westernrörelser.

bigganl

Trådstartare
Läste ett westernmagasin häromdagen där det var en artikel som beskrev westernridning och flera av rörelsernas utförande. Bland annat var fram och bakdelsvändning beskrivna. De skulle utföras med ungefär samma hjälper som vid dressyrridning, men det var en skillnad i hästens fotförflyttning. Inom western vill man att hästen inte ska lyfta det ben som rörelsen är centrerad runt, stod det. Hästen ska alltså ha inre fram i framdelsvändningen kvar i marken och skruva runt. Likaså inre bak i bakdelsvändningen.
Min fundering är: Varför? Det finns ju säkert ett syfte med det. Vilket?
/nyfiken Biggan.

Sv: westernrörelser.

Läste ett westernmagasin häromdagen där det var en artikel som beskrev westernridning och flera av rörelsernas utförande. Bland annat var fram och bakdelsvändning beskrivna. De skulle utföras med ungefär samma hjälper som vid dressyrridning, men det var en skillnad i hästens fotförflyttning. Inom western vill man att hästen inte ska lyfta det ben som rörelsen är centrerad runt, stod det. Hästen ska alltså ha inre fram i framdelsvändningen kvar i marken och skruva runt. Likaså inre bak i bakdelsvändningen.
Min fundering är: Varför? Det finns ju säkert ett syfte med det. Vilket?
/nyfiken Biggan.
Jepp, syfftet är att när hästens "pivåben" står kvar i marken så får man upp HASTIGHETEN i tex spinnen eller så kan man få fram en snabb vändning runt framdelen.;)

Aha, det är hastigheten man är ute efter. Då förstår jag.
Jag är inte westernryttare annars, men tycker det är intressant att se skillnader och framförallt likheter mellan olika träningssätt. Nu har jag lärt mig lite till. Tack!:)

men sliter det inte på framknät när hästen skruvar runt det benet? Har alltid hört att hästen absolut inte bör göra så... Kanske får jag också lära mig något om western nu? :)

Pivobenet är inner bakben. Altså sliter det inte på något framknä.
Och framdelsvändning är ingen rörelse man gör på tävling (förutom om du ska flytta baken runt grejer och då inte med någon stöör fart).

men sliter det inte på framknät när hästen skruvar runt det benet? Har alltid hört att hästen absolut inte bör göra så... Kanske får jag också lära mig något om western nu? :)
Ja man kan få fram EN snabb vändning runt framdelen, inget som vi snurrar runt och tränar flera varv på, då sliter det nog alldeles för mkt på deras framknän.;)

Det var precis min tanke också. Sen tänkte jag på att när hästen användes i strid för länge sedan gjorde man också helomvändningar. Där var det också nödvändligt att vändningen gick fort men ändå skulle inte hästen skruva. Intressant att ta reda på varför rörelser ser ut på olika sätt tycker jag. Man vill ju inte bara veta hur rörelsen ska vara utan också varför.

Tidningsartikeln tog inte upp spinn utan just framdelsvändning och bakdelsvändning. Där stod att man inom western vill man inte att hästen ska lyfta det ben som vändningen är centrerad runt. Även om rörelsen inte går fort så varför ska den skruva då? Vad är vitsen med det? Ska det vara ett speciellt underlag man rider på som är löst så att det ger med sig mera eller?

Tidningsartikeln tog inte upp spinn utan just framdelsvändning och bakdelsvändning. Där stod att man inom western vill man inte att hästen ska lyfta det ben som vändningen är centrerad runt. Även om rörelsen inte går fort så varför ska den skruva då? Vad är vitsen med det? Ska det vara ett speciellt underlag man rider på som är löst så att det ger med sig mera eller?
Det var en bra fråga, det har jag alldrig tänkt på , bara det om spinn och om vändningen på framdelen. Men jag har nu "funderat" lite, för en 8 år sedan när man var helt grön på western så var jag på en träning och skulle göra en bakdelsvändning för tränarn så påpekade han att jag inte red dressyr längre, att jag inte skulle hålla och samla upp hästen så i bakdelsvändningen för då börjar den att "trampa" runt. Han ville att den skulle "glida" runt i bakdelsvändningen men jag frågade alldrig "varför" den skillnaden.:crazy:

en häst som lyfter ett ben sätter oftast inte ner det på exakt samma ställe, speciellt inte om den samtidigt flyttar på en kroppsdel. I trailen skulle det därför vara rätt förödande med en häst som trampade sig runt, blir lätt bommar åt alla håll då.
Man vill ha en häst som kontrollerat flyttar en hov i taget, inte alla andra samtidigt.

angående snabb vändning i strid, så utfördes väl dessa främst i galopp? Spin är en bakdelsvändning i trav. Men oavsett vilket, så är quartern byggd att vara snabb när den går lågt eller till och med hukar sig (t.ex. cutting där hästen nästan har magen i sanden) medan stridshästarna är byggda med mer krafft uppåt. Därför vänder en stridshäst snabbt genom att utnyttja kraften även uppåt (tramp i vändningar) medan en qh vänder snabbt genom att trycka sig neråt. Olika sätt att använda två olika men kraftiga bakdelar.

Det är alltid svårt att beskriva med ord. På länken http://www.sqha.com/upload/kalender/res2006/filmer/nationals/reiningstor.wmv kan du se flera spinn och några andra typiska reiningmanövrar. Som du kan se är verkligheten inte alltid överensstämmande med en idealiserad beskrivning. Lägg märke till att hästen både skruvar runt yttre och inre stödben. Enligt flera rutinerade personer som jag pratat med är det inget allvarligt fel om hästen byter stödben eller trampar runt lite grann.
/Otoe

Såg filmen, men där vidades spinn och jag kan förstå hur viktigt tempot är i en spinn, men i rörelserna fram och bakdelsvändning borde det vara annorlunda. Varför ska hästen skruva runt inre fram resp inre bak där? Är det för att det kan bli fel i en spinn om hästen är van att lyfta alla benen i fram och bakdelsvändning?

Såg filmen, men där vidades spinn och jag kan förstå hur viktigt tempot är i en spinn, men i rörelserna fram och bakdelsvändning borde det vara annorlunda.

Eh...altså "rörelsen" bakdelsvändning finns inte som rörelse på tävling (möjligtvis, som m framdelsvändning, när man flyttar hästen i trail men det står inte som föregiven rörelse någonstans), möjligtvis använder man den på träning för att lära hästen flytta framdel och bakdel för sej undan för skänkeln.
Spinnen är den enda förskrivna rörelsen av dessa och är en snabb bakdelsvändning i trav så att säga.

Såg filmen, men där vidades spinn och jag kan förstå hur viktigt tempot är i en spinn, men i rörelserna fram och bakdelsvändning borde det vara annorlunda. Varför ska hästen skruva runt inre fram resp inre bak där? Är det för att det kan bli fel i en spinn om hästen är van att lyfta alla benen i fram och bakdelsvändning?

För mig har det aldrig hetet fram eller bakdelsvändning, utan flytta framdel respektive bakdel.
I en framdels vändning åt t.ex vänster, så vill jag att min häst ska flytta vänster fram ben först (så att den kliver isär med frambenen) och sen kommer höger. Jag förstår inte riktigt vad du menar att innerfram ska skruva runt i en framdelsvändning.. Eller är det bara jag som är koko i huvet idag? :confused: :angel:

Det handlar fortfarande mycket om vad Lina_Olsson skrev. Man vill ha MAXIMAL koll på alla hästens ben, exakt när den ska flytta ena benet och inte det andra osv. Det är inte bara i trail detta behövs, utan i alla grenar mer eller mindre. Står jag still med min häst och vill sedan att han ska flytta framdelen, så måste han ju flytta frambenen, och för att inte tvista in sig i bakbenen måste även ytterbenet flyttas, men inner bak behövs inte flyttas så då ska hästen också ha det benet stilla, för MAXIMAL kontroll av varje steg hästen tar...
Det gäller också när man vill flytta bakdelen i t.ex. trail, och för att flytta bakdelen måste bakbenen flytta på sig, lika så ytter fram, men inte inner fram, därför står det stilla (maximal kontroll för varje steg hästen tar...) Som tidigare sagt av Lina_Olsson så om hästen börjar flytta ben som ryttaren inte vill att hästen ska flytta så kan bommar, koner, dekorationer mm. rubbas och fara all världes väg... och de är ju absolut INTE bra på en tävling.... så då ska det inte heller tränas på hemma... :idea:
Också för att få en bra och snabb spinn måste man ju börja någonstans och det är just vid att flytta framdelen ett steg i taget, för att öka kraven mer och mer för att tillslut få hästen att lägga de mesta av vikten på innerbenet (det ben som inte behövs flyttas...) för att kunna få en så snabb spinn som möjligt.

Jag har läst i åtminstone två böcker skrivna av kobojsare att det är viktigt med bra underlag, helst sand av speciell kvalitet och djup, men ...

Iden med att den ska "skruva" är också då vet du att man har sin "pivot punkt" i rätt stället och balansen är korrekt för hästen. Om hästen bara pluka up och sätter ner det i nästan samma stället då är vikten fortfarande bakåt men om foten kommer ner och hästen trappa undersig så kan "pivot punkten (om du tänkar på en carosel häst med en poll genom, om han skulle snurra runt är pivot punkten rätt under manken vart pollen är) har flyttat mer under magen/ryttare (vissa är lite bakom ryttare) då bliv det fel och kan även vara en framåt (ever so smal) rörelse.
Som Lena skriv med detta neråt tryck så kan man prova faktis själv (som ska göras när ingen ser dig:D ) och känna att du kan kan gå fortare runt och har bättre balans om du huka ner lite och pivot runt din innre ben än att trampa runt med inne ben och står rakt.

Det inte alltid att det kommer ut i min skrivningen som jag vill så jag hoppas att ni förstår lite av det iallafall.:crazy:

Det var ingen artikel som tog upp tävlingsmoment utan en som beskrev westernridning. "så rider du western" eller nåt i den stilen var överskriften. Där gicks igenom vissa rörelser och hur de rids inom western.

Det var vad som stod i artikeln. I en framdelsvändning inom dressyr, AR och ´liknande vill man att hästen ska bibehålla sin fotförflyttning/takt i rörelsen, men inner fram som rörelsen är centrerad runt ska trampa upp och ner på samma ställe. (om rörelsen är maximalt centrerad) I artikeln om westernridning stod att inom western vill man att hästen ska ha kvar sin inner fram i marken hela vändningen till skillnad från dressyren. Det var orsaken till att rörelsen rids annorlunda jag började fundera kring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har varit hästtjej i alla år. Det har varit grannhästar, medryttarhästar och foderhästar, ridgymnasium, westernridskola och...
Svar
13
· Visningar
2 088
Senast: hier
·
Dressyr Det har jö varit stora diskussioner om takten i galopp-piuretterna och nu finns det faktist forskning gjord i ämnet !! Gammalt för er...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
12 136
Senast: bigganl
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka