Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

Roligt att tråden växer!:laugh: Jag tänkte uppdatera med lite bilder:laugh:

IMG_0064.jpg

IMG_0059.jpg

SNV36656.jpg

Jag är en blivande vuxen ponnyryttare så det är jättekul att läsa denna tråd. Jag håller på att leta ponny nu! jag är 160cm och väger ca 52kg och tittar på ponny av den lite "kraftigare" typen, typ russ/fjording/haflinger :) Synd nog är de flesta russ lite i minsta laget annars har jag en väldigt trevlig kandidat på 125cm. Men jag ska snart åka och provrida en på 133cm. önska mig lycka till! :D

Vet inte hur många gånger man fått den slängd i ansiktet när jag bestämde mig för att köpa islänning "Köp dig en riktig häst istället" :grin:

Har man inget snällt att säga kan man vara tyst.

Tycker din häst är jättesöt! Kommer din hand bli bättre? Känns ju synd att du ska bli tvingad att rida mindre. Men tur du hitta din fina röda :)

Håller med SÅÅ onödiga kommentarer ibland...
Det finns ju en anledning till att man valt den häst man valt.

Sen tycker jag det är konstigt att folk reagerar så mkt på att man är vuxen och har en ponny.
När jag tittar på tex _Eulalia_ och *tove* bilder så tycker jag de ser alldeles lagom ut på sina ponnyer.
Skulle de sitta på en normal storhäst som är ca170 i mkh skulle de ju skänkla mitt på magen och inte kunna hålla om hästen ordentligt.
DET tycker jag är mycket konstigare än att ha en häst som är proportionerlig till ryttaren.
För de flesta av oss svenska tjejer är inte jättelånga utan landar runt 160...

Tyvärr är min hand körd :(
Den kommer nog aldirg mer att fungera om det inte sker ett mirakel eller två...
Men som tur är så är jag ändå nöjd med min lilleputt till häst även om jag kan sakna de stora "riktiga" hästarna..
Men även om jag skulle kunna skaffa en stor igen så skulle jag inte ha hjärta att göra mig av med min lilleputt till prins så jag hade ändå varit vuxen ponnyryttare :)

Jag är 166, väger 57 och har en D-ponny (korsning connemara/arab - halvblod), jag trodde att hon skulle bli runt 156, men ligger på 147 (egen uppfödning). Hon har ett helt underbart psyke (precis som sina helsyskon), alla D-ponnyer :D:cool: utom en, som växte över. Den är såld.

Jag rider även stora hästar, men hon är från mitt första år inom avelspåhittet.

Så hon blir kvar hos mig.

Precis, förstår inte varför man ska envisas med att rida storhäst för att man är förbi "ponny tävlings måttet" Sen finns det ju givetvis många orsaker till allt. Men själv trivs jag bäst på ponnymåtten. Sen ett plus är ju att det är närmare till marken :D

Lite oftopic..
Jobbigt med handen. Ibland önskar jag att det gick att ge bort 1/10 av ens fungerande kroppsdel till någon annan, och sen ta 1/10 av dens. Tänk sen om 10 personer hade kunnat gjort så. Hade du kunnar rida storhäst :D

Haha långsökt...

*KL*

Måste vara med jag också. Jag undrar om jag slår rekord för att vara längst i tråden...:o jag är kring 175/176 och min vikt tycker jag inte ni behöver veta :p

Arabsessan är slutmätt till 147,6 cm. Hon är egentligen bara ponny för att hon har noll manke, med manke hade hon nog hamnat på 150 cm typ.
Jag letade inte ponny särskilt, jag letade en arab och hade tänkt mig en på 150-155 men vad gör man när den perfekta hästen dyker upp och är lite mindre än man tänkt sig? Jag tycker personligen inte att vi är oproportionerliga, hon är ingen spinkig sort och jag upplever att hon bär upp mig väl.

Hon är tävlad dressyr som ponny hos förra ägare, jag har nu skaffat hästlicens åt henne o vi har tävlat en gång i storhästklass. Ska se till att komma ut o tävla i år också. Hon kan inte tävla mot storhästarna i fråga om gångarter mm men spelar roll, vi är med för våran egen utvecklings skull.

Här är jag o min sötnos på (något suddig) bild precis efter tävlingsritten ifjol.

Moonaandme.jpg

Om du är för stor på din ponny, vad är inte jag på min då?:p:o

Men jag tycker jag ser mycket större ut på min än vad du gör på din :p. Fast det är nog min andra bild jag främst hakat upp mig på, där vilar hon ju på närmsta bakbenet samt att jag tror fotografen står något högre än hästen så det blir annat perspektiv.

*kl*
Skönt att höra att folk inte verkar tycka jag ser för stor ut, så jag ska försöka sluta nojja över det :).

Jag var egentligen på jakt efter en fjording men kom hem med en haflinger. Gillar lite mindre, kompakta hästar, men några cm till hade ju inte skadat.

Något som är skönt med mindre hästar eller ponnyer är att det är inte så långt till backen om man skulle ramla av ;).

Något som är skönt med mindre hästar eller ponnyer är att det är inte så långt till backen om man skulle ramla av ;).

Precis ;) min kompis har en på 1,80, tänk att fara av honom :eek:

Fast iofs small det rejält när jag for av min fast det var relativt nära till marken :crazy:

Jag är 22 år 168 och jag rider större ponny, känns som en häst. Han är arabkorsning men ser inte jättearabig ut i alla situationer;)

Varför jag rider ponny, tja för att det är det jag hittat och trivs med hästen. Egentligen spelar det ingen roll för mig hur stor hästen är, red 1,70+are på ridskolan och gillade verkligen deras härliga stora gungiga rörelser men huvudsaken är att känna sig trygg med hästen:D

Gillar dock inte för små ponnyer, upplever att de är väldigt stuttiga att sitta på då jag lärde mig rida på riktigt på större ponnyer, hästar.

Senast ändrad:

Hej! Jag är en vuxen ponnyryttare som gjort detta till "min grej" :) Jag har sedan jag var 16 år, köpt, ridit in/till, tävlat upp till ca LA i samtliga grenar. Började ironiskt nog med min första ponny större än B när jag va 17 år. Efter det hade jag 5 st C o D ponnyer. Jag är 160 cm lång, väger ca 50 kg och har därför satsat på att utbilda ungponnyer o sen sälja, vilket har uppskattats av köpare.Välutbilade ponnyer av liten vuxenryttare är en bra affärsidé :) I love ponys :)

Hej! Jag är en vuxen ponnyryttare som gjort detta till "min grej" :) Jag har sedan jag var 16 år, köpt, ridit in/till, tävlat upp till ca LA i samtliga grenar. Började ironiskt nog med min första ponny större än B när jag va 17 år. Efter det hade jag 5 st C o D ponnyer. Jag är 160 cm lång, väger ca 50 kg och har därför satsat på att utbilda ungponnyer o sen sälja, vilket har uppskattats av köpare.Välutbilade ponnyer av liten vuxenryttare är en bra affärsidé :) I love ponys :)

Glöme skriva att jag är 25 år :)

Fast jag har märkt att rider man ponny och ramlar av så landar jag oftast på huvudet. på en stor häst så hinner jag ofta rotera nästan hela varvet och landar på rygg :p ;)

Håller med!
Men ett tag till kommer jag hålla mig till min ponny ;)

*kl*
Kom på att jag laddade upp en urusel bild på oss där jag rider barbacka i en liten fel vinkel. Här är från i maj ist.

Tack, nu blir jag glad! :).

När hon har varit sitt bråkiga jag och stegrat och höll på så var jag glad att hon inte är högre ;). Men nu verkar det som om jag börjar få ordning på henne för hon har skött sig utmärkt det senaste :laugh:

Islandshäst?
Riktigt snygg isåfall! :d Självklart snygg annars också, men läcker modell för att vara islandshäst om det är det.

Haflingers är ju väldigt speciella också! Väldigt bestämda tycker jag:p Kul att det går åt rätt håll i alla fall!:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama