welshponny av cobtyp/cob

Sv: welshponny av cobtyp/cob

Hej !!

jag har bytt ut och ska byta de mesta av diverse...och har en helt "ren" C..ett superfint 1 årigt sto..en konstant blåskimmel..de ni...såna finns det inte så många av.. hon ska i avel sen när hon gjort något bra.. rör sig... :love: och det är bra med "gas" i damen..ett riktigt yrväder...missar ingenting...
löshoppade henne lite grann idag.. det var bättre att hoppa 1 meter snöre än 30 cm hinder...:rofl:

Tittar givetvis hela tiden om man kan hitta något intressant för avel...men det ska vara ren C...

Funderar på att lägga upp en liten "databas" med welsh C i sverige..
så man kan hitta uppfödare, blodslinjer, hingstar mm.
valfritt att vara "med".. ...finns det intresse ???

Flaschjack: Färgen heter svartskimmel! ;) blåskimmel sade man förr, men det korrekta namnet på färgen ÄR svartskimmel! Använd det så blir det inga missförstånd. ;) (och ÄR hästen svartskimmel så innebär det att den ÄR konstantskimmel... de avblekbara heter "bara" skimmel, med tillägg av föderlsefärgen.)

Vad betäcker du för ston i år och med vad? Har du fått tag på transport neråt landet? Varför ska du välja hingsten neråt landet?

Kicki_J skrev:
:confused: :confused: :confused: Fattar ingenting??:crazy:

om du såg inlägget ovan så hade flera"k" fallit bort!!! det stod bla mt istället för mkt osv...
vårt tangentbord strular så´man får nästan "slå ner" vissa bokstäver för att de ska komma med!

Helt off topic men men.....

ingen som vill kom. det svenska avelsmaterialet?

(tack ameo för färgtips)..krångligt med alla konstiga färger..
"blue roan" heter den på engelska i allafall..
tänk...jag köpte min lilla dam och sedan hittar min syster en connemara med exakt samma färg och teckning..dom ser ut som mor och dotter fast det är två helt skillda raser....helt sanlöst.men ballt..

jo ...jag kan väl kommentera materialet idag...

sverige har idag..(tycker jag) det materialet som UK hade för en 4-6 generationer sedan..lite blandat av smått och gott... både på gott och ont som disk. i den tidigare tråden...
Men vi har fått in fint grundmaterial att börja bygga på..bättre än UK startade med en gång i tiden.. så vi är nog snart i kapp...:banana:

Mitt C sto som fölat i år kommer jag dessvärre inte att betäcka om. Tanken var att betäcka henne med en stor sektion A, eftersom hon vuxit över C-måttet, ekonomin säger dock stopp.
Jag kommer att använda min egen C-hingst på två andra ston (C-stoet ovan är dotter till min hingst, så det går liksom inte).
Ett av dessa ston är inånad. Hon är sektion C och har "Derwen Rosina" i sin stamtavla, både på mödernet och fädernet. Är lite förtjust i det blodet. Hon har även "Cippyn" blod i sig.

Sto nummer två (FI) är liten cob, halvsyster till den som fölat i år och dotter till det sto som jag pga skada var tvungen att slakta förra året. Här har vi "DR" blod igen, Cippyn samt Nebo. Detta är ju rent cobblod, men jag tar chansen och hoppas att jag får C:ar, eftersom min hingst är kategori B storlek. Jag har sett några av FI:s avkommor, och blev helsåld. Skulle egentilgen lägga ner det här med avel, men jag kan bara inte låta bli. Eftersom kombinationen min hingst x FI:s mamma blev SÅ bra, vill jag prova igen.

Flashjack skrev:
(tack ameo för färgtips)..krångligt med alla konstiga färger..
"blue roan" heter den på engelska i allafall..
tänk...jag köpte min lilla dam och sedan hittar min syster en connemara med exakt samma färg och teckning..dom ser ut som mor och dotter fast det är två helt skillda raser....helt sanlöst.men ballt..

jo ...jag kan väl kommentera materialet idag...

sverige har idag..(tycker jag) det materialet som UK hade för en 4-6 generationer sedan..lite blandat av smått och gott... både på gott och ont som disk. i den tidigare tråden...
Men vi har fått in fint grundmaterial att börja bygga på..bättre än UK startade med en gång i tiden.. så vi är nog snart i kapp...:banana:

Trevligt!! Det är alltid spännande att få veta hur vi mäter oss med andra nationer.. vad är de svensa hästarnas styra och svaghet etc..

Tackar!:bow:

Skulle egentilgen lägga ner det här med avel, men jag kan bara inte låta bli. Eftersom kombinationen min hingst x FI:s mamma blev SÅ bra, vill jag prova igen.

känner igen mig...tänkte också skära ner näst intill helt..men oopppsss....det bidde...4 nya istället....och två bebbar iår..
ja så det kan bli...det har kommit...5 nya welshar till gården sen jul
...fast jag är inte skyldigt till alla...;) tur att jag inte har fler boxar att fylla just nu......fast nu ska vi bygga till minst 5...så ???
:rofl:

KL; Jag har tidigare varit barnsligt förtjust i sek D men blir mer och mer förälskad i C storleken (ditt fel welsh!:p ) men undrar nu lite över "storleken" på aveln här i Sverige. Tittar man på rasförningens hemsida så finns största utbudet av hingstar inom sek D, är aveln inom den sektionen större än inom C? Eller är det just för få hingstar "bara"??

..C har inte varit så utbredd/populär som dom andra welshtyperna...men den ökar hela tiden med nya individer.. ju fler desto bättre..!!! jag tror att D cobben är mer poppis pga storleken...C cobben är en B eller C ponny..dom är ju viktbärande men längden kan ställa till lite problem.. jag har väl aldrig varit så glad åt min längd som nu...rida ponny är skitkul...

:love: C cobbar är härliga !!!!:love:

Senast ändrad av en moderator:

Flashjack skrev:
Skulle egentilgen lägga ner det här med avel, men jag kan bara inte låta bli. Eftersom kombinationen min hingst x FI:s mamma blev SÅ bra, vill jag prova igen.

känner igen mig...tänkte också skära ner näst intill helt..men oopppsss....det bidde...4 nya istället....och två bebbar iår..
ja så det kan bli...det har kommit...5 nya welshar till gården sen jul
...fast jag är inte skyldigt till alla...;) tur att jag inte har fler boxar att fylla just nu......fast nu ska vi bygga till minst 5...så ???
:rofl:
Kul att se att det finns fler;) Jag är valack-människa och sitter med ett W-cob sto och ett korsningssto...hur kan det bli så???
Som jag nämnde i mitt inlägg tidigare har jag börjat kika på cob-hingstarna men inte bestämt än. Lutar åt någon med rätt hög mankhöjd men ändå ska vara i typ som mitt sto. Derwen Gl*dstone t.ex....men har sett att det finns några till. Blir ett spännande år innan jag bestämt mig;):p

Jag tänkte betäcka mitt mountainsto med sec C hingsten Tyros StormBuster, vad tycker ni welshexperter: Blir det en fusk/falsk sec C eller är det ok med tanke på att rasen är så liten än i sverige?
/Madde

Kolla bara upp så hingsten inte är så utrustad som vår är:o här betäcks inga små B ponnier minsann:crazy:

Egentligen så borde det ju inte var något fel med sekt A i sekt C då de påminner starkt om varandra. Jag har en omvänd. sekt C sto och sekt A pappa. Förra året fick jag u sekt D och e sekt A =39p och bra omdömme på typen. I år blir det enbart sekt C och D blod.

Det är en i mina ögon okej korsning, tänk på att kolla att han har löst licens bara...:angel:

puttar lite...;)

inget mer ??? någon som ska ta hem något intressant sto ??

Jag eller min kompis i UK ska leta reda på ett C sto till Jack..bör vara en med bra benstomme och ngt mer massa...det han har lite dåligt av och har fått dåliga poäng på..annars är jag nöjd..hans temprament och utstrålning är fantastiskt...
den bebisen ska hem hit sedan..spännande... en riktig "wow"...

Hur brukar ni "dela" på kostnader/intäckter vad det gäller leasing ?
något bra förslag ?

Finns så mycket fina ston.. vill vara miljonär ibland...:idea:

Jag har nu ingen welsh alls kvar i stallet, KGB blir kvar på station "for ever", småkillarna flyttade och jag är :D för nu har jag bara två stora flickor kvar hemma i hagarna, och själv håller jag på och lär mig trail, slide stops...
Ifall nån undrar...

Skönt att det blev bra med KG! Själv får jag hem min pojke om några veckor för betäckning:love: Han har det så bra annars där han är nu men visst ska det bli roligt att få hem honm om än bara för någon månad.
Lycka till i framtiden och hälsa gärna på när du är i trakterna. Hittade ett mail från dig i går som hade hamnat i SPAM korgen:o

"skaraborg"

lämnar du oss C´are...??? :cry: ...

min "gamla" goding åker på måndag och den nye..svartingen kommer...måndag kväll är vi hemma...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Pivo
Tillbaka