Warsteiner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Warsteiner

Åkte i dag 25 mil och lämnade kvar stoet, enda som de kollade som tyvärr var tom. Provar en sista gång i år.
Grabben i hagen är född 19 Juli så detta föl om det blir något blir senare.
Hade ett år ett föl som föddes 9 aug men det var beräknat nästan en månad tidigare .
Kanske man kastar pengarna i sjön som provar en gång till i år ska tydligen vara svårare att få dräktigt så pass sent på hösten.

Ska hoppas på det bästa, är det marieby du lämnar dom på?

Själv ska min kollas om ca 14dagar då är det 45d och jag hoppas verkligen det är kvar!:)

Japp det är Överby.
Håller tummarna att din fortfarande är dräktig.
För tre år sedan var mitt sto dräktigt på 45 dygn
och fixade försäkring. Då fick jag inget föl men en fri
betäckning året därpå som resulterade lillgrabben
som i dag är ett år.
Stoet höll aldrig att komma i brunst. Och när det till slut
gick att seminera försvann ägget direkt och ingen
trodde att det skulle bli något, gissa om att vet och
ägare till seminstat blev förvånad när hon var
dräktig. Nu väntar vi på tredje brunsten och hon
sprutades för att försöka få igång den, har inte så stor
förhoppning att det ska bli föl.

th_IMG_2073.jpg
th_IMG_2138.jpg
th_IMG_2072.jpg
Hej, här är några bilder på mitt 9-åriga sto e: Warsteiner-Maraton. Ett supertrevligt sto med GOD ridbarhet. Tävlar här LA:3./Malin
th_IMG_2089.jpg

IMG_2138.jpg
[/IMG]
IMG_2072.jpg

Skickade om bilderna då jag ej insåg att de blev alldeles för små. Är ledsen, men det är första gången jag gör detta. Malin
IMG_2089.jpg

Grattis!

Hoppas att allt går vägen nu för alla. Så kan vi ha en tråd med massor fina warsteinerbebisar nästa år :love:

Tycker att hästarna som visats här i tråden är riktigt fina! Kanske inte superädla sporthästar, men fin typ och bra framdelar:).

Jag är nästan lite sugen på att låna ett sto för att använda honom. Är ett rent arabsto med crabbetblod så hon är av större och mer av en bruksmodell. Lämnar avkommor med jättefint temperament och härlig gång med mycket utstrålning. Tror att det hade kunnat vara en lysande kombination:).

Jag har ett klass I arabsto som är dräktig med Warsteiner.
Det ska bli jättespännande att se vad det kommer ut. årets Dalwhinnie avkomma är jättefin.
tror typen, storleken o gången blir bra till henne. Hon har ett mycket milt o tillmötesgående temperament som jag tror passar W blodet.
Har haft en Warsteiner avkomma ue Good Future-Maraton som var allt annat än ridbar. Arabstoet är mycket ridbar.

Det blir ju ett renrasigt halvblod om mamman är arab och betäcks med en godkänd halvblodshingst så värdet på avkomman borde ju vara detsamma som för en avkomma med två halvblodsföräldrar?

Jag menar, kolla runt bland hästannonserna. 15 000 kronor för ett arabföl. Det måste ju ha kostat mer att ta fram fölet? :cool:
Ja det blir ett SWB föl med gröna papper.
Men nej...du får inte lika mycket betalt. Den kommer med största sannolikhet inte bli lika stor som en vanlig SWB o hblen idag under 163cm är billigare än de andra.
Så antingen får du ha den kvar tills den bevisat att den blir tillräckligt stor o inte lika liten som mamman eller så kommer du få sälja den till lägre pris än ett hbl föl.
Jag har själv en ursnygg fölunge efter Dalwhinnie i år ue arabsto klass I.
Inga svar alls på annonserna o då begär jag 25000:-.
Han är dessutom lika stor som de andra hbl fölen.
Visserligen är det svårt att sälja föl överhuvudtaget nu i dessa tider men ändå.
Du ska också vara medveten om att det kommer krylla av Warsteiner bebbar nästa år o ställ dig frågan...varför ska någon välja just din Warsteiner bebbe?
Jag har själv dräktigt med honom...men detta är viktiga frågor att tänka på.
Alla som tror sig gjort ett kanonklipp med en billig hingst ska vara medvetna om att det kommer finnas massor av Warsteiner föl till salu nästa år o just deras måste vara extraordinär för att få köparen.
MEN man kan ju å andra sidan hålla priset nere o ändå gå med vinst när han var så billig att betäcka med.

Min dalle bebbe u arabsto... de blir ju bra fina. :love:
DaLaurianAX.jpg

MG007.jpg

hastarna067.jpg

Min Warsteiner märr jag hade f-99 var brun, 156cm o dum i huvudet.
Hennes mor var 158cm , diplomsto. Han förbättrade ingenting på avkomman.
MEN stofamiljen var superstark o det spelade ingen roll vad manstoppade in så såg de likadana ut när de kom ut.:crazy:
Så jag klandra inte honom för det. Det knepiga kom nog från morfar o uue.
Men hade inte mitt arabsto haft det lugn hon har så hade jag aldrig tagit Warsteiner igen.

Åsikterna går isär. ;)

Jag skulle nämligen GÄRNA ha ett 50/50 halvblod/arab sto i avelsboxen. Men då skulle det verkligen vara rätt arab som förälder, gärna stor med mer betoning åt ridhästhållet än showhållet. Helst galoppstam också.

Någon gång ska jag leta reda på rätt arabsto och göra det experimentet! :D
Finns ett här ;)
Går säkert att låna mage. Mer välstammat arabsto får du leta efter.

:) Din häst ser jättetrevlig ut och inte någon bjässe på 180 cm heller.
Kul att även se en som inte är fux.
Var och hämtade hem mitt sto i fredags och hon har tagit sig till sist
vet sydde henne och då tog hon sig, nu måste jag höra med min vet
när stygnena ska tas.

Du som betäckt arabstoet var det besvärliga hästar på ditt
gamla Warsteiner stos stosida? Eller var det Warsteiner stoet som lämnade
besvärliga avkommor?

Jag frågade en som använt många hingstar till sina ston och sett mycket på prem mm om Warsteiner avkommor, den personen kunde bara påminna sig att " hade sett (hört) att dessa kunnde vara besvärliga i munnen?

Men rykten har ju gått i alla år om olika hingstar så mycket har man fått ta med en nypa salt.

:) Din häst ser jättetrevlig ut och inte någon bjässe på 180 cm heller.
Kul att även se en som inte är fux.
Var och hämtade hem mitt sto i fredags och hon har tagit sig till sist
vet sydde henne och då tog hon sig, nu måste jag höra med min vet
när stygnena ska tas.

Du som betäckt arabstoet var det besvärliga hästar på ditt
gamla Warsteiner stos stosida? Eller var det Warsteiner stoet som lämnade
besvärliga avkommor?

Jag frågade en som använt många hingstar till sina ston och sett mycket på prem mm om Warsteiner avkommor, den personen kunde bara påminna sig att " hade sett (hört) att dessa kunnde vara besvärliga i munnen?

Jag har nyligen köpt en Warsteiner avkomma,ett 9-årigt brunt st med vita tecken. Hon är MYCKET social och trevlig. Redan efter ngn månad i min ägo kom hon galopperandes när jag ropade på henne i hagen. Ganska dominant i stohagen där hon går med tre andra ston. otroligt kjuk och fin i munnen och känslig. Säker och stadig att rida ut på och otroligt snygg.
Är mycket nöjd med min trevliga häst.

Antar att det är till mig frågan är ställd...jag med arabstoet =)
Mitt sto hade en ängel till mor. Stoet självt var trevlig o lätt i all hantering men stod emot i all ridning. Ingen arbetslust där inte. Sparkade bakut så fort hon fick lite krav.
Min instruktör har ridit 6 Warsteiner hästar (unghästar mellan 3-6 år) o alla utom en har stått emot o inte haft någon egen motor.
MEN stoets mot hade en knepig stam... Good Future-Maraton-Urbino. Alla rätt vassa...
Även weltmayer blodet har ju visat sig vara rätt skarpt... så kombinationen var nog inte den bästa.
Däremot tror jag min arabtjej är en kanonmatch med honom.
Han hade inte fått sitt A ifall han bara nedärvde knäppskallar =)

Jag har mitt halvblodsto nu dräktig med Warsteiner och vet inte om det var så jättesmart av mig. Vet du hur din ridtränares hästar har blivit när dessa blivit äldre? Mitt sto är fruktansvärt snäll och gör allt man begär av henne men har inte jätteframåtanda, inte seg på något vis.
hon Har en ett årig hingst e.Channon som är gudomlig i allt hittills ,
Har själv bara träffat en avkomma till Warsteiner som är 4 år och ägaren är helnöjd med runt 170 cm och ganska grov men snygg valack fux.
Och som bu skriver att om alla avkommor blev dåliga skulle det vara svårt att få ett A

Tack, visst är hon fin. Hon är 159 cm. Mycket mycket trevlig att ha att göra med. Läst en del på nätet om just Warsteiners avkommor, ngn har varit lite "nervig" bl a. Min är heelt cool. Följer mig vart som helst. Haft henne i 6 månader och fantastiskt trogen. Trevlig att rida, "växer dock fast" om det är ngt som hon reagerar på. Ingen idé att börja " härja " på henne, bara att vänta ut.
Har inte haft häst på 20 år, så hon passar mig perfekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka