Sv: Warsteiner
*Knapp*
Kul att Warsteiner får lite ston i år! Nu är ju jag väldigt partisk som har en avkomma till honom själv men det är en otroligt snygg hingst.
Weltmeyer har ju lämnat massoooor med bra hästar.
Jag kan skriva under på att Warsteiner-hästar är lite skarpa. - Dock inte dumma, men skarpa, så som man vill ha en tävlingshäst. Har bara ridit min egen men sett desto fler.
Min är 165 i mankhöjd, grövre modell, mamma från stofamilj 47 e. Lambert - Diamant. Enligt uppfödaren blev han väldigt lik mamman i kroppen.
Har ingen bra gång att tala om direkt, lägger bromsen i på dressyrbanan, tänder till på hoppbanan/terrängen och vid uteritt. Väldigt bra skritt, vägvinnande och elastisk. Traven går att rida fram men det krävs en del. Vägvinnande stor galopp, lite raka bakben (han är något rakhasig och lågställd).
Ingen dressyrhäst men han har utstrålning och hoppar bra. Går La dressyr, Msv hoppning samt msv fälttävlan nu till sommaren om planerna hålls. En häst som var väldigt skarp när jag köpte honom, bockade, backade, studsade runt, kastade sig, tvärvände vid uteritt osv. Nu händer det väldigt sällan.
Men ska jag vara ärligt tror jag att Warsteineravkommor fått oförtjänt dåligt rykte på grund av dåliga ryttare. Idag kan jag sätta upp min 2-åriga systerson och kompisar som aldrig ridit utan problem. Han är hur snäll som helst.
När han går bra går han riktigt bra och han passar mig väldigt bra som ryttare.
Skulle han vara sto skulle jag inte tveka på att ta ett föl, med en hingst som är lätt i typen med mkt fullblod samt bra gångarter som kan förbättra traven lite.
Videos finns här:
http://www.youtube.com/user/Estivuz
Bilder: