Warsteiner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Warsteiner

Jag har en valack e. Warsteiner-Lombard-Kaliber. Han är ca 160, men upplevs som mycket "större", ganska kraftig i typen men mycket lätt i ridningen. Har haft tränare som sagt att han är "svårriden", men håller inte riktigt med. Jag har haft hästen i 7 år, sedan han var 3 år. Han är mycket alert, känslig och samarbetsvillig, men kräver en trygg och lugn ryttare. Han är otroligt trevlig i all ridning och hantering, mycket social. Jag har haft svårt att hitta någon som vill hjälpa mig med honom pga hans temperament (protesterar om ryttaren blir osäker), men själv tycker jag inte att jag kunde hittat en bättre häst :love:

Tyvärr har vi inte kommit så långt i ridningen, då han skadade sig (låg fast i boxen) som ung och sen skadade jag själv mig och har haft svårt att hitta ridhjälp. Med rätt förutsättningar från början tror jag att det hade kunnat gå riktigt bra för honom.

Har inte haft några fysiska problem förutom skador, ryggen är röntgad och fin. Likaså ben.

Har ingen bild i datorn på honom riden, men dessa visar ändå lite hur han ser ut;

17570015.jpg

30918368.jpg

Jag fortsätter att droppa några "fördomar" som jag har:

Det finns i europa två rätt utbredda hingstlinjer - från två konkurrerande Världshästländer, Jazzblodet från Holland och Sandrohitblodet från Tyskland.

Jazzblodet är hett, intensivt och explosift (ofta fux)- händer det något så är min erfarenhet att det det händer fort, frammåt och ev åt sida, med allt vad det kan innebära i acceleration och kraft mot marken!

Sandrohitblodet är temperamentsfullt, vackert och stationärt (ofta svart)- händer det något är min erfarenhet att det är på plats, förmodligen uppåt eller ev bakåt, med allt vad detta kan innebära.

Det finns i europa två rätt utbredda hingstlinjer - från två konkurrerande Världshästländer, Jazzblodet från Holland och Sandrohitblodet från Tyskland.

Jazzblodet är hett, intensivt och explosift (ofta fux)- händer det något så är min erfarenhet att det det händer fort, frammåt och ev åt sida, med allt vad det kan innebära i acceleration och kraft mot marken!

Sandrohitblodet är temperamentsfullt, vackert och stationärt (ofta svart)- händer det något är min erfarenhet att det är på plats, förmodligen uppåt eller ev bakåt, med allt vad detta kan innebära.

DET DÄR har du snott rakt av!

(för jag tror inte att du är U)

Ja, framförallt så innebär svårriden sak för mig och kanske en helt annan sak för dig. Samma sak med skarp. Är den stirrig och rädd och svår pga det, eller är den stenhård, och envis och svårpåverkad?

Man hör så ofta folk säga " han lämnar skarpt" och jag har ingen aning vad de menar med det...

Håller med dig i det där helt och fullt.

Tyvärr.......så kan man inte resonera.

Oavsett vilken hingst du väljer, så kan det bli totalt galet om du inte vet vad för sto du har.
Alltså vilar det ett mkt stort ansvar på oss som avlar, att ta reda på och infomera sig själv, så mycket man kan, INNAN man väljer en hingst till sitt sto.

Så vad är det som säger att det är hingsten som är boven i temperamentsfelet, det kan lika så vara 50/50.
Eller ston som INTE skulle ha använts till dessa blodslinjer.

Ja, framförallt så innebär svårriden sak för mig och kanske en helt annan sak för dig. Samma sak med skarp. Är den stirrig och rädd och svår pga det, eller är den stenhård, och envis och svårpåverkad?

Man hör så ofta folk säga " han lämnar skarpt" och jag har ingen aning vad de menar med det...

:bow:

Därför är det svårt att "prata" temperament inom aveln - först måste man nästan definiera vad temperament betyder för varje person som är med i diskussion - annars kan det lätt bli fel;)

Håller med er!

Men vad tror ni om Warsteiner på mitt sto? Skulle de kunna bli något spännande?

Stulet eller ej så har inte dessa linjer ett dugg att göra med Warsteiner. Vill du diskutera de linjerna starta gärna en egen tråd för jag vill gärna hålla denna på ämnet:).

Tycker att hästarna som visats här i tråden är riktigt fina! Kanske inte superädla sporthästar, men fin typ och bra framdelar:).

Jag är nästan lite sugen på att låna ett sto för att använda honom. Är ett rent arabsto med crabbetblod så hon är av större och mer av en bruksmodell. Lämnar avkommor med jättefint temperament och härlig gång med mycket utstrålning. Tror att det hade kunnat vara en lysande kombination:).

Glömde säga att jag absolut hade kunnat tänka mig att använda Warsteiner om jag hade haft ett passande sto!

Lycka till med ditt sto!

Tja, inget är säkert. Håller på att försöka övertala ägarna att använda Warsteiner på henne först och främst;).

En av orsakerna till det billiga priset är nog att hans % levande föl mot antalet betäckningar är lågt, tex 2006 40%, 2007 15%,2008 40%. Sen har en liten fågel viskat i mitt öra, att vissa år har han varit i väldigt dålig kondition, så möjligtvis har den dåliga dräktighets% att göra med det?

*KL*

Den bästa hästen jag har ridit är efter Warsteiner. En stor fux som trots sin storlek är otroligt reglerbar och känns bara luftig och lätt. Han är placerad upp till MSV, tävlar svår klass nu. Dessutom en riktigt cool kille som beter sig lika bra oavsett miljö och uppståndelser.

Som kuriosa kan jag nämna att 2 år yngre halvbrodern (e Dardel) är halvgalen men med samma ridbarhet, så tempramentet verkar komma från pappa.

Senast ändrad:

Är han i väldigt dålig kondition så skulle väl inte ägaren göra nått sådant risken finns ju att han betäcker mycket och därmed blir ännu sämre. Dålig dräktighetsprocent kan eventuellt bero på att han betäcker andra raser. Har själv sett många hbl/welsh.
Mitt sto (01) står ju inte med i hans födelsestatistik då hon är reggad som ridponny.

Jag har aldrig hanterat eller ridigt en Warsteiner-avkomma men är löjligt förtjust i dom ändå :o Det finns ett flertal här omkring i området och har bara gillat det jag har sett av dom! Kan bidra med dom jag har fotat. Valacken Chawa f.98 är mig veterligen placerad svår hoppning dessutom.

Ridponnyföl född i Näsåker f.2007, welsh på mödernet
88888=40p som föl, BIR
Butterfly.jpg

SWB valack f.99, placerad MSV dressyr, härliga gångarter! ue.Utrillo 432
CGsWhataMan.jpg

SWB sto f.99, stor maffig märr! Bra gångarter ue.Napoleon 625. Har ett stoföl f.2007 som blev (om jag inte minns fel) vinnande föl vid premieringen på Färsta (e.First Wish 1103)
Discovery.JPG

SWB sto f.01 ue.Happy Day 650
LadyWalton.jpg

SWB valack f.00 ue.Marino 554, också en stor och rejäl häst!
ManOwar.JPG

Färsta har en ridskolehäst efter Warsteiner på 166 cm, också en stor rejäl modell på honom med stora vita tecken.

SWB valack f.00 ue.Ralmé Z 697, har jag bara sett en gång hemma här på klubben men gillade det jag såg, lite lättare modell.
Pegasus.jpg

SWB valack f.01, placerad LA dressyr 2009 ue.Bernstein 761, vad jag kan minnas ganska stor med lätt modell, mamman var bara 156 cm.
WintageofC.G.JPG

En av orsakerna till det billiga priset är nog att hans % levande föl mot antalet betäckningar är lågt, tex 2006 40%, 2007 15%,2008 40%. Sen har en liten fågel viskat i mitt öra, att vissa år har han varit i väldigt dålig kondition, så möjligtvis har den dåliga dräktighets% att göra med det?

De siffrorna stämmer inte alls med blup-sidans siffror, där har motsvarande år:
2006: 42% levande föl (19 betäckningar)
2007: 60% (20 bet)
2008: 82% (11 bet)

De siffrorna stämmer inte alls med blup-sidans siffror, där har motsvarande år:
2006: 42% levande föl (19 betäckningar)
2007: 60% (20 bet)
2008: 82% (11 bet)

Intressant, för jag såg också dom låga siffrorna i Hingstkalendern 2010. Tryckfel i den?
Jag tyckte det var konstigt att en hingst med 15%-40 % lev föl fick vara kvar i aveln och användes ändå av stoägarna.

**KL**
Enligt blup verkar det som Warsteiner i första hand är en typförbättrare, och det verkar ju så på era inlägg också. Om man sedan ser till benen så verkar det också vara som han lämnar bra ben har ni märkt något av det?
Gångartsmässigt ligger han på medel, jag hade nog trott på högre gångartsblup om man tittar på stammen, hur ser gångarterna ut i verkligheten, om man jämför med modern?
/U

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka