Warsteiner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Warsteiner

Idag ringde de och sa att min är färdig seminerad. Så nu är det bara och vänta och hoppas att det tagit sig.

Kl

Vad kul att hitta en tråd om warsteiner :) jag ska betäcka mitt sto med honom och åker till seminstationen med henne på måndag.

Oj vad fin han är hästen på filmen.
Såg att han heter von Wowren och har en av mina stora favoriter
till morfar Matador II som kyra red, sedan Abbe-Caracas.
Tror jag lägger mitt förstaval på hyllan och provar betäcka
med Warsteiner själv i år , kan vara idé att tänka på det generösa erbjudande de erbjuder i år, har en kompis
som har en 4 årig valack som hon är väldigt nöjd med fux
med bläs, hon hade själv tänkt ut en annan hingst att betäcka med
men när jag talade om priset på Warsteiner så tar hon honom utan
att tveka i år igen. Jag hade velat ha en lite mindre i mankhöjd
men har väldigt blandat på storlek i stammen på mitt sto och ett väldigt stabilt temprament så jag provar.

Vad kul att det finns ganska många som kommer att använda Warsteiner i år! Jag hoppas attni fortsätter uppdatera om de blir dräktiga och ni får starta en tråd nästa år med alla prisvärda Warsteinerbarn!!

Min förhoppning är att andra hingstägare följer efter Forsströms exempel när de ser att hingsten får många fler ston och att de tjänar på att dumpa priserna. Med en så bra hingst som Warsteiner i synnerhet så gynnar det verkligen aveln:).

Oki =) de var säkert nåt år sen, hon går som mamma nu... =) ja köpte henne därifrån i vintras nov/dec för att avla på henne =)

Det kanske stämmer det där med att han lämnar osteochondros i skelettet.
Vi avlivade en stor flott 7 åring pga att hennes kanal för ryggmärgen var för trång.
Hon fick symptom som liknade slinger = vinglig i bakkärran.
Tyvärr hade hon 2 avkommor (innan hon själv blev diagnostiserad) som också blev avlivade pga av att hon nedärvde problemet till dem, mycket tråkigt.

Man ska nog akta sig lite för att säga att en särskild hingst nedärver en så pass allvarlig defekt när det inte finns statistik på det. Hingsten har trots allt över 500 avkommor och det är väl inte så konstigt att det finns defekter på en och annan avkomma, liksom att det gör med alla hingstars avkommor.

Warsteiner har ju lämnat svårklasshästar också och har lyckats bli A-premierad. Så det är ju knappast så att avkommorna i allmänhet är defekta.

Utan statisitk på att han nedärver denna defekt ska man kanske inte ta så hårt på det, som Fiorano säger så har han trots allt över 500 avkommor och det är inte konstigt att de är någon som har en och annan defekt. De finns ju bakom alla avkommor en moderslinje.

Jag säger ingenting om hurvida Warsteiner nedärver några "fel", har sett för få avkommor för det. Jag har endast haft nära kontakt med två stycken. Av dessa två fick den ena avlivas pga. allvarligt fall av KS, den andra hade även den ryggproblem. Vet inte vad som hände med den senare, tyvärr. Det är tråkigt, men sådant gör att man blir lite misstänksam mot andra avkommor. Trots att det troligen bara är en ren tillfällighet...

De hästar jag mött e honom har varit ganska vakna av sig, lite väl ibland men bussiga, bra gång oftast. Han lämnar väl ganska mycket semin tydligen och gillar att hoppa på Fantom-stoet så hingsthållarna känner väl kanske att det är synd att han inte nyttjas mer när han är så bra och det är så lätt att ta semin. Läste det någonstans och det låter ju rimligt.

hoppar in.. Funderar på att betäcka med Warsteiner i år, om man hinner. Stoet är e.Ceylon-Marrocco-Ingolf Lär ju bli fux, ett som är säkert ;-)

Kl

Mitt sto skulle kollas för brunst i dag men väl där så såg vi att hon var dräktig!!:D Det var nog bara för tidigt i fredgs när vi kollade! Nästa koll vid 45!:P

nämen oj gratis vilken trevlig överraskning!!!

Min konstiga märr har varit där andra brunsten nu, först kom ett ägg som fastnade (det också!!) , mn se kom ett fint som fortlöpte bra, blev seminerad igår och hämtas idag:banana:

Fenestra: Tack!:D Känns så skönt när dom tar sig!

Comfort: Det låter ju bra! Nu håller jag tummarna för ditt sto!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025