koncentrerat.. Vilket i och för sig framdels/bakdelsvändningar är.. ^^ Men vi glömmer lätt att terminologin skilljer sig lite från klassisk, AR och western.. :D

TS: Tycker du har fått väldigt många bra svar! :D så d e ganska onödigt att skriva mer för mig eg...

Det är faktiskt intressant att läsa alla olika svar. Det visar att det inte finns ett sätt att rida rörelserna på inom en och samma disciplin. Artikeln finns i senaste Hästfocus (om man får skriva det här)

Det var vad som stod i artikeln. I en framdelsvändning inom dressyr, AR och ´liknande vill man att hästen ska bibehålla sin fotförflyttning/takt i rörelsen, men inner fram som rörelsen är centrerad runt ska trampa upp och ner på samma ställe. (om rörelsen är maximalt centrerad) I artikeln om westernridning stod att inom western vill man att hästen ska ha kvar sin inner fram i marken hela vändningen till skillnad från dressyren. Det var orsaken till att rörelsen rids annorlunda jag började fundera kring.
Orsaken är också kanske i WESTERN att hästen ska gjöra en mer NATURLIG vändnig, jag ser alldrig hästarna stå och trampa när de gjör sina fina (o i bland snabba) vändningar i hagen.:rofl: :rofl:

Följande är en fri översättning ifrån Tyskan och en artikel i en Tysk hästtidning : " Det finns inom Western ingen enda lära som är den enda riktiga och sanna, i Westernriding leder flera vägar till målet. I Engelsk ridning är hjälper och utbildningsteg föreskrivna i en ridlära som tradionsenligt följs och ser i princip likadan ut i alla länder. Western är inte bunden till någon enda lära och en känsla av frihet speglar Westernridningen, inte bara genom Cowboyklischen, utan genom sin individulitet."

På tio westernryttare finns det tolv olika sätt att rida…

Det figurerar flera artiklar och böcker där författarna berättar hur westernridnig skall utföras och jag kan för egen del säga att jag inte hittat en enda som jag håller med till 100%. Det borde framgå att man kan göra på det sätt som beskrivs.

Det enda som gäller är hur olika moment skall se ut enligt regelböckerna, hur man kommer dit har ingen betydelse. Därför blir det också tokigt om man talar om rörelser som inte ”finns” i westernridningen. Det är ungefär som att fråga hur dressyrryttaren gör en rollback.

Jag ser inget syfte i att jämföra hur rörelser utförs mellan disciplinerna (eller inom disciplinerna heller för den delen), det är resultatet av utförandet som är det viktiga.

Jag ser däremot inget hinder i att använda sig av moment som inte ingår i disciplinen. Om en dressyrryttare vill göra en spin, så är det en spin om resultatet motsvarar det som beskrivs i regelböckerna, oavsett om man förflyttar hästen med eller utan tygel, ben eller säte.

Det figurerar flera artiklar och böcker där författarna berättar hur westernridnig skall utföras och jag kan för egen del säga att jag inte hittat en enda som jag håller med till 100%. Det borde framgå att man kan göra på det sätt som beskrivs.

Det enda som gäller är hur olika moment skall se ut enligt regelböckerna, hur man kommer dit har ingen betydelse. Därför blir det också tokigt om man talar om rörelser som inte ”finns” i westernridningen. Det är ungefär som att fråga hur dressyrryttaren gör en rollback.

Jag ser inget syfte i att jämföra hur rörelser utförs mellan disciplinerna (eller inom disciplinerna heller för den delen), det är resultatet av utförandet som är det viktiga.

Jag ser däremot inget hinder i att använda sig av moment som inte ingår i disciplinen. Om en dressyrryttare vill göra en spin, så är det en spin om resultatet motsvarar det som beskrivs i regelböckerna, oavsett om man förflyttar hästen med eller utan tygel, ben eller säte.
Väl talat!:bump: :bump: :bump:

:bow: :bow:

Det är faktiskt intressant att läsa alla olika svar. Det visar att det inte finns ett sätt att rida rörelserna på inom en och samma disciplin. Artikeln finns i senaste Hästfocus (om man får skriva det här)

Jo, det är lite det som är charmen.. ^^ :love:

problemet som westernridingen dock har iumed att det är "ok" att göra lite som man känner för är att många rider sina hästar "fel" - snea - på bogarna - med dålig bärighet.. Det är ju min stora skräck här i livet.. att rida min häst så hon får låsningar eller blir halt. :eek:
Men de problemen finns ändå inom den klassiska ridningen - trotts handböcker! :D så jag ska inte bara vara gnällig och elak... ;)

många av de tränare jag jobbat för genom åren har faktiskt varit ganska lika, mycket av det de sagt har varit samma sak - bara uttryckt på ett annorlunda sätt. Så egentligen finns det "ett sätt" som verkar vara en grund - iaf i sverige - men jag skulle tippa på att de tränarna - som eg inte har något mer gemensamt än att de kanske åker på samma tävlingar - baserat sitt träningssystem på vad som funkat (anpassat det efter hästen/arna helt enkelt..) och där av likheterna..

hrm.. jag borde ha den tidningen här någonstans.. eller ute på gården - jag får läsa så ska jag säga vad jag tyckte om det! :idea:

Hej igen!
Det stämmer det du säger om att tränarna har ungefär lika träningsätt. Men ett fåtal BRA tränare vet hur man gjör det där lilla fixet för att det ska lossna lätt utan en massa slöseri med tid vid ex lösgjöring. Och att man utvecklar hästen vid varje träningspass och inte står och trampar "då slösar man också pengar" att hästen tränas i lagom takt och inte förlorar arbetsglädjen. Min filosofi under åren har blivit lösgjöring, samling, samling , bakdelen med i varje steg ....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har varit hästtjej i alla år. Det har varit grannhästar, medryttarhästar och foderhästar, ridgymnasium, westernridskola och...
Svar
13
· Visningar
2 088
Senast: hier
·
Dressyr Det har jö varit stora diskussioner om takten i galopp-piuretterna och nu finns det faktist forskning gjord i ämnet !! Gammalt för er...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
12 136
Senast: bigganl
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka