Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

KL

Vägrar se mig som vuxen, men fyllde precis 19 så jag får ju inte tävla ponny längre i alla fall. Är 164 cm lång och väger 52 kg. :)

Min fina valack är en maxad c som jag ägt i 2 ½ år, efter att ha förföljt honom genom 2 ridskolor. I passet är han daterad till 1993,
men egentligen så fyller han 23 i år. Vi har tyvärr varit lite otursdrabbade med diverse hältor och knutor, men nu är vi igång igen och ska förbli friska! :)

Lite bilder på min fina vän, den sista är från några veckor sen. :)

Knapplån

Tack för en trevlig, positiv och inspirerande tråd.

Jag började rida när jag var 21 och har alltså aldrig ridit ponnybus som de flesta andra ryttare. I vår blir jag 50 och har haft ett antal halvblod 170+ och tävlat i dressyr. Nu vill jag ha en trygg och rolig häst att rida och träna så nästa helg bär det av för att provrida en fjording på 147 cm. Om det stämmer för oss kan jag också bli ponnyryttare. Jag är 175 cm förresten och hoppas att jag inte blir för stor för min framtida ponny :)

Får väl joina mig till denna tråd då :) Jag är en blivande 26 åring med hisnande 157 cm och har en maxad D ponny :) Jag kommer nog alltid vara ponnyryttare långt in i benmärgen ;)

dsc6126w.jpg

dsc6136x.jpg

dsc6118u.jpg

dsc5728r.jpg

/ Theoldone

Jag vet inte om jag föredrar ponnyer. Men jag vill nog gärna ha en liten och en stor. Som nu.:p
Iom att jag jobbar som tränare får jag ju rida en hel del olika hästar och ponnier. I veckan red jag faktiskt en C-ponny en liten stund. Jag vill helst inte rida den så mycket iom att jag känner mig stor. Men nog skulle det gå lite mer än jag gör iaf. Hur kul som helst var det!:love:

Jag har också en alldeles eeegen ponny.:love: Det är min första häst. Han är nu 29 år gammal. Det är en korsning Islandshäst/New Forest som jag hängt ihop med i 20 år. Han är helt fantastisk den gamla gubben. Han är mitt hjärta! Innan sommaren gjorde han piaff och galoppiruetter. Nu har tyvärr jag varit skadad först, sen fick han anaplasma, efter det skar han sönder benet. Nu har jag börjat sätta igång honom. Men vi får se hur mycket han kommer igång. Jag tror dessvärre inte han någonsin blir så ridbar som förr. Men jag hoppas han ska orka gå alla gångarter i skogen och må bra iaf.
Jag använder honom också lite som läromästare till elever då han är igång. Nu får han funka som läromästare avsuttet främst.
Vi tricktränar en del och leker med sånt skoj.
Han stannar hos mig tills det att han ska tas bort. Men än hoppas jag på några trevliga år till. Han är rätt fräsch och har energi nog åt 4 hästar.;)
Stallets lilla maskot är han med. Härligt att en gård med 100 hästar älskar den som förr var så missförstådd ochhatad. Och nu gillar han människor. Han har fattat att främlingarna ofta har godbitar.:love:

IW: Visste inte om att det sagt så om Stella. Fy! Stella är ju en flott ponny med en duktig ryttare! Vad larvigt!
Mina dressyrtränare har bett anstälda tävla mormoderns Haflinger. Det vann iaf LA:5 mot halvbloden.

Senast ändrad:

Vad härligt det låter med din gamling! :love:

Jag hoppas att Stella blir minst lika gammal, för då har vi över 10 år kvar tillsammans. :love: (Börjar närapå storgråta av
bara tanken att jag i framtiden måste vara utan henne. :cry:) Får väl se om min blir ridbar igen efter sitt föl. Tycker att
hon ser lite skruttig ut nu, så just nu känns det som om det inte kommer att gå att rida på någon högre nivå någonsin igen.
Men vi får väl hålla på med trickträning istället. :idea:

Jag har dock kommit på det bästa med ponnyer. Man får inte pinnar i huvudet när man rider ut.
Rider ut på ett halvblod på typ 170 och jag får pinnar i huvudet VARJE gång vi rider ut. :devil:

Det är helt fantastiskt. Han är verkligen mitt hjärta. Jag vet inte hur jag ska klara mig då han vandrar vidare. Börjar grina bara jag tänker på det. Få fattar vaför jag vill ha honom kvar. De tycker jag ska ha bara dressyrhästar. Men jag älskar hur han tänker. Han är helt fantastisk!

Jag är en tuffing som tål mycket. Men Zeb är SÅ viktig för mig. Han och jag hör ihop. Vi har båda haft jobbiga liv. Och funnits för varann. Zeb har varit min familj. Man växer ihop så på 20 år.
Idag så skrattade jag så jag nästan höll på att ramla av då jag red. Han har en så härlig personlighet! Underbara gubbe!

Jag har dock kommit på det bästa med ponnyer. Man får inte pinnar i huvudet när man rider ut.
Rider ut på ett halvblod på typ 170 och jag får pinnar i huvudet VARJE gång vi rider ut. :devil:

Haha, man slår tån i stora stenar o stubbar istället!!
Vilken härlig tråd. Själv är jag 42, 168/60 tror jag. I Maj fick jag ta bort min älskade welsh cob valack som jag haft i 11 år. Hjälpte några i stallet: C-ponny 1.38, och Isis 1.30. Letade samtidigt foder häst/ponny. Hade först en underbar individ på 1.51, men det funkade inte riktigt i ridningen av olika anledningar och nu efteråt känner jag att tom det var några cm för stort. Det är förästen den på min avatar.
Har nu en underbar liten prinsessa, C-ponny (men jag tror hon växt över eg) som är okänd härstamning men troligtvis arab/connemara. För mig kommer det alltid att vara ponny, älskar dem!!

Jag passar på med att medverka i denna tråd. Är 52 år o har D ponny, till mina 156 cm o 46 kg skall jag inte ha större häst.
Jag började med att rida igen när jag var 40 innan dess några år i 12-15 årsåldern.
Köpte en Newforest (sto) för 8 år sen o korsning för 5 år sen (som jag tänkte min dotter skulle ha, men fick ta hand om själv).
Det är fullt om men är verkligen värt det.
Bilder kommer ngn annan gång.

Jag är 25 år, 174 cm lång och väger ca 53kg.

För 3 veckor sen köpte jag min första ponny!
Ett sto på 5 år, korsning mellan arab och new forest.
Ca 147 cm hög.

Fick ta bort mitt halvblodssto som var högrest och ca 170 cm hög.

Blev bara av en slunp att jag tittade på ponnyn och blev förälskad.
Trodde inte jag skulle falla för en häst igen efter att fått ta bort min drömhäst!
MEn samtidigt känns det skönt att ha något nytt att focusera på.

JAg är jätteglad över min ponny! Har nästan aldrig ridit ponny innan och tycker att det är jättekul!!

Va kul, jag har oxå en arab/new forest korsning som är 1,47 :)
Jag själv är 1,73 och trivs jättebra med min ponny.

+ ogres

Tack så mycket, han är min lilla ögonsten! :D

Så himla trevlig tråd förresten med massa fina ponnys! Är ju själv nybliven "vuxen" med ponny, men planerar inte att köpa större än ponny senare i framtiden, dock känns det som att de enda ponnysen som säljs är till tävling eller avel/sällskap.
Hade ni svårt att hitta just er ponny bland alla tävlingsponnys som säljs?

Jag vet inte riktigt, men det känns som att de som säljer tävlingsponnys vill att de tävlas, vilket jag inte är intresserad av. Har i och för sig inte kollat speciellt noga på annonserna eftersom jag inte ens letar häst på ett bra tag, så jag kanske bara är trångsynt? :o :p

Har aldrig provridit för min egen del heller då det var "han eller ingen" när jag köpte min, så jag har egentligen ingen koll alls på sälja/köpa grejen. :)

Jag köpte min för att tävla på, men jag tror det säkert går att hitta ponnyer som är "tävlingsponnyer" som säljs till vuxna ryttare. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama