Warsteiner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Warsteiner

kl

Detta är s¨klart inte warsteiners fel, men mitt sto semineras idag med honom
för femte (5) gången på en brunst!

Pengarna rullar iväg:(

Hoppas hon tar sig annars vete fan om jag har råda att försöka fler gånger

Hmm, man undrar ju lite om hur små ägg stationen väljer att seminera på och varför de inte försöker spruta loss dom...

jag har pratat med dem nästan varje dag så jag vet hur det ligger till:
När jag kom in med henne onsdag förra veckan var det ett ägg som var stort, men lite grynigt så vet visste inte om det var ett gammalt eller om hon har såna ägg (en del ston har såna, hon visar inte brunst tydligt så därför visste vi inte när hon skulle brunsta)
Hon seminerades på det ägget.
Två dagar senare likadant. Semin
Två dagar senare var det ägget finare, men de var två till på G. Semin.
Två dagar efter det hade det stora ägget gått tillbaka, så nu hade hon bara de två nya äggen. Semin
Två dar efter det (igår) hade hon bara ett ägg, och det var jättefint + att hon stod vid hingsten hela dagarna och flirtade. Semineras idag

Men jag litar på dem, och jag känner veterinären och vet att han är duktig.

ups det där låter precis som mitt sto fast jag kom till stationen förra måndagen och då hade hon ett stort fint ägg. Igår fick hon stå brevid hingstarna och hon flörtade mer än gärna med dem.

Det fanns en jättefin avkomma, ett diplomsto, här i trakten men hon dog i hjärtfel när hon var 4 eller 5. Hon var lätt i typen och lite nervig trots att hon hade en riktig gammeldags, stabil tung sak till mor.

kl

Detta är s¨klart inte warsteiners fel, men mitt sto semineras idag med honom
för femte (5) gången på en brunst!

Pengarna rullar iväg:(

Hoppas hon tar sig annars vete fan om jag har råda att försöka fler gånger

Om pengarna redan rullar och man ännu inte betalt hingsten så lär det kunna rulla på mer sen .... skickena är väll den minsta avgiften ?

Mia

Idag seminerades mitt sto på ett stort fint ägg, koll på måndag om hon släppt det. Enligt vet såg sperman mycket bra ut! Trots förseningar.

Comfort: Säger som miaa, skicken är väl det billigaste? Vissa ston kan väl visa brunst fast dom blivit betäckt?

/D

Jag funderar på att betäcka min treåring med Warsteiner, men hon är D-ponny... Tror ni att han blir för stor? Har sett att han lämnat endel ponnyer, så det borde kanske funka? Eftersom han är stor och stoet i fråga har halvblodsmamma (Labrador-Bordeaux) så kanske man får en häst istället? :) Det gör inget vad det än blir.

Min Warsteinerflicka, ingen höjdarbild och lilla hästen sugs upp av bakgrunden:

070204.jpg

Av det jag sett så gillar jag Warsteiners avkommor, trevliga gångarter, energi, positiv uppsyn, bra typ och arbetsvilliga?
Det är så jag skulle beskriva min egen, plus ridbarheten - att hon är så fantastiskt mjuk att rida och fattar snabbt.
Möjligen ingen nybörjarhäst eftersom energin + känsligheten kan bli svår att hantera om man inte är van?
Det enda jag kan sätta på minuskontot, vilket iofs var en ganska tung bit under ett år, var att det var jättesvårt att komma tillrätta med galoppen.
Korsgalopp och mer sken än sansat.

När det gäller min egna så är hon lite av en eye catcher, trots att hon är en högst ordinär tråkfux.
Men troligen står och faller människors nyfikenhet med att hon har en ganska bra trav och är showig.
När vi visade henne med föl (klass I) så sa domarna i speakern att det var ett trevligt föl men modern skulle de gärna vilja se mer av, och helst på kvalitets.
Dit kom vi aldrig men det är en annan historia.

Jag har ridit i över 20 år och den här är nog den trevligaste arbetsmaskinen jag hittills suttit på.

Senast ändrad av en moderator:

Det var därför hon hamnade på 4 cm över mammans 172 misstänker jag. Däremot verkar Nostradamus slå igenom på ungarna till henne som samtliga har blivit lättare och mkt kortare och modernare i typen än mamman.
Men som sagt, man vet inte riktigt hur det slår så hittills har jag letat hingstar med jämn 168-storlek på allt en bra bit bakåt :)

Jag kör nog Laurentio till ryskan istället. Vad tycker du om honom grimman, du borde ha koll eller?

Laurentio, jag gillar honom jättemkt!
Fantastiskt psyke och faktiskt väldigt fina bak- och framben.
Grannen red ju honom lite innan han lyckades skada sig i hagen så han nu bara får betäcka i år istället och hon tyckte att han växte för varje gång hon red honom.
Enda grejen med honom är väl att hans avkommor garanterat blir kring eller över 170 cm om man har ett stort sto... Fast de är ju lätta i typen!

Jag har träffat en handfull avkommor och enligt vad jag har kunnat utröna av dessa har de rört sig bra, gällande mentaliteten är de ofta känsliga men samtidigt svårpåverkbara (läs hårda) och detta är inte min favoritkombination. Sedan kan man väl hålla med att det är för få avkommor att säkerställa vad som kommer från hingsten, vad som är en inlärnings/uppfostringssak osv men ingen av dessa har hanterats av rena amatörer utan av kompetenta erfarna hästmänniskor...

Sedan håller jag också med om vad som ska definieras som bra/dåligt temperament men för mig får en häst gärna ha mkt temperament men ska gå att hantera och rida ändå. De ska ta åt sig av utbildning och träning och därmed kunna utvecklas positivt framåt, inte stänga av när det blir jobbigt eller de blir rädda.
Ett bra temperament för mig är en häst som trots att den blir skrämd kan visa intresse och uppmärksamhet när man försöker på nytt, samt har möjligheten att behålla fokus trots störningar.

För att återgå till warsteiner och antalet ston mm är det tyvärr så att hingstar som inte är i ropet kankse inte får de bästa stona och därmed inte får en chans att förvärva sig så bra som de skulle kunna göra. En känd och duktig hästmänniska sae en gång till mig att ett riktigt bra sto kan du betäcka med en åsna och det kommer ändå ut en bra avkomma och det tror jag på :p
Tyvärr kan man kanske också misstänka att han får fler mindre bra ston nu pga priset då fler blir sugna att försöka med tanke på att man spar 8 000 jämfört med de flesta andra hingstar?
För egen del tycker jag om att prova nytt, dessutom ska det vara säljbart och sedan har jag ju ett sånt sto man kan betäcka med en åsna så valfriheten är oändlig ;)

Kl

Mitt sto har inseminerats lör och tis idag hade hon släppt ägget så nu är det nervös väntan till den 18!:)

Hur går det för er andra som valt Warsteiner?

Mammas sto är seminerat under gårdagen. Nu har hon släppt ägget. Fredag om två veckor åker hon tillbaka för ultraljud. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp