Warsteiner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Warsteiner

Hmm.. Hade en fundering, nu när jag var på stationen sist så var det väldigt många ponnyston som skulle kollas samtidigt. Och de var då seminerade med Warsteiner.. Fick han överlag väldigt många ponnyston eller var det bara en slump just hos mig:confused:
Med tanke på att de inte i alla fall är berättigade till testerna (3-års, kvalitet) och på så vis inte kan räknas med i blup... och följdfrågan, kommer W´s egen blup då att ändras till det negativa? Tänkte på i förhållande födda föl totalt mot de (ASVH) som räknas in till blup... Nyfiken som man är:)

Hmm.. Hade en fundering, nu när jag var på stationen sist så var det väldigt många ponnyston som skulle kollas samtidigt. Och de var då seminerade med Warsteiner.. Fick han överlag väldigt många ponnyston eller var det bara en slump just hos mig:confused:
Med tanke på att de inte i alla fall är berättigade till testerna (3-års, kvalitet) och på så vis inte kan räknas med i blup... och följdfrågan, kommer W´s egen blup då att ändras till det negativa? Tänkte på i förhållande födda föl totalt mot de (ASVH) som räknas in till blup... Nyfiken som man är:)

Jag är ganska säker på att blup inte kommer att påverkas åt något håll av ponnyavkommorna. Flera SWB-hingstar har fått ponnybarn och det brukar bli bra. Master och Highlight är ett par av dem har framgångsrika ridponnybarn, och jag har för mig att jag sett någon Warsteinerponny som varit framgångsrik. Kan tänka mig att de passar på nu när han är billigare än ponnyhingst på semin.
/U

Jag är ganska säker på att blup inte kommer att påverkas åt något håll av ponnyavkommorna. Flera SWB-hingstar har fått ponnybarn och det brukar bli bra. Master och Highlight är ett par av dem har framgångsrika ridponnybarn, och jag har för mig att jag sett någon Warsteinerponny som varit framgångsrik. Kan tänka mig att de passar på nu när han är billigare än ponnyhingst på semin.
/U
Jag tillhör dom som har betäckt ett ponnysto med Warsteiner eftersom jag sett flera trevliga och framgångsrika ponnyavkommor efter honom. I mitt fall är det extra spännande eftersom stoet är perlinofärgat och Warsteiner fux, så det bör bli en guling av nån nyans. :D

:cry:Tom på 16 dygn och ombetäckt, vätska i livmodern i år igen, Sist fick jag med mig antibiotika i sprutform och hon kom i brunst som gick att seminera på och då blev det föl född 19 juli 2009, Nu kommer jag få något att ge henne i munnen så jag hoppas det är lika bra, (ny veterinär). Vad less man blir men det är tydligen vanligt med äldre halvblodston med vätska och krångel

Tråkigt, det var säkert hippotrim du fick om de är pasta som ska sprutas i munnen, det fick jag till min men mina bakterier var resistenta så jag fick åka och få spruta i 5 dagar. Varför valde du att börja seminera så sent? Om man börjar tidigare så har man ju större chans om de skulle bli krångel?

Någon som vet hur länge man kan seminera med W?

Vet ju inte, men jag tror att de tömmer honom så länge på säsongen som seminstationerna är med på det. Han ska ju inte matchas för träning och tävling:).

Okej!:)

Jag ringde och bokade koll på Onsdag istället ifall jag hinner pröva en gång till innan säsongen är slut. Men nu håller jag så klart alla tummar och tår!!

:confused:Du har nog rätt att det troligen är hippotrim, jag ska hämta hem mitt sto i morgon så då får jag veta, förra gången fick jag sprutor så jag hoppas detta medel är lika bra? Var säker på att hon skulle komma i brunst några dagar efter jag hade kört henne till stationen , hon hade tydliga brunster hemma,men hon hoppade nog över en så hon har stått länge på stationen innan det gick att seminera henne och sedan lämnade jag henne där för att invänta 16 dygn när hon var tom. Nu är hon seminerad och klar igen så det är att vänta och hålla tummarna , Det går nog att seminera med Warsteiner tills stationerna stänger, Om hon har tagit sig denna gång bör mitt föl födas lite tidigare än förra ggr.

Det är Hippotrim vet sa att hon tycker att tar bredare än pencilinet jag fick i sprutform förra gången. På seminstationen sa de att min troligen behöver behandlas för att kunna bli dräktig. (krångelsto). Ringde Lasse på Hippo och han sa att det bara är att fortsätta betäcka för de stänger inte så länge det finns ston som betäcks. Han sa också att han fått en del ston som provats betäcka fyra år och inte blivit dräktiga med andra hingstar och troligen inte med Warsteinr heller.

Jaha har dom kollat så de inte är ressistenta bakt? För de biter inte hippotrimmet på, min hade ju ressistenta så jag fick någon super spruta som man gav direkt i blodet i femdagar. Blev ett himla åkande:P

KL imorgon åker vi och kollar! Hon är isf på dag 52 om det fortfarande är kvar.. Jag försöker att intala mig att hon är tom men man kan ju inte låta bli att hoppas... Håll tummarna åt oss nu;)

Tack! Men denna gång tar jag inte ut något i förskott, vid 45d blir jag super glad om de är kvar!:)

Håller tummarna för dig imorgon! Uppdatera då du vet!:)

:confused: Jag vet inte hur nya vet tänkte , och det enda jag vet är att det var hippotrim jag fick. För två år sedan fick jag enligt fakturan från vet.
pg 23/7 och PG 6/8 Sköljning 13/8 bakoprev (kan kanske stå bakprov?), pregyl,
sköljning 15/8 4 l, guperil, partoxil *2, penoret 45*5 d och efter denna behandling blev hon dräktig, Kan vara felstavat från min sida och jag vet att de på seminstationen läst min häst journal så jag hoppas verkligen inte att det är resistenta bakterier hon har, men det är att hålla tummarna.

Så vitt jag vet så kan man använda Hippotrim i behandling mot samma gojs som Penovet. Jag föredrar att ge Hippotrim eftersom jag har blivit för mesig för att spruta när det finns alternativ.

Nu vet jag inte hur mycket de gjort med ditt sto i år, men att vara offensiv med sköljning brukar vara effektivt för att få dräktigt.

:cry: Gissa om jag blev glad åt att få ge i munnen. Var bra skakis i knäna när jag fick spruta henne men tur att det är ett sto som inte tycker att det är obehagligt att bli sprutad. Var även med en ggr när ett sto ramlade ihop av pencellin och ett som fick frossa. De måste ha sköljt henne i år igen . Har 15 mil enkel väg och svårt att få ledigt så jag måste nog åka och lämna henne redan på helgen när hon ska kollas 23/8 så resorna blir inte billiga och väldigt dryga.

Nu har vi vart och kollat!! Och trots metacam och hippotrimm i 10 dagar plus massa feber så är hon fortfarande dräktig!! ;)) vi var helt inställda på att hon skulle vara tom men det låg en jättefin liten fölis där med tydliga hjärtljud;) vi är nu på dag 52. Men nu vill jag ha en lugn och fin dräktighet resten av tiden! Det räcker med misstänkta tvillingar och lymfangit. ;)) bara 280 dagar kvar nu;))

Nu har vi vart och kollat!! Och trots metacam och hippotrimm i 10 dagar plus massa feber så är hon fortfarande dräktig!! ;)) vi var helt inställda på att hon skulle vara tom men det låg en jättefin liten fölis där med tydliga hjärtljud;) vi är nu på dag 52. Men nu vill jag ha en lugn och fin dräktighet resten av tiden! Det räcker med misstänkta tvillingar och lymfangit. ;)) bara 280 dagar kvar nu;))

Grattis!!!!!!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka