Warsteiner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Warsteiner

**KL**
Enligt blup verkar det som Warsteiner i första hand är en typförbättrare, och det verkar ju så på era inlägg också. Om man sedan ser till benen så verkar det också vara som han lämnar bra ben har ni märkt något av det?
Gångartsmässigt ligger han på medel, jag hade nog trott på högre gångartsblup om man tittar på stammen, hur ser gångarterna ut i verkligheten, om man jämför med modern?
/U

**delvis KL**

Jag har också en Warsteiner-dam som väl verkar vara en typisk Warsteiner-avkomma, dvs. en snygg dam med fux, bläs, strumpor som rör sig bra. Traven är absolut bäst (galoppen är skönast... ;-)). Dock inte så flashiga gångarter, men är taktfast och elastisk. Hon hoppar riktigt trevligt. Hennes "nackdel" är temperamentet. Hon är en snäll häst, men får hon inte jobba exploderar hon. Dessutom måste man vara bestämd, annars blir hon svår. Med bestämd och målvedveten ryttare är hon klockren! Tricket är att aldrig bli för nöjd över att hon sköter sig så bra - då är hon snabbt uttråkad igen. Hon har också vuxit länge och var "färdig" ganska sent.

Som svar på pastejjas fråga så har Warsteiner förbättrat typen ordentligt! Benen är bra på min, men det vara mammas också. Gångarterna är också väsentligt förbättrade.

*kl*

Jag har också fotat några Warsteiner-avkommor, bl.a den omnämnda Svår klass-hopparen Chawa.

Har för mig att jag visat bilder i någon annan tråd, men jag kan ju ta dem igen för de som inte sett dem.;)

Chawa f 1998, ue Cortez 679-Chagall 455-Jovial 369
29232402.jpg

29232670.jpg

29232673.jpg

Duwall f 2002, ue Trofé 703-Napoleon 625-Portwein 511
9:a på typen på treårstestet, plac. lätt dressyr
29192535.jpg

0067.jpg

Japp, tittar man på tyskarna så Cashman och Stakkato. ;) Men inte skarpt utan mera svårridet. Här i Sverige har jag inte sett tillräckligt många avkommor till hingstar för att man ska kunna göra en rättvis bedömning. Få hingstar får ens avkommor så det går att göra något rättvist av det. Det är dessutom sällan man ser många avkommor till många hingstar som haft samma förutsättningar. Många här är tyvärr hanterade och inridna av folk som inte vet vad de gör och det kan man inte klandra hingstarna för. Jag skulle kunna vara så hård att jag kanske tycker att hälften som hanterar och rider in unghästar inte har en aning om vad de gör.

Jag tycker genomgående det är jättesvårt att klandra en fadershingst för hur en avkomma är. Det beror minst lika mycket på möderne, hantering och utbildning, jag skulle väl säga mer. Just därför tycker jag ofta att trådar som handlar om hingstars nedärvning av temperament är helt meningslösa, någon har sett en avkomma, någon har sett två osv. Jag har visserligen inte sett många e Warsteiner eftersom jag här i landet mest har med hoppning att göra, men de jag har sett har betett sig som helt normala hästar i tävlings- och träningsmiljöer!

Intressant, förstår jag dig rätt om du alltså menar att det är väldigt låg/ingen arvbarhet på temperamentet? Dvs att man kan bortse från den faktorn när man väljer hingst eller väljer häst, eftersom faderns temperament ändå inte kommer att nedärvas till avkomman?

SWB sto f.99, stor maffig märr! Bra gångarter ue.Napoleon 625. Har ett stoföl f.2007 som blev (om jag inte minns fel) vinnande föl vid premieringen på Färsta (e.First Wish 1103)
Discovery.JPG

Det där är min fd ridlärares sto.
Helt underbar! :love:

Maffig som sagt, och helt sjukt rolig att rida.
Väldigt trevliga gångarter, och vilken personlighet.
Mycket trevlig häst!

SWB valack f.00 ue.Ralmé Z 697, har jag bara sett en gång hemma här på klubben men gillade det jag såg, lite lättare modell.
Pegasus.jpg

[/IMG]

Denna har gått 140 har jag för mig, känner ryttaren på den bilden. Mycket stor, men lätt och trevlig häst. Står lös på gången och hanteras av hennes lillasyster i dvärgstorlek utan problem!

Jag har mailat med hans ägare och ställt lite frågor han sa att Warsteiner har bra dräktighet annars skulle dom ha använt sig av att man ska betala vid 16dygn.

Fast igentligen är ju antal dräktiga ston mer intressant.
Om vi nu ska bedöma hingstens fertillitet, det kan hända mycket fram till att det födds ett levande föl som inte har med hingstens fertillitet att göra.

Kan hända att ägarana är lite förvirrade men detta är saxat från deras hemsida:
Seminera med Warsteiner
WARSTEINER verkar här i landet genom färsk semin. Att seminera med WARSTEINER kostar endast 2.000:- vid 16 dagars dräktighet. Moms och

externa kostnader tillkommer

Men jag hade nog ändå inte varit orolig för fertiliteten, tycker den verkar högst normal:).

Oj jag har missat ett inte:O Warsteiner har bra dräktighet annars skulle dom inte ha använt sig av att man ska betala vid 16dygn, ska det stå:P

Hur stor är chansen att dom ska resorbera från 16d till 45d?

Jag betäcker med honom i år på mitt fullblodssto.

Man ska alltid tänka på att uppfostran har en hel del med hur hästen blir i slutänden.

*KL*

Jag ringde och pratade med ansvarig för hingstkatalogen. Tydligen har ingen reagerat över att det blivit fel år 07. Men det kommer vara ändrat till nästa hingstkatalog :)

Jag betäckte mitt sto (Indus-Urbino) med Warsteiner 2003.
Jag fick ett stort svart vänligt och samarbetsvilligt stoföl, som nu som sexåring är 180 cm i mankhöjd. Stoet är 157.

Tycker att det ska bli väldigt intressant att se hur många ston han kommer att få i år. Gissar att han kommer att få ganska många och kanske fler hingstägare följer exemplet och kraftigt sänker priset på sin hingst.

Efter att ha sett Warsteineravkommorna här i tråden känns det inte som en nackdel för aveln heller att han får många ston! Man blir allt sugen själv;).

Han är ju en A-hingst så han har ju bevisligen fått bra avkommor. :bow:
Jag hoppas och tror att han kommer att få en del ston i år. En del som planerat att ston ska gå tomma pga dålig ekonomi kanske väljer att betäcka med en billig kvalitetshingst nu när det finns en tillgänglig. Jag hoppas också att han ska få ston som annars skulle gå till V och C-hingstar som gärna väljs om man vill ha en billigare hingst.

Så får vi också hoppas på att andra hingstägare följer efter! :angel: :D

Den var riktigt fin och såg väldigt naturligt lösgjord ut:).

(Men alltså porrmusiken till videon:eek:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka