welshponny av cobtyp/cob

Sv: welshponny av cobtyp/cob

Håller med dig om Replica, han är min dröm-Cob.
Jag är väldigt sugen på ett sto efter honom:)
Håller på att avveckla mina hbl och ska bara ha ponnyer...
Eva

Ju mer jag läser inläggen desto mer förvirrande;)... Gillar själv kraft, massa och smidighet i en kombination. Tänker mig Derwen Gladstone på mitt sto(: Leyeswick Dai u: Crugybar Lucyś Lady) för att få upp mankhöjden något...men det kanske blir rena ardennern...eller?

Ahhhh, mitt favoritämne "sexor på benen", äntligen!
Jag har innehaft/har två ponnyhingstar av olika ras som båda fått 678 på sina ben av olika/lika domare. Hur bra resp dåliga är deras ben då, sex eller åtta?

Detta är och förblir bedömningssport, glöm inte det. Vi känner väl alla igen en bra ponny när vi ser den, kvalité syns. Funktion är dessutom det vackraste för då kan de bruka sin kropp till att röra sig bra.

Tänker mig Derwen Gladstone på mitt sto(: Leyeswick Dai u: Crugybar Lucyś Lady) för att få upp mankhöjden något...men det kanske blir rena ardennern...eller?

Mja, det blir knappast "ardenner"-avkomma med grunde DG som pappa... Varför vill du ha upp mankhöjden, hur hög är ditt sto? De bästa cobbarna ligger runt 150 cm i mankhöjd, och inte sällan under ponnymåttet. De individer som är maxade (och detta gäller i stort sett oavsett ras) är ofta typmässigt svaga.

Turture22 skrev:
Ahhhh, mitt favoritämne "sexor på benen", äntligen!
Jag har innehaft/har två ponnyhingstar av olika ras som båda fått 678 på sina ben av olika/lika domare. Hur bra resp dåliga är deras ben då, sex eller åtta?

Detta är och förblir bedömningssport, glöm inte det. Vi känner väl alla igen en bra ponny när vi ser den, kvalité syns. Funktion är dessutom det vackraste för då kan de bruka sin kropp till att röra sig bra.
Hm det beror väl ändå på vilken bedömning de fått på benen, inte så mkt siffrorna i sig. En hastrång x bent hingst med veka kotor runt om skulle inte jag använda om så domaren gav honom en 8a;) Blir det Prinsen för alla dina ston i år?

kullerbytta skrev:
Håller med dig om Replica, han är min dröm-Cob.
Jag är väldigt sugen på ett sto efter honom:)
Håller på att avveckla mina hbl och ska bara ha ponnyer...
Eva
Om 2 år så ska jag skicka mina cobston till honom. Måste bara ge min egen hingst en chans först. Reppan skulle passa bra till alla mina ston, eller är det så att jag skaffar ston som passar Reppan:o :love:

KL; ni med fina ston ! När ni köpt ston hur har ni resonerat? Valt sto efter vilken linje de har bakom sig eller helt krasst enbart gått efter utseénde? Lite intressant att höra era funderingar runt de linjer som finns. /Kicki-novis och stosugen!:banana:

Kicki_J skrev:
KL; ni med fina ston ! När ni köpt ston hur har ni resonerat? Valt sto efter vilken linje de har bakom sig eller helt krasst enbart gått efter utseénde? Lite intressant att höra era funderingar runt de linjer som finns. /Kicki-novis och stosugen!:banana:
Ja, just det, det undrar faktiskt jag med.
Var börjar man:confused:

För mig började det så här.
Jag skulle ha en connemara egentligen.
I början på sommaren så lämnade jag mitt sekt B sto på betäckning på Sista Gård. Tiina visade mig sitt WM föl som gick med deras 3 åriga cobsto. Jag blev kär:love: i cobstoet.
Senare på sommaren så började jag leta annonser efter ett gullbrunt connemara sto när jag hittade annonsen på Ida:love:
Jag ringde Johan o Tiina och gjorde upp köpet via telefon. Provred ( hon var bara sutten på) och beställde tid för vet besikt. Johan åkte iväg på sommarpremiering där hon fick diplom.
Så blev jag med en sekt D istället för en connemara:idea:
Vår andra sekt D sto hittade jag hos Brudvikarna. Tyvärr så miste hon sitt andra föl hos oss när det var 1 ½ mån gammalt. Stoet blev så deprimerat att vi skickade henne till Öland för att få miljöombyte och de köpte henne sedan. Poppy har jag jagat länge och fick förra våren.:bow:
Lillskiten Fiona är född hos oss. Idas första föl och snart kommer det ett helsyskon till henne.

Man ska köpa det stoet som man fastnar för. Man lever 365 dagar med hästarna och ska mocka och betala massor för dem så de måste passa ens hjärta och inte bara vara av rätt stam.

När vi skaffade pass till Ida så var vi tvugna att blodtypa henne mot hennes pappa för att se att det var rätt stam på henne. Under den tiden det tog innan svaret kom så hann vi tänka allt möjligt. Det enda vi verkligen visste var att vi skulle behålla Ida oavsett vem som var hennes pappa, cob hingst el new forets hingst.

6or på benen är för mig 6-mässiga ben rätt o slätt, inte en häst som fått 6a på benen en gång.
Jag vet vad jag talar om men ibland kanske man inte får fram det på rätt sätt.
Alla vet vi ju att hästen är en helhet, men en som har ett klart underkänt benställ skulle jag inte vilja kombinera ihop med en annan individ som också har underkänt benställ.

Det menar jag med 6or på ben.
Och det är en siffra satt ur mitt egna perspektiv på hingsten/stoet, inte efter ett domarutlåtande på en utställning ;)

Welsh skrev:
Tur att vi alla har olika smaker så vi bibehåller de olika typerna. Du den mer lätta och jag den mer grövre;)

Välkommen att titta på nytagna kort på mina "lätta" damer i hagen :angel: . Du menade det säkert inte negativt men för en oinvigd läsare av tråden kan jag säga att en "lätt" cob oftast förknippas med en smalbringad sak utan massa, som man inte vill ha :o

Däremot har jag cobbar som är nåååågot grundare än de andra kralligare med kortare ben. Var och en är salig på sin tro, och jag föredrar typen med mycket massa för att behålla rasstandarden och med 1 cm längre ben för att man ska kunna rida på dom med. Därför är jag mycket glad för Derwenblodets utmärkta halsar och resning :)

Welsh skrev:
För mig började det så här.
Jag skulle ha en connemara egentligen.
I början på sommaren så lämnade jag mitt sekt B sto på betäckning på Sista Gård. Tiina visade mig sitt WM föl som gick med deras 3 åriga cobsto. Jag blev kär:love: i cobstoet.
Senare på sommaren så började jag leta annonser efter ett gullbrunt connemara sto när jag hittade annonsen på Ida:love:
Jag ringde Johan o Tiina och gjorde upp köpet via telefon. Provred ( hon var bara sutten på) och beställde tid för vet besikt. Johan åkte iväg på sommarpremiering där hon fick diplom.
Så blev jag med en sekt D istället för en connemara:idea:
Vår andra sekt D sto hittade jag hos Brudvikarna. Tyvärr så miste hon sitt andra föl hos oss när det var 1 ½ mån gammalt. Stoet blev så deprimerat att vi skickade henne till Öland för att få miljöombyte och de köpte henne sedan. Poppy har jag jagat länge och fick förra våren.:bow:
Lillskiten Fiona är född hos oss. Idas första föl och snart kommer det ett helsyskon till henne.
Ja, så kan det gå.
Jag ville ju ha en liten lagom häst...
Köpte ett litet halvblod, betäckte, blev paranoid då jag fick för mig att jag skulle få ett jättestort stor fuxhingstföl, for och köpte mig en welshpartbred för att lugna mig med. Fick ett styck svart flott stoföl nu 170+ och två år:crazy:
Men wpb.n är fin som snus, fyra år och bara 139. Ser ut som en liten cob=jag vill ha mera cob.

Jag har bara sett en snygg cob ;) Han är hingst och mörkfux! Han skulle t.o.m jag kunna betäcka med, vad kommer han från är det Nebo Eller Derwen?

:love: Ditt gula sto!!!!!!! Om du någon gång tröttnar på henne så kanske det finns plats i mitt stall...............

Fiona-lillskit!? Blir hon inte så stor eller är det för att hon är din "lilla skit"?? (presis som min lillskrutta, hon är och förblir min lilla ämliga plutt)
Men annars då, hur tänkte du när du tog fram henne? Du ville ha en C-cob eller var det en lite D du var ute efter? Eller att hingsten passade stoet bra? (han är superfin, jag vet!) Måste in på din sida och kolla stammen på henn. Riktigt intressant att kolla linjer, snart är jag expert!:D

Equilibrium skrev:
Mja, det blir knappast "ardenner"-avkomma med grunde DG som pappa... Varför vill du ha upp mankhöjden, hur hög är ditt sto? De bästa cobbarna ligger runt 150 cm i mankhöjd, och inte sällan under ponnymåttet. De individer som är maxade (och detta gäller i stort sett oavsett ras) är ofta typmässigt svaga.
Tror inte min dam kommer upp i 150...både mor och far är 146cm. Ska jag behålla avkomman vill jag ha upp höjden lite till strax över eller jämt 150 cm...jag är själv 174 cm...Annars säljer jag avkomman och köper en annan ras istället.;) Jag har inte planerat att bli med welsh utan det är en uppdragshäst som jag ska behålla en avkomma på som betalning.

Cobbar är i förhållande till sin mankhöjd mycket viktbärande - ett tips är att inte enbart söka en hög hingst utan även titta på "bredd", eller hur djup han är. Skulle du ha "otur" och avkomman stannar på ponnymått finns det en bra marknad för maxade D-ponny-cobbar. Lycka till!

Apropå hingstar: jag såg att Nebo Julie Ann (läcker svart dam) vann treårssto-klassen på prestigefulla Lampeter show nyligen; hon är helsyster till Nebo Red Dragon. Deras pappa Blaengwen Brenin har oxå lämnat B Dafydd, även han i Sverige. Visst är det positivt att svenska uppfödare har tillgång till det mest aktuella och gångbara blodet i Storbritannien!

Piraja skrev:
Tror inte min dam kommer upp i 150...både mor och far är 146cm. Ska jag behålla avkomman vill jag ha upp höjden lite till strax över eller jämt 150 cm...jag är själv 174 cm...Annars säljer jag avkomman och köper en annan ras istället.;) Jag har inte planerat att bli med welsh utan det är en uppdragshäst som jag ska behålla en avkomma på som betalning.
Nu resonerar du lite som en halvblodsmänniska i vårt stall Hon kan inte rida Ida för hon är ponny (148) När vi väl fick upp henne på Ida så visar det sig att hennes ben i dressyrläder är i perfekt läge på Ida medan på hennes halvblod som är 165 så hänger hälen ner några cm under magen:p Ida är inte jättegrov, går LA dressyr och hoppar 1.10 med ryttare (går som avelsto) men bär upp en ryttare betydligt bättre änmånga halvblod gör. Varför skaffa sig en annan ras när du har den bästa i stallet redan?:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka