Warsteiner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Warsteiner

Om allt går som det ska och jag får dräktigt och det blir ett föl nästa år "peppar peppar". Kommer det att vara tillsalu, har ju min BC avkomma som jag kommer behålla till mig själv i alla fall tills jag vet hur stor hon blir!:D Annars kanske min lilla kompis får ta henne som tävlingshäst och sen blir hon avelssto, ja du hör vilka planer:angel:

Men jag köpte detta stoet för att sälja avkommorna, jag har dock ingen brådska med att sälja, finns de köpare säljer jag. Finns det inte blir den kvar. Men hoppas på att kunna sälja för att kunna finansiera och ta en ny spännande hingst på henne nästa gång!:d

Jag kollade just på det i veterinär FASS och det står fortfarande att det inte ska ges till dräktiga ston. Kontakta din veterinär och fråga om det.

japp ett litet sår på en ballen ungefär som ett knappnålshuvud stort.. det var det enda såret vi kunde hitta på hela benet... ska jag lägga jodopax omslag där då?? just nu tvättar vi det och smörjer det så det har ju hunnit bli en liten skorpa redan... nu är jag jättenojig för metacamen.. måste kolla upp det... men stoets välmående går ju i förstahand!

Det är inte bra om såret börjar läka innan skiten är ute.. Jag skulle dra på med jodopax-omslag direkt. Försök lägg det runt så mycket av benet du kan så ser du ju var det kommer ut nåt, om det nu gör det.

Risken är annars att man får ett kroniskt elefantben.

Det står inget iFass om att det skulle vara aborterande. Det är inte testat på dräkiga hästar,därav restriktionerna.

ne jag såg det nu när jag läste... men jag tycker ändå att vet kunde informerat om att detta bör inte ges till dräktiga hästar men jag anser att hon behöver det eller ngt....

Tyvärr är det inte speciellt eftertraktad med arabblod i halvbloden idag, så jag är säker på att du får ut mindre med en arabmamma än med en halvblodsmamma.

Idag vill man ha höjd på halvbloden, säga vad man vill om det, men så är det.

Det där vet jag inte om jag kan hålla med om! Den senaste tiden har jag inte gjort annan än att träffa på folk som vill ha små (155-160 cm) hästar och de vill ha dom smäckra och ädla. Och jag kan bara hålla med, det är helt min typ utav häst också.

Jadu, kolla vilken annonssajt du vill så ser du typ följande formuleringar:

"160 i dagsläget, MEN växer!!"
"157 i mankhöjd, MEN bär mycket ryttare!"
"Ser större ut!"
"Ryttaren på bilden är 175"
"Blir tyvärr för liten för mig.."
"Föräldrarna är stora, så hon kommer ge stora föl!"

Varför tror du man skriver så om det inte är ett hinder att hästen blir liten? 155 istället för 165 på ett normalt halvblod gör nog minst 10-20 000 kr på priset.

Annars vore det väl väldigt smart att betäcka sina halvblod med superhoppare i ponnystorlek. Brukar bli väldigt bra hoppare, men varför gör inte fler det tror du? Jo, man vågar inte av rädsla att få en häst i den där mellanhöjden, runt 155.. Svårsålda är ordet.

Sen att det finns några som du som vill ha små hästar säger jag inget om, men så här är det.
Smäckra och ädla är dessutom en annan sak, det vill de flesta, men då ska de ha höjd också.

Metacam är ett sk NSAID-preparat, dvs det är ett smärtstillande antiinflammatoriskt medel. Att man inte vill ge det till dräktiga ston beror på att det inte finns några studier som visar vad som händer om man ger det till dräktiga/digivande, precis som någon tidigare nämnde.

Hos människor så är rekommendationen att inte ta NSAID när man försöker bli gravid eller är gravid eftersom det finns en förhöjd risk för blödningar när man tar det, alltså en förhöjd risk för missfall. Det finns som sagt inga studier på hur det förhåller sig med hästar på den här punkten. Men jag antar att det är detta Görel kan ha hört något om.

Jag vet att metacam eller liknande preparat används, särskilt i USA, för att hjälpa märrar som har "mating induced endometritis" (betäckningsinducerad livmoderinflammation) att bli dräktiga. Seminering/betäckning orsakar alltid en liten inflammation/infektion i livmodern, det är ett sätt för livmodern att ta hand om de spermier som "blir över" och normala ston klarar detta alldeles utmärkt. Men en del gör det inte och kan behandlas på olika sätt för att bli dräktiga, detta är ett. De får alltså NSAID i samband med seminering. Jag har själv haft en märr som haft detta besvär och blivit dräktig så här.

Jag kan inte uttala mig om huruvida det är någon fara för ditt stos foster, men jag gissar att veterinären sätter stoets hälsa före en dräktighet. Men kom ihåg att det finns hästar som klarat av stora operationer mm och fortfarande behållt sin bebis.

Mitt dräktiga sto fick lymfangit i våras, hon fick penicillinsprutor och metacam. Två månader senare kom det ut en frisk fölunge!

Håller tummarna för att liten finns kvar där inne! :)

Åsikterna går isär. ;)

Jag skulle nämligen GÄRNA ha ett 50/50 halvblod/arab sto i avelsboxen. Men då skulle det verkligen vara rätt arab som förälder, gärna stor med mer betoning åt ridhästhållet än showhållet. Helst galoppstam också.

Någon gång ska jag leta reda på rätt arabsto och göra det experimentet! :D

Och jag håller med Thea ;)

Kl
Och varför skulle just Warsteiner kompletera ditt arabsto ?

Många betäcker med honom för att han är billig men frågan är vad marknaden kommer att säga ?

Det känns som många kör sin budgetbetäckning och jag vet inte om det blir rätt eller fel för en hingsthållare att dumpa priset så på en hingst ?

Hingstägaren har ju helt klart tjänat ston på detta men kommer stoägarna få bebbarna sålda ?

Mia

Det kan vara det veterinären hört om vilket gjorde att h*n inte vågade ta risken med mitt sto.
Det glädjer mig att höra om föl som klarat sig trots mammas behandling!

Ja men det är väl knappast hingstägarens sak om ungarna blir sålda eller inte?

Egentligen förstår jag inte varför en Warsteiner unge skulle bli mer svårsåld än vilken annan unge som helst? Det är väl samma för alla att dom bra ungarna är mer lättsålda och ger mer pengar än de dåliga ungarna? Egentligen borde Warsteinerbarnen generera betydligt mer pengar än ungarna efter oprövade hingstar eftersom han trots att han är billig är A-premierad och har lämnat svårklasshästar.

Nja, jag tror inte att dessa Warsteiner barn blir mer svårsålda än efter andra hingstar. Även andra hingstar får dåliga ston och avlar man på ett dåligt sto blir nog ungen svår att sälja oavsett vad du betäcker med. Sen kan ju en säljare av ett Warsteinerbarn dumpa priset lite mer utan att förlora lika mycket på det i jämförelse med en stoägare som haft fyrdubbla avgifter på hingsten.

KL

jag har kollat lite nu på internet och som jag förstår det så finns det nästan inga preparat som är ok att ge till dräktiga ston och självklart måste hon ha medicin för hon mår jättedåligt! så jag fortsätter med medicinen och hoppas på det bästa!! det viktigaste i slutändan är ju att hon blir bra.. med eller utan föl.. =) benet är fortfarande gigantiskt.. till er andra hur lång tid tog det innan ni såg att svullnaden minskade..??

kl

Jag upplever att en häst på 157-160 är lättsåld i förhållande till en som är 170 eller högre. Det kanske beror lite på vilken typ av häst det handlar om? Rena tävlingshästar vill kanske folk ha lite större, men många hobbyryttare upplever jag vill gärna ha ett halvblod med gröna papper som inte är så stor.

Jag hade gärna gjort kombinationen arab-halvblod men jag hade inte räknat med att få ut lika mycket vid försäljning av fölet som ett rent halvblod. (Jag är medveten om att arab+halvblod ger ett halvblod med gröna papper)

Däremot om arabhalvblodet :p behålls till vuxen ålder och säljs lite tävlad, kanske visad så tror jag inte att priset behöver bli lägre, även om den är liten.

Det här blev lite rörigt inser jag nu :angel:

*KL*

mitt sto var tomt efter andra vändan m Warsteiner, så ja blev rek att byta. tog King Louie i stället och hoppas nu de tar sig på sista försöket.... fast har inte mkt förhoppningar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka