Warsteiner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Warsteiner

KL

Intressant att läsa så mkt positivt om Warsteiner, ytters sällan man hör något positivt om honom alls. Själv hade jag ALDRIG betäckt med honom oavsett sto, har alldeles för många negativa erfarenheter.

Bland dressyrryttarna i söder är han inte populär någonstans. Vet ett par av elitryttarna som verkligen inte ser fram emot när alla dessa W-ungar växer upp och det blir deras ansvar att utbilda och ta på tillridning.

Spända med dålig ridbarhet är domen hos de flesta..

Vet inte så mycket om dessa avkommor, men din kommentar påminner mig om ett gammalt beridar-skämt från för några år sedan. Om man var skyldig nån pengar så fick man en D-Day-avkomma på inridning :p

Har som sagt ett antal dressyrryttare på hög nivå (upp till GP/landslag) som jag har diskuterat detta med..

Har sett en avkomma som nu vid 7 års ålder har börjat slappna av så pass att den kan trava normalt.. Den är inriden och utbildad av proffs men har varit så spänd att den knappt har gått att rida på. Mkt temperament i den dessutom..

En annan som mest stod på bakbenen/gick över. Samma sak, stod hos erfaren proffsryttare.

Sett/ridit ytterligare x antal och upplever som sagt att de är spända i ryggen som ett grundläge, och med en hel del temperament.

Och som sagt ryttare/tränare som bävar inför att få massa w-avkommor på tillridning då de ofta är för svåra/spända/för mkt nerv/temperament för hobbyryttaren.

Var själv intresserad av en w-avkomma för ngt år sedan men blev avrådd att köpa, plus att magkänslan sa att det fanns något i den hästen som jag inte ville ha fram.. Den är inte såld, x antal år senare pga att den har rest sig, varit istadig och svår. Nu vet jag inte om den är såld, men senast jag hörde om den var den inte det.

Självklart finns det undantag och W har ju uppenbart bidragit till aveln, annars hade han inte varit A, men däremot är jag starkt skeptiskt till att denne får så många ston då det inte är tack vare kvalitet utan på grund av det ekonomiska.

Jag provred ett Warsteiner sto för många år sen, den rörde sig trevligt men hade haft en knäskada och var inte samarbetsvillig ( stannade så fort formen började likna ok, och jag gillar inte att driva som en tok hela tiden, den blev dessutom sur när man drev lite hårdare, ej spö sur mot skänkel). Det behöver ju inte ha med hingsten att göra men den ville jag inte ha.

Köpte istället ett Weltmeyersto ;), trevlig gång, mkt bra arbetsvilja, Gudabenånat snäll att hålla på (en häst med GOD själ) men ett nervknippe utan dess lika i nya miljöer blev grymt spänd och svårriden, hade tätt mellan tornutskotten men inget som skapade problem när man väl visste om det och kunde jobba henne rätt. Är tyvärr i himlen , men ej pga ngt ärftligt.

Om jag skulle betäcka med ngn av W hingstarna skulle prio ett vara att jag hade ett coolt sto med en "rörlig" rygg.

Har själv en Warsteineravkomma som aldrig någonsin under de fem år jag ägt den visat någon som helst spänning eller nervositet. Däremot finns ett starkt humör och en enorm explosivitet. Väldigt lättriden och arbetsvillig. Lätt att hantera 98 av 100 gånger men de där övriga 2 gångerna är ingen dans på rosor. Då är det inte många som vågar/klarar av att hantera 180 cm explosiv häst.....

Ja stackars alla proffs som isf kommer att tjäna pengar på alla dessa omöjliga Warsteiner-ungar. Dom borde väl bli glad istället att de garanterat kommer att ha jobb om 3-4 år när dessa odjur ska ridas in.

Jag vet inte jag, känns som om alla hingstar har nån form av rykte runt sig. Jag hade nog vågat mig på Warsteiner. En vän väntar dessutom en Warsteiner- Quite Easy till sommaren och är den fin så kanske jag gör en likadan så småningom:).

Gör det Fiorano :)
Jag har själv åstadkommit en Warsteiner-Indus-Urbino. Ingen duvunge, men snäll, smart stooor och maffig.

Tja, lovade mig själv förra året att jag aldrig mer ska ta ett föl när jag står inackorderad. Så det får bli om jag flyttar ner till Skåne igen. Eller när jag blir "vuxen" och lyckas skaffa en egen gård:p. Fast en vacker liten fuxflicka e W-QE känns lockande;).

KL!

Hur går det för alla er som har betäckt???
Vi är beräknade till 13 maj och i förra veckan kände jag en liten spark=)

När ska ni andra "bli" med föl??

Jo här rullar det på! Har inte märkt något konstigt och stooor är hon! Så jag hoppas att allt går vägen:) Runt midsommar är ju min beräknad att titta ut!:) Åh du har inte så långt kvar, vad spännande! Hade ju också haft i början på maj om inte hon hade haft bakterier och resorberat första gången, men jag är glad om de blir något spelar ingen roll när:))

Hade din haft föl förut?

KL

Bland dressyrryttarna i söder är han inte populär någonstans. Vet ett par av elitryttarna som verkligen inte ser fram emot när alla dessa W-ungar växer upp och det blir deras ansvar att utbilda och ta på tillridning.

Intressant då jag vet minst 1 här i söder som går SG och inte är svår på nåt sätt. Och ägaren får nog ändå räknas till en elit-ryttare, lillebror till denna är efter Dardel och där snackar vi svår häst!

Trams, sånt skitsnack finns det om många hingstar, de är bara sura för att han fick många ston.

Min är också Jätte stor!!
Världens mage=)
Jo hon har haft en förut.
Jag har en 09:a E:Balougraph ståendes ute i stallet efter henne=)
Och hon verkar nedärva sitt otroligt lugna temprament väldigt bra! Annars hade vi aldrig vågat ta warsteiner=)

Har din haft några förut??

Okej spännande! Är 09:an fin? Lägg upp någon bild i tråden för 09: orna så man får se den:)

Min har aldrig haft föl förut, men jag är inte rädd för temperament. Dom rykten man läser om har man hört om många andra hingstar med:) Men de blir spännande och se vad som tittar ut:P

:laugh:Min är också stor och hon ska föla i slutet av Juli. I måndags red en kompis en 5 årig valack e.W på ridskolelektion markarbete och de andra ryttarna var nära på nybörjare. Ägare till hästen är våran ridlärare och den skötte sig otroligt bra. Han är runt 170 cm (mamma 155) och förståss fux , väldigt trevlig modell och okomlicerad i tempramentet , fick gå med på någon uteritt/ridlektion på ridläger i somras med ungdommar och skötte sig alltid vänlig och snäll. Den enda nackdel ägaren kan komma på om sin häst är att han vill klia sitt huvud när han har fått på träns och då fick hon fundera ett tag. Om hon skulle betäcka igen blir det tveklöst med Warsteiner:banana:

Här finns också en och annan Warsteinerhäst på ridskolorna. Och om det blir lika många ridskolehästar som idioter kan man knappast säga att hingsten lämnar dåligt psyke som regel.

:)Tja ridskolehästar måste ju vara trygga och hållbara om nu även hingsten lämnar väldigt stort så måste det finnas en hel del med bra temprament.
Min kompis häst är ju privat, men så småningom skulle han alldeles säkert kunna bli en bra lektionshäst. Men hon ska ha honom själv och rida och tävla med är det tänkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka