western araben som blev stulen!?

Sv: western araben som blev stulen!?

De slog mig förut att en annan som jag känner trodde att deras ponny blivit stulen och gick ut i radio mm och sa detta men de slutatde med att dom hittade henne i ett dike och brandkåren kunde komma och dra upp henne utan större skader. Trött och frusen men inte mkt mer.

...och jag har varit med om att en bekants föl också försvann. Om mer tid ägnats åt letande runt hagen, än att ringa runt och säga att hästen var stulen kanske man kunnat hitta den levande i tid.

om detta var ägnat tills oss som har haft smasc så ska jag tala om en sak för sig.
Om man har letat i dryga veckan utan ett spår efter hästen och vet att det förekommit fler stölder ,hade du inte trott att den var stulen då?!!!
När dessutom ingen vill hjälpa en och kolla i ån för det finns inga tecken på att han skulle ha gått ner sig så vad gör man. Jo man tror på de andra!
Nu är han iallafall hittad, men jag tänker inte att sluta hålla hård koll på mina övriga hästar, för stölder är vanligt förekommande. Även om ni inte vill tro det.

Senast ändrad:

hej alla
Jag är verkligen jättetacksam för alla svar ni ger mig och Smasc ägare/familj.
Han har nu fått en värdig grav att ligga i.
Även om det här slutade väldigt olyckligt, så håller jag med er till viss del att nu vet man ju iallfall var han är, och han lider inte.
Men hoppet är borta helt nu om att få återse honom....
Men nu vet man vad man sörjer iallafall. Jag har sörjt i två månader nu, men man vet inte vad man har sörjt för mer än saknaden.

Jag ber er alla, håll koll på era hästar, speciellt ni med ponnysar, de är populära att stjäla. Gå in på blocket ibland och kolla om det finns hästar som är efterlysta, de dyker upp då och då. Hjälp varandra att hitta de som är borta. Senast igår hörde jag om en lastbil(vanlig sådan) som blev stoppad vid tyska gränsen. Full med hästar ed falska papper,vanvårdade,skräckslagna och misshandlade.

Ta hand om era hästar varje dag som om den vore den sista.
Älska era vänner för den/dem är!

Hela historien är jätte jätte tråkig. :cry:

Jag vill inte minnas Smascen som en häst som drunknade utan för den underbart sympatiske hingst han var med dom där helt underbara ögonen som man bara blev knäsvag när man såg in i.

Jag såg honom första gången 2001 och bestämde mig att honom vill jag bara ha ett stoföl efter. Så blev det nästan (blidde en hingst) och sonen är sååå lik sin pappa, omän han inte bor hos mig, bara ett stenkast härifrån.

Smasc är för mig en hingst jag älskade från första stund.
Det var nära att han skulle stå hos mig på station, tyvärr hann jag inte få klart så att det blev verklighet innan den säsongen, sedan såldes han.

Sörjer med hela arabsverige, fodervärd, ägare, Lillemo och inte minst Ingemar som fött upp honom.
Jätte trist. En förlust!

smasc.jpg

Mvh Li

Det var ingen pik till dig. Det var mest ett exempel på att hästar faktiskt inte så ofta blir stulna som en del tror.
Oftast har de, som i detta fallet, lämnat hagen, och sen råkat ut ör en olycka.
Fölet jag talade om fanns kanske 150 meter, max, från hagen. Den hade trillat ner mellan två stenar.

Det är verkligen tragiskt det som hänt och jag sänder tankar till dom närmaste...

Men även jag är beredd att hålla med CK... Förra året var det väl ett gäng shettisar/ponnyer som blev uppmärksammade som stulna, vad jag minns återfanns några av dom döda, en var tom död inne i hagen, i en brunn :(

Jag skulle nog uppmana hästfolk att först och främst skaffa ordentliga staket, har man småponnyer så ha tre trådar minst.
Även att man kollar staketet regelbundet minst en gång i veckan, hos oss kollar vi nästan varje dag när dom gick på bete.

Sedan gå igenom en nystängslad hage ordentligt innan man släpper hästarna för att hitta och kunna stängsla runt ett stenröse, en brunn eller vad det nu kan vara.....

Senast ändrad:

Jag tycker allt är så tragiskt.. kan inte förstå vad som har hänt... jag såg denna underbara hingst på både chappen & hjoko i sommras & beundrade hela han sååå otroligt mycket.. inte bara utseende mässigt utan ALLT!! han hade verkligen ALLT! (gillar i vanliga fall inte araber såå otroligt mycket) men som sakt.. Han hade allt!

Förstår att det är tungt för hans nära å kära... lider med er.. men nu har han det bra igen iallafall... man får nog försöka se frammåt även om det är jobbigt! :cry:

Kollar min häst varje dag nu & hagen väldigt ofta...... gör det ni me allihop!!

jag kan hålla med dig till viss del att många bara har lyckats "rymma" försvinna ur sin hage.
Men man får inte vara för "blå ögd".
Nu när man har råkat ut för det här och pratar mycket med folk i största allmänhet så förekommer det faktiskt. Många har blivit av med sina shettisar, andra har märkt konstiga skåpbilar eller bilar med släp som smygit omkring på gården när de inte trott att folk e hemma. En del blir faktiskt stulna och slaktade i ett garage,rysligt!

men som sagt, det gäller att hålla koll på hagarna också, Smasc hage var jättefin och väl igenomkollad innan han släpptes där, första gången i maj.

Jag tycker allt är så tragiskt.. kan inte förstå vad som har hänt... jag såg denna underbara hingst på både chappen & hjoko i sommras & beundrade hela han sååå otroligt mycket.. inte bara utseende mässigt utan ALLT!! han hade verkligen ALLT! (gillar i vanliga fall inte araber såå otroligt mycket) men som sakt.. Han hade allt!

Förstår att det är tungt för hans nära å kära... lider med er.. men nu har han det bra igen iallafall... man får nog försöka se frammåt även om det är jobbigt! :cry:

Kollar min häst varje dag nu & hagen väldigt ofta...... gör det ni me allihop!!

Jag håller med dig, han hade verkligen allt. Hade från början inte mycket till övers för arabhästar, även om jag haft det innan, men han fick mig till att vända helt om.
hans utstrålning,kraft, gångarter och lätthet fick mig till att falla för honom. Jag fann min själsfrände och absolut bästa kompis!

Så alla ni som har småttingar efter Smasc,ta väl hand om dem, de är värdefulla, iallafall i mina ögon!

Hur många här har småttingar efter Smasc?
Tycker ni borde dela med er med lite bilder på dessa för att visa vad denna vackra Hingst faktiskt efterlämnade här på jorden!

Flera shettisar stals varav två har hittats i Finland. EN islänning hittades död i en brunn nära sin hage.

Häststölder är vanligare än många tror.

Jag håller med dig, han hade verkligen allt. Hade från början inte mycket till övers för arabhästar, även om jag haft det innan, men han fick mig till att vända helt om.
hans utstrålning,kraft, gångarter och lätthet fick mig till att falla för honom. Jag fann min själsfrände och absolut bästa kompis!

Så alla ni som har småttingar efter Smasc,ta väl hand om dem, de är värdefulla, iallafall i mina ögon!

Jag lider med dig!
Hur mår du igentligen?
Om du behöver prata så är det bara att höra av dig..

Mvh

Carro

Jag lider med dig!
Hur mår du igentligen?
Om du behöver prata så är det bara att höra av dig..

Mvh

Carro

det kunde ju har varit bättre:crazy::cry:
men nu vet jag iallafall vad jag sörjer.
men man saknar honom något fruktansvärt, kommer aldrig hitta en häst som han...vi var verkligen ett team, både på banan och i all hantering. trivdes så bra ihop...men ibland är det inte meningen att vissa saker ska vara, synd bara att det blev han....
man repar väl sig sakta, men såren kommer att ta lång tid och läka, han låg mig väldigt varmt om hjärtat....
Spanar lite efter någon avkomma till honom nu..e lite sugen på att köpa någon till sommaren om man har råd...
Så har jag en liten bit av honom kvar iallafall..

Tack för att du bryr dig och finns till!!:crazy:

Läste om händelsen för ett tag sen men förstod ej vilken arab det handlade om. Det visade sig vara min unghäst fader. Beklagar verkligen allt som hänt!
Skickar massa kramar till er som haft hand om denna vackra arab.
Här är min avkomma efter honom. Ts Mysc.Hade bara denna bilden tagen i hagen, där är hon 1år. Verkligen en häst med toppen personlighet.
showimage.php

Läste om händelsen för ett tag sen men förstod ej vilken arab det handlade om. Det visade sig vara min unghäst fader. Beklagar verkligen allt som hänt!
Skickar massa kramar till er som haft hand om denna vackra arab.
Här är min avkomma efter honom. Ts Mysc.Hade bara denna bilden tagen i hagen, där är hon 1år. Verkligen en häst med toppen personlighet.
showimage.php

han har sin pappas huvud!:)

det kunde ju har varit bättre:crazy::cry:
men nu vet jag iallafall vad jag sörjer.
men man saknar honom något fruktansvärt, kommer aldrig hitta en häst som han...vi var verkligen ett team, både på banan och i all hantering. trivdes så bra ihop...men ibland är det inte meningen att vissa saker ska vara, synd bara att det blev han....
man repar väl sig sakta, men såren kommer att ta lång tid och läka, han låg mig väldigt varmt om hjärtat....
Spanar lite efter någon avkomma till honom nu..e lite sugen på att köpa någon till sommaren om man har råd...
Så har jag en liten bit av honom kvar iallafall..

Tack för att du bryr dig och finns till!!:crazy:

Läste om Smasc tidigare och vill bara säga att jag känner med dig..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 499
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 710
Senast: karl_h
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka