Welsh cob i stora lass!

Sv: Welsh cob i stora lass!

Jag hoppas det ska gå både bra och dåligt, är fortfarande väldigt intresserad. Spanat lite på andra, men ingen har fastnat än så länge :)

Jag och ev en vän/mannen+barnet ska dit och kolla :) Måste ju se vad domarna gillar nu (har inte varit på någon premiering på hur många år som helst) så man tränar upp ögat inför lillkillen sen, om han är värd att spara som hingst.

c11_zps058cdcac.png

Men snacka om sagohäst! Jisses.

KL

Ska och kika på welsh cob åring (i år) och funderar på om de är något speciellt man bör tänka på. Det är ju inte min första häst, så jag vet vad jag söker ;). Tänker mer på om det tex finns några kända sjukdomar inom rasen, något som man testar för eller om man röntgar hästarna innan de sätts i avel eller liknande. Hittar inget på rasföreningens hemsida ang detta, så jag har gissat att det inte är något särskilt?

Tack tack för svar! Känns ju skönt att det är en sund ras. Får se om man kan ingå i denna tråd sen då, som welsh cob ägd ;).

Du är så välkommen! Blir det en Welsh Cob vill vi se bilder och skulle det nu inte råka bli en så är du så klart välkommen att kika in här ändå ;)

Cobben eller welshen överlag har lite mera testikelavvikelser än vad som borde vara normalt, är en allmän uppfattning. Det skadar inte att extrakolla att de ligger i korrekt läge om det är en hingst du köper. Många cobbar har också trånga ganasher (dåligt med utrymme bakom ganash till första halskotan) vilket kan medföra andningssvårigheter vid arbete.
I stort sett är det en sund ras men det finns ändå små detaljer att tänka på. Ju fortare alla hjälps åt att vara kritiska vid valet av hästar i avel, ju fortare försvinner problemen.

Det värsta som finns är avelsföreningar som försöker dölja rasens ev nackdelar/hälsoproblem, det är ju helt fel väg att gå om man vill bli av med dem...!

(Nu påstår jag inte att SWF gör det.)

*kl

Red en sväng på min cob förra veckan, hon är så rund om magen att det inte går att få sadelgjorden att stanna i ett bra läge, tydligen hade förra ägaren en ELT-gjord och det fungerade. Men jag har en allroundsadel nu och vill ha en dressyrsadel sen = måste köpa två gjordar och de är ju inte precis gratis. Och jag vill få ner henne i vikt innan jag provar ut en dressyrsadel åt oss. Sen tror jag det är lättare att sitta kvar i allroundsadeln när hon bockar...

Men å andra sidan så ska min connemara hoppas när hon blir stor och då kan ju hon ha den vanliga gjorden i så fall.

Beslutsångest.

Svanskappan håller iaf sadeln på plats utan att hon verkar vara alltför irriterad.

Det är en hingst jag är intresserad av, är på väg dit nu :).

Hur tidigt kan man avgöra testikelstatus? Denna är ju född 2012

Kul, han ser fin ut! Vad spännande, kul när man vet någon som ska dit :idea:

Spinner: Hon är helt amazing din flicka :love::love:

Här kommer en lite film på oss från dagens pass! Cobben är överladdad till 1000 och det ligger en welsh-ätande snöhög precis innanför porten :p Outfiten är kandar och galoppsadel, så tja, av förklarliga skäl så främjar den inte precis en "dressyrsits".... :angel::o

http://www.youtube.com/watch?v=Q-5sD_QCWbA&feature=youtu.be

+ fjellheim och Zahlo

tack så mycket! Ja hon är underbar. Hade tänkt sälja så bilderna är egentligen för annonsen men nu har jag fått kalla fötter och tror att hon nog ändå vill stanna kvar hos mig ;)

Åh han är så fin! Blir alltid så inspirerad när jag ser film på er!

Men varför rider du i en galoppsadel?

Tycker du gör rätt i att behålla henne! ;)

Han gillar galoppsadeln, jag gillar galoppsadeln och man får galet close contactkänsla i den :angel: Sedan har vi ingen dressyrsadel just nu, så vi växlar mellan denna och hoppsadeln :idea:

Jaha, då får man snart vara med i denna tråd på riktigt då.

En liten cobkille flyttar hit om ett par veckor. Men än så länge är han ju inte "min", och jag har inga egna bilder, så presentation får nog vänta till han kommer hem :)

Tack Bison =)
Jujja: Kul, ser fram emot bilder på honom sedan!

*kl*

I veckan kom kung bore tillbaka till Halland. Det positiva med det var väl att man kunde ta snöbilder igen, så bjuder på ett gäng här!

DSC_0427_zps10286a24.jpg

DSC_0261_zpsd1355714.jpg

DSC_0321_zps8dc2fff9.jpg

DSC_0415_zps44f05fc1.jpg

DSC_0316_zps3eb1b75f.jpg

DSC_0327-1_zps35c586fc.jpg

DSC_0335_zps10f628fe.jpg

*kl*

Eftersom bilderna verkar vara ur funktion i det första försöket gör jag ett nytt här! Någon som har befogenhet får gärna ta bort det föregående, det blev för sent för mig att korrigera det...

dsc_0426_5141f64bddf2b3667e246fbe.jpg

dsc_0427_5141f6589606ee11178a3f60.jpg

dsc_0261_5141f5399606ee11178a3f3b.jpg

dsc_0335_5141f5d39606ee10fbf29f25.jpg

dsc_0327_5141f5b4ddf2b366c2d123b8.jpg

dsc_0273_5141f555e087c325d11283de.jpg

dsc_0415_5141f63eddf2b3667774e326.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 828
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 891
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 416
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka