welshponny av cobtyp/cob

Sv: welshponny av cobtyp/cob

Som tur är så finns KGB på nära håll, så vi kan åka och hälsa på honom när vi vill. Han har kommit till ett ställe där de uppskattar honom som den underbara hingst han är, kan det bli bättre?

Just nu har han några tjejer som han står till förfogande för, och det kommer fler under sommaren.

Eftersom jag fortfarande är engagerad i ungponnyaktiviteterna så kommer jag att hålla mig a jour med speciellt C-gängets hästar...

Welsh, jag är en spammare, fråga mina vänner... mail på mail på mail:devil: ....
Lycka till med era nya och gamla pållar:D

Står Gribbe i Dalarna? I sådanafall så vet jag vem han är.:rofl: Då har jag ridit honom. Min kompis har hand om honom.

...nu är han här !!! mycket svart och väldigt fin.. lite i tunnaste laget men åååh så snygg...;)

Gå in och titta på hennes hemsida istället. HÄR diskuterar vi ston inte nyimportade hingstar.

Tar upp tråden om våra ston igen.
Då jag fick det sorgliga beskedet att vårt sekt C sto resorberat med Henyfyn Tywysog så har jag nu gett upp tanken på en fölis av dessa två. Poppy har lämnat fina föl med både sekt C och sekt D hingstar. Årets avkomma hos oss är e sekt A hingst och han ser fin ut men har tyvärr en något kort och krallig hals, Från båda föräldrarna. Det blir nu vår Danske hingst som får äran att betäcka henne istället. Nackdelen med honom är ett grovt huvud men Poppy har alltid fått omdömmet att hon har ett vackert huvud, (det du Raggan;) )
Nu drar vi igång betäckningarna av cobbarna. Vi inväntar både hingst och att ena stoet ska föla.
Hur går det för er andra?
Vilken hingst ska superstoet gå till i år? (stambokfört med 44p )

Här är det ömsom vin ömsom vatten.
Lilla cobstoet Sammy tog sig inte på första brunsten iår utan går nu på ombetäckning. Hoppas det tar sig denna gång. Blev bara ett språng förra brunsten, hon ville inte stå mer för honom. Det är T. Highlight som poserar som fader igen.

Det större cobstoet Gwyneth befanns igår dräktig mot alla odds, vi som hela tiden trott hon var gall, och fölar i början av september! :D mer om hur det gick till i en annan tråd.
Hon och Highlight lyckade på några få timmar producera ett kärleksbarn som överlevt en riklig infektion som inget annat foster överlevt tidigare. Ska bli MYCKET trevligt att återigen få ett föl av henne... 3 år sen sist :love: Hälsa S att hon ska bli mormor :p
Hon betäcks såklart inte om.

Jag betäcker dessa två ston med Highlight för att:
1) Han är våran
2) han köptes för att han passade det första stoet väldigt bra
3) Andra inköpta stoet råkade passa ännu bättre :D
4) Alla hans hittils födda cobföl är otroligt homogena.
5) Ungen vi fick efter honom iår är snyggare än den förra efter en annan hingst som, trots att den ungen är 40p-belönad.

Så vi kör vidare på dessa kombinationer

Grattis till (visserligen sen) fölis i år:) Håll tummarna för att mormor blir dräktig i år. Visst är det kul när ens hingst passar sina ston. Jag ger vår 2 år för att se vad han ger med mina ston. Lättare att byta ut en hingst än byta ut stona.

Tagga ner nu.
Ta inte så bokstavligt på allt.
Det är en tråd för ston och de allra flesta trådar brukar spåra ur allt efter tiden lider. Därför vill vi ha den i behåll så länge som möjligt thats all! Det är ganska vanligt att man tittar på varandras profiler för att hitta mer info om det man söker. Det var en vänlig hint bara att tråden inte skulle kapas.
Stackars Ameo ska ju inte behöva springa och hålla efter varenda tråd för att förhindra reklamspridning och liknande.

Vitsen med denna tråden var att disskutera och lära utav varandras sätt att resonera sig fram till förhoppningsvis bra korsningar.

Presentationer för enskilda hästar brukar ligga på Gnägg, starta gärna en där! :)

Var inte barnslig nu. Visa att du är vuxen. Här ska vi diskutera våra ston och de hingstar vi ska betäcka dem med.
Visa bilder och skriva om nya hästar oavsett kön kan ni göra på gnägg.

För att spinna vidare på mitt sekt C sto som nu har resorberat med samma hingst 2 (3?) ggr. Det är inget fel på hingsten då jag och så många fler har fått fina friska föl med andra ston så då måste tanken gå tillbaka till stoet. Hon har fått föl med andra hingstar. Kan det vara så att vissa ston inte kan få det med vissa hingstar? Varför blir det isåfall resorbering runt 45 dygnet efter att veterinär konstaterat att fostret sett fint och stort ut på dygn 17? Förra året u-ljudade vi var 3e vecka utan att hon kastade (fast annan hingst då)
Av detta kan jag bara konstatera att det beror på sammansmältningen av arvsanlaget, inte med stoets fysik och inte av hingsten i sig.
Prövar nu med för henne okänd hingst som är fertil. OM hon gör samma sak igen dvs tar sig men resoberar vid 45 så ska jag då pröva en 3e hingst el ska jag ge upp henne och ha henne som körhäst istället? Vad tror ni andra.

Welsh skrev:
För att spinna vidare på mitt sekt C sto som nu har resorberat med samma hingst 2 (3?) ggr. Det är inget fel på hingsten då jag och så många fler har fått fina friska föl med andra ston så då måste tanken gå tillbaka till stoet. Hon har fått föl med andra hingstar. Kan det vara så att vissa ston inte kan få det med vissa hingstar? Varför blir det isåfall resorbering runt 45 dygnet efter att veterinär konstaterat att fostret sett fint och stort ut på dygn 17? Förra året u-ljudade vi var 3e vecka utan att hon kastade (fast annan hingst då)
Av detta kan jag bara konstatera att det beror på sammansmältningen av arvsanlaget, inte med stoets fysik och inte av hingsten i sig.
Prövar nu med för henne okänd hingst som är fertil. OM hon gör samma sak igen dvs tar sig men resoberar vid 45 så ska jag då pröva en 3e hingst el ska jag ge upp henne och ha henne som körhäst istället? Vad tror ni andra.

hmmm ...kan det vara att det blir fel på deras gener ihop på något sätt och naturen har sin gång ?
spännande att utreda varför det blir som det blir..
finns det ingen nära släkting till henne så man kan prova om det blir samma sak, en helsyster ?

(Jag är helt och fullt vuxen ;) ... och jag har bara tipsat om vart hon kan hitta honom om hon vill se vem han är.. jag säljer ingenting...
och jag tänker och har inte tänkt sätta in några bilder..det finns som sagt lämpligare ställen att posta sånt..)

Jag har ägt en halvsyster till "Welsh" sto (samma pappa) som gett mig två fina avkommor med nämda hingst. Där fungerade det utmärkt. Skall i år betäcka en dotter till mitt sto med samma hingst. Får se hur det går.
Ragnhild

..konstigt att det inte skulle funka emellan dom när systern går bra...men det är väl bara så det är ...synd.. HT är så fin.. gillar (partisk) isabeller..:rofl:

min lilla (sto) 1 åring efter Parvadean Geraint är en mycket fin, konsoliderad och rastypisk C cob..den ska jag visa upp... synd att det tar några år innan man kan få en fölis av henne.. men hon är värd att vänta på...funderar på att åka med henne till Elmia utställningen.. någon mer som ska kuska ner dit ?

Jag har ett sektion D-sto e. Derwen Tennessee Express ue. Derwen Romeo. Hon har ett underbart temperament som hon förärver. Hennes 2-åring e. Leyeswick Dai är lika underbar, men är inte 100 % bra i typen. Kort hals och inte så "cobbig" som jag har tänkt mig (han är numera valack!). Jag har förstått nu på senare tid efter lite förkovran att de båda föräldrarna är av olika typ. Jag skulle tro att T. Highlight eller Burhults Black Commence skulle passa henne betydligt bättre. Hon ska dock inte betäckas i år eftersom hon ska ridas, men till nästa år. Är det någon som har någon fundering om detta? Hennes första föl (sto) e. Star Kingdom fick 42 p på 3-års premieringen.

Derwencobbar är mer Halys gebit. Själv har jag den andra sorten. Rent spontant så skulle jag råda dig till att använda en Derwen cob till ditt sto. Skillnaden mellan mitt sto som bara har Derwen blod i 3e led och stoet som är en Derwen är otrolig. Det ena stoet är grövre och maffigare medan Derwen stoet har mer hals (visserligen snygg sådan) längre ben och mer sänkt rygg. Det tredje stoet som har Nebo blod är mer som det första stoet, massa och kortare hals.
Skulle aldrig få för mig att lägga Derwen blod på dessa två ston då jag tror att det kan bli en konstig kombination.

2 olika typer men ändå cobbar. I mitt fall så är icke Derwenblodet den som är har mest ridbarhet och är smidigast trots all massa. slump eller träning?

Och jag som ÄLSKAR korningar Nebo/Derwen. :love:
Dm blir så himla fina, HS i Norge har producerat hur många som helst sådana 50/50 korsningar. Dom är ljuvliga.

Jag skulle gärna använda en Nebohingst på mina ston, för att få ihop ryggarna lite på dom, men jag skulle inte vilja säga att Derwenryggar är sänkta? Eller så har jag bara inte träffat någon sån.

Nästa år betäcker jag ev Tennesse-stoet med en extremt kortryggad ynglig, som i övrigt fyller upp hennes goda sidor.

När jag avlar vill jag förstärka de positiva egenskaperna, och inte bry mig lika mycket om att kompensera de negativa/mindre bra, men risk för att bara få dåliga egenskaper på avkomman. Detta under förutsättning att de inte bägge två har grova negativa egenskaper som 6or på benen eller liknande.

Det är lustigt det där med Derwen blod att de har längre ryggar och oftast en snyggare hals. En hignst jag skulle kunna tänka mig är Nebo Red Dragon. Han är snygg trevlig och korrekt. Annars är jag som bekant mer förtjust i den grövre typen ala Broughton Replica.
Tur att vi alla har olika smaker så vi bibehåller de olika typerna. Du den mer lätta och jag den mer grövre;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pivo
  • Lymfangit
  • Häst som inte lyssnar?
Tillbaka