Sv: West Highland White Terrier
Jag har en west highland white terrier hane och har en del bekanta som som också äger "westie".
Allmänt om rasen är att det från början är en jakthund som användes att i synnerhet jaga vildkatt men även grävling/räv. Det är en sk "grythund". Färgen är vit för att man lättare skulle kunna urskilja hundarna från viltet. Idag klassas westien som en sällskapshund och det avlas tyvärr alltför mycket på exteriör och då har sjukdomarna krupit sig på på köpet. Dom blir oftast ganska gamla westies och är rätt robusta och tåliga men dras med hudåkommor så som eksem och svamp.
MEN! Trots att det är en sällskapshund är det
ingen knähund som tycker om att ligga och glo i soffan. Dom behöver en fast hand och
mycket motion för att må bra, helst ute i skog och mark.
Mental stimulans är också uppskattat såklart..jag skulle säga att westien är extremt lättlärd men inte lika lätt att ställa större krav på.
Det är en väldigt självständig hundras med terrierns typiska envishet.
En westie ska egentligen ha ganska mycket humör och vara väldigt orädd..men allteftersom det avlas mindre på jaktegenskaper och mer på exteriör försämras även mentaliteten och det är vanligt att det finns mildare varianter .
Pälsen är sträv och behöver trimmas fyra gånger per år (ryckas) .
Dom fäller i regel inte iom trimpälsen, om än extremt lite.
Pälsen är ett utmärkt skydd för väta och kyla, den ska kännas lite som ett "skal" över kroppen.
En annan negativ sak är att dom ofta är allergiska mot lite av varje. Min är lite känslig mot protein.
Rasbeskrivningen stämmer in rätt bra på min hund, speciellt den där biten med självständighet och envishet. Det som inte stämmer in är att han inte är speciellt tuff. Han reagerar illa på höga ljud och skott och flyr hellere än fäktar. Däremot sätter han gärna andra hundar på plats oavsett storlek. Han verkar ha en del auktoritet i hundvärlden den lilla skiten.
Puh..det var väl allt jag kunde komma att tänka på.
Min hund är från kennel Whitesox i Luleå.
Om du ska skaffa westie så var
väldigt noga med att kika en gång extra på föräldrardjurens släkt och hurdan sjukdomstatistiken ser ut där. Det är inte kul för varken hund eller människa att hela tiden behöva jamsa med salvor och specialschampon.
Om du undrar något mer kan du alltid PM:a mig!
Slänger in lite bilder på Harley:
12 år och still going strong!
Man tar sig ton!
Okej , ibland är jag ganska lydig...