Warsteiner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Warsteiner

Ja men tyvärr tror jag marknaden är lika dålig för halvblodsfölen, finns många ute runt 30-40 men jag tvivlar på att dom får sålt. Tror att hästmarknaden är rätt mättad i grund och botten, men har man möjlighet att hålla dom några år så är de säkert lättare att sälja..

Tittade för skojs skull på Hästnet hur många hästar det var till salu efter Warsteiner och det fanns faktiskt en hel del avkommor efter honom eller där han var morfar. Tjusiga hästar, en del ganska så dyra!

KL

Nej!! vi har inget flyt!! mitt stackars sto har fått lymfangit hennes ena bakben ser ut som ett elefant ben och hon är nu fullproppad med mediciner 2 ggr om dagen.. fölisen var på 35 dagar när hon fick detta jag hoppas vid gud att det inte ploppar ut eller tillbakabildas.... =( men risken är ju ganska stor... vi får se om vi kan åka på 45 dagars koll beroende på hur hon mår... febern har vart skyhög så fort medicinen slutar verka..=(

Det hände mitt sto när hon var dräktig på omkring 90 dygn. Åtta månader senare föddes ett friskt och kavat föl som är fyra år idag!

Härligt att höra!!! hade hon vart på 60 dygn hade jag inte vart lika orolig som nu när hon är på 35 dygn men hon är ganska tålig.. vetrinären sa att vi inte ska hoppas förmycket på att det är kvar vid nästa koll men man kan ju inte låta bli att hoppas ändå...
Har du ngt bra tips på att få ner svullanden?? hon är svullen från kronrand ända upp till juvret.. jämntjock hela vägen och hasen är nog dubbelt så stor som den brukar vara... =(

Detta hände även mitt sto och jag var livrädd att fölet inte skulle klara sig pga medicinering, feber och allmän stress/smärta. Men allt gick bra och hon födde en kry unge. Dock ganska liten (samband?), men hon växte snabbt ikapp och är nu en välutvecklad 2-åring.

Det blir ju ett renrasigt halvblod om mamman är arab och betäcks med en godkänd halvblodshingst så värdet på avkomman borde ju vara detsamma som för en avkomma med två halvblodsföräldrar?

Tyvärr är det inte speciellt eftertraktad med arabblod i halvbloden idag, så jag är säker på att du får ut mindre med en arabmamma än med en halvblodsmamma.

Idag vill man ha höjd på halvbloden, säga vad man vill om det, men så är det.

Mitt sto fick medicin av veterinären som jag inte minns, men jag gav henne antibiotika och peniccilin i typ en vecka efter.

Jag gick med henne för att få ned svullnaden och la jodopaxbandage. Hon hade svårt att gå och stapplade men jag tvingade henne genom att vifta med spö bakom rumpan på henne eftersom jag visste att det var för hennes bästa. Det tog typ tre veckor innan svullnaden var helt nere. Hennes lymfangit var så kraftig att benet såg ut som en telefonstolpe och hon hyperventilerade av smärta, stackars hjärtat.

Min var inte heller så stor men han var sin mammas första avkomma och jag har alltid tänkt att det var orsaken.

OK hon får nu metacam på morgonen och hippotrim på em vet ville inte ge oss pecillin att spruta varför vet jag inte..?? vi har gått med henne också och hon går ganska bra lite svårt att få med benet i början men sen går det bättre... vetrinären sa inget om omslag men jag har också funderat på jodopaxomslag men hur sjutton gör jag då??? hade det vart ett vanligt upp till hasen så hade det ju inte vart så svårt men hela benet hur gör jag då???

Det var samma här, bandage och promenader/rörelse. Under tvång då hon inte gärna ville lämna boxen.. Benet var så tjockt att skinnet sprack lite på vissa ställen och det sipprade ut vätska. :(
Tyvärr blev hon aldrig riktigt bra och fick återkommande problem även efter fölet var fött, så hon fick somna in vintern -08.

Metacam ska inte ges till dräktiga ston!
Åtminstone var det så för fem år sen då distriktarn som jag hade ute kollade upp det i FASS, vet inte om något ändrats nu.

Härligt att höra!!! hade hon vart på 60 dygn hade jag inte vart lika orolig som nu när hon är på 35 dygn men hon är ganska tålig.. vetrinären sa att vi inte ska hoppas förmycket på att det är kvar vid nästa koll men man kan ju inte låta bli att hoppas ändå...
Har du ngt bra tips på att få ner svullanden?? hon är svullen från kronrand ända upp till juvret.. jämntjock hela vägen och hasen är nog dubbelt så stor som den brukar vara... =(

Försök få tag på Animalintex!

Min förra hade lymfangit i tid och otid, gick ofta med jodopaxomslag, men detta är överlägset bäst på att dra ut skit. Dessutom påskyndar det läkningen.

Är som en stor kompress som man klipper i lagom bit, lägger i kokat, avsvalnat vatten och sen lägger ett bandage över.

Metacam ska inte ges till dräktiga ston!
Åtminstone var det så för fem år sen då distriktarn som jag hade ute kollade upp det i FASS, vet inte om något ändrats nu.

Jag gav Metacam till mitt sto (och även sedan när hon var digivande). Vet. menade på att det var väl inte att rekommendera, men inte heller bevisat 'dåligt' att ge det. Men stoets välbefinnande och hälsa går ju före dräktighet.

Senast ändrad:

OK hon får nu metacam på morgonen och hippotrim på em vet ville inte ge oss pecillin att spruta varför vet jag inte..?? vi har gått med henne också och hon går ganska bra lite svårt att få med benet i början men sen går det bättre... vetrinären sa inget om omslag men jag har också funderat på jodopaxomslag men hur sjutton gör jag då??? hade det vart ett vanligt upp till hasen så hade det ju inte vart så svårt men hela benet hur gör jag då???

Har du hittat såret, eller vet du varför hon fått lymfangit?

Ser du såret är det ju därigenom du ska dra ut skiten, ingen mening att lägga omslag på resten av benet.

Jag gav Metacam till mitt sto (och även sedan när hon var digivande). Vet. menade på att det var väl inte att rekommendera, men inte heller bevisat 'dåligt' att ge det. Men stoets välbefinnande och hälsa går ju före dräktighet.

Till mig sa veterinären att det stod i FASS att Metacam var aborterande. Jag vet inte, såg det inte själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross