welshponny av cobtyp/cob

Sv: welshponny av cobtyp/cob

Att B.Dafydd även har Cippyn Red Flyer i sig är ju inte så dåligt heller. Reppans Derwen blod får jag leva med.

Däremot har jag cobbar som är nåååågot grundare än de andra kralligare med kortare ben. Var och en är salig på sin tro, och jag föredrar typen med mycket massa för att behålla rasstandarden och med 1 cm längre ben för att man ska kunna rida på dom med. Därför är jag mycket glad för Derwenblodets utmärkta halsar och resning
Usch du ska komma upp och se din donnas mamma. Långa ben, snygg hals med resning ingen massa och noll i ridbarhet. Folk ser bara färgen och halsen men glömmer resten för det finns inget resten. Då förstår du lite varför jag väljer bort Derwenblodet. Dessutom är hon blaskigt isabell . Nä jag håller mig till de grövre rundare med kortare ryggar som är mer ridbara än de med långa ryggar och ett sådant stuk på halsen att de knappt kan gå i lägre form;) Behåll dem ni på västkusten så avlar vi mulliga saker på östkusten:idea:

Welsh skrev:
Nu resonerar du lite som en halvblodsmänniska i vårt stall Hon kan inte rida Ida för hon är ponny (148) När vi väl fick upp henne på Ida så visar det sig att hennes ben i dressyrläder är i perfekt läge på Ida medan på hennes halvblod som är 165 så hänger hälen ner några cm under magen:p Ida är inte jättegrov, går LA dressyr och hoppar 1.10 med ryttare (går som avelsto) men bär upp en ryttare betydligt bättre änmånga halvblod gör. Varför skaffa sig en annan ras när du har den bästa i stallet redan?:love:
:eek: Halvblodsmänniska!!!, passar inte på mig:D

Nej, jag vill inte ha upp mankhöjden för högt utan 150 eller strax över skulle passa mig bäst. Vill inte ha häst över 160 cm;)

Jag har inte bestämt mig hur jag ska ha det med Welsh eftersom det inte är en ras jag valt utan den har plötsligt "dykt upp"...har ingen vana från dom annars alls. Dock vet jag att mamman till min Lilly lyckats få en QH-fanatisk tränare helt lyriskt;) Det är bra reklam! Nu är det så att just den unghästen jag har här hemma egentligen skulle komma till någon som gillar utställning och avel mer än jag gör. Lite slöseri att ha henne som enbart ridhäst även om jag tävlar...:cool:

Welsh skrev:
Nä jag håller mig till de grövre rundare med kortare ryggar som är mer ridbara än de med långa ryggar och ett sådant stuk på halsen att de knappt kan gå i lägre form;) Behåll dem ni på västkusten så avlar vi mulliga saker på östkusten:idea:

Fniss, då tror jag att mor o dotter är två helt olika typer av cob. Icke heller att förglömma att moderns stod bortglömd i en hage under flertalet år och inte kunde vare sig utvecklas eller ridas...
varför skulle en kort rygg vara mer ridbar? och vilket stuk på halsen? En lång hals ger ju en välbalanserad kropp :idea: Däremot har jag svårt för de kralliga cobbarna där huvudet sitter mitt på halsen och som gör att de vare sig kan andas normalt eller gå i en avslappnad form.
Inte för inte som cobbars utställningsreultat kan vara kraftigt varierande beroende på vem som dömer. En som vill att cobben ska kunna ridas eller en som bara vill ha en späckgödd ponny med fång...:cool:

kullerbytta skrev:
Skicka hit henne till mig, jag skulle uppskatta henne!
Oh, jag uppskattar henne...missförstå mig inte;)... Men jag har noll intresse av utställningar och avel egentligen. Ägaren säljer henne för rätt pris, det vet jag...men jag ska ha en avkomma av henne först;)

Oja, eftr vad jag har sett på bilderna så är G. en cob mer i min smak. Hon skiljer sig markant från sin mamma som har en svanhals stöpt i ett stycke. Hon går inte att få i lägre form.
Nja mullig får de gärna vara men inte övergödda:crazy:

Idas runda fina former med vacker hjärtrumpa:love: En rejäl hals som inte går av för att man kramar om den:p Måste få säja att mina sekt B ser så klena ut brevid Ida.
Nackdelen med Ida är att hon kan tendera till att bli framtung om hon inte rids ordentligt. Men inte har hon sitt huvud mitt på halsen? Hon går allt från låg unhästform till högre form utan andningsproblem. Här en bild tagen för någon vecka sedan. Högdräktig som motioneras i sin egen form.
ida3.jpg

"Däremot har jag svårt för de kralliga cobbarna där huvudet sitter mitt på halsen och som gör att de vare sig kan andas normalt eller gå i en avslappnad form.
Inte för inte som cobbars utställningsreultat kan vara kraftigt varierande beroende på vem som dömer. En som vill att cobben ska kunna ridas eller en som bara vill ha en späckgödd ponny med fång..."

Visst är det bra att det finns olika tycken och smak. Men.

Det vore oerhört förmätet av oss svenskar att försöka förbättra ridbarheten och förändra welsh cobens rastyp och avelsmål, genom att anpassa den mot lättare mer långlinjerad typ. Jag hoppas att WPCS (moderföreningens) domare kommer att fortsätta döma ner sådana typsvaga cobbar - annars kan vi lika gärna skrota sektion C & D i Sverige och ägna oss åt sporthästavel allihop.

man kan mycket väl förbättra ridbarheten och även ha kvar typen och ras standarden ?? det ena behöver ju inte utesluta det andra...

sen kan man ju inte begära att en rätt så tung kuse hoppar medelsvår..det är rätt logiskt att den går sönder.. men det finns mycket annat man kan göra... man får ju titta vad man har att jobba med.. vill man ha bra ridbarhet väljer man ut avelsmaterial som har bevisat att dom gjort bra ifrån sig under ryttare.. och hoppas på att den ärvs vidare i nästa generation...;)

Jag hoppas verkligen inte att det var menat som en pik eller något för jag tar inte åt mig, men då påståendet ifrån dig var en dirket följd av ett citat angående ridbarhet på cobbar så kan jag inte annat än tro att det var en gliring.

Har jag någonsin sagt att jag vill avla typsvaga cobbar? Eller menar du att den typen jag håller på med är typsvag?
Utveckla dig gärna....:cool:

Min familj har faktiskt haft två st welsh cob ston som gått MSV B hoppning som ponnyer. En sekt C och en D, bägge ganska rejäla damer (den ena visad med 39 p). De är fortfarande friska och aktiva ridhästar 21 och 19 år gamla. Tyvärr kanske man ska säga så har de inte använts i aveln i någon större utsträckning och av fyra avkommor är endast en e: Welsh cob hingst. Den ena har dock barn och barnbarn på tävlingsbanan men de är ridponnyer.

Ett annat sektion D sto vi importerade hade gått som jakthäst i 8 år. Hon lever såvitt jag vet fortfarande 27 år gammal och har en AB-premierad dotter :)

Senast ändrad:

Jag ser inte problemet med att de går sönder om de tävlar högre klasser utan snarare att de inte hinner med i svängarna mot de smäckrare ridponnisarna.
De har ju benstomme för sin kroppshydda. Ida har tränat på MSV nivå men pga att hon är satt i avelsboxen så har hon inte kommit ut på tävlingsbanorna mer än vad hon hann innan första fölet.

Är det inte så att du är uppvuxen med Derwencobbar och jag har kommit in på ett bananskal genom de tyngre modellerna. Därav att vi har olika typer:idea:
Här norröver så är det den tunga typen som dominerar söderut så är det Derwen.

En welsh cob som inte överensstämmer med rasbeskrivningen kallar jag typsvag. En lättare mer långlinjerad cob med ett eller flera av kardinalfelen; finbent, grund i bröstet, lång i bålen, sluttande kors, flack trav...

Det finns inga perfekta cobbar, men just rastypen får man aldrig frångå - ens i ridbarhetens namn.

Vad innebär förresten "ridbarhet", exakt? Är det en häst med tävlingspotential, eller handlar det om en okomplicerad ridhäst, eller vad?

Ja, det där låter ju mer som en frieser och någon sådan har då inte jag sett på de svenska utställningarna iallafall...

Har du något exempel att visa, du som sett?

Ridbarhet är att kunna bära sin ryttare från punkt A till punkt B på bekvämast möjliga sätt för både sig själv och sin ryttare, dvs i en form som främjar ändamålet, det finns måååånga hästar, eller ponnyer, som är skapta så att de inte kan göra det. därför vill uppfödarna inte sätta huvudet direkt på halsen och inte heller ge welsharna svankrygg ifrån födseln, för då går dom inte att rida på.

Det är ju knepigt det där med hur hästen ser ut och vad den lämnar. Vi hade ett "typsvagt" welsh cob sto som var väldigt lätt i modellen men med fantastiska gångarter, samma sto som gick som jakthäst i åtta år. Kom inte ihåg vad hon fick för poäng när hon visades. Bolgoed (S) Polka Dot hette hon iaf.

Men hennes dotter blev mkt snygg, rejälare än sin mamma men behöll de fina gångarterna, och är som sagt AB-premierad idag.

Haha Min mamma är väldigt svag för fuxar med ljus man och svans och när hon berättade det för Peter Jones från Menai stuteriet när han var på besök, så sa han:

Ah, you don´t ride on the colour, you ride on the horse! I can bleach it for you! :rofl:

Nu halkar jag lite ifrån ämnet, men ändå: RIDBARHET för mig är att en häst/ponny kan ridas utav "vem som helst" dvs att det inte skall behövas en ytterst skicklig ryttare. En "ridbar" är en ponny/häst som villigt utför det man ber den om.
Inkludrar det även att den måste gå i rätt form? Kan en fjordig inte vara ridbar för att den har så kort hals (och har svårt att gå i rätt form)?! Nu får jag väl fjordhästälskarna på mig.... Bara en funderig!

Har du något exempel att visa, du som sett?

Jag vill inte exponera någon "typsvag" cob, tror knappast det gagnar varken rasen eller stämningen på denna sida? Hellre positiva förebilder - vad tycks om denna donna? :love:

nejuan01.jpg

NEBO JULIE ANN (foto Anthony Booth©)
3 år e Blaengwen Brenin u Tewgoed Mari e Nebo Daniel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka