Sv: Vuxna ponnyryttare!
Som jag fattat det är welshponny en helt annan typ, welshponny av cobtyp är en sec C i stamboken men behöver inte nödvändigtvis vara c-ponny för det. Dock tror jag det är ganska ovanligt att de är så här små. Hon är ju för liten för mig så jag rider så sällan jag kan men hon är otroligt häftig att sitta på - trycket i bakbenen är inte att leka med så man får tänka sig för innan man lägger på skänkeln
. Och så är hon ju så otroligt söt!
Precis, finns sektion A/Welsh mountain som får vara max 121,9 cm. Dvs de är kategori A- eller B. Sen kan de naturligtvis växa sig större än de "ska".
Sektion B/welshponny är max 137.2 cm och således A- B- eller C-ponny. Ganska ovanligt de är A-ponny dock, då är det bra mycket A-blod i dem. Även dessa kan såklart växa sig högre än de "ska" och vara D-ponny
Sektion C/welsh av cobtyp - även de är max 137,2 cm men kan växa över fast de inte ska. Sällan A-ponny men det är inte omöjligt, oftare kat B- eller C.
Sektion D/welsh cob - minst 137.2 cm i mkh. Så C-ponny eller större, kan vara storhäst med.
Sekt C och D kan i vissa fall sektionstillhörigheten styras av mankhöjd. Man kan blanda blod mellan sektionerna och vissa blandningar så blir avkomman en sekt C eller D beroende på mankhöjd
En sektion A/VM är alltid två sekt A korsade med varandra. Sektion B kan vara sektion A och sekt B-blod blandat (även om vissa rynkar på näsan åt det).
En övervuxen sekt A eller B blir ingen annan sektion utan är just bara övervuxen.
Sektion C kan innehålla allt blod, men ena föräldern måste vara sekt C eller D-blod. Men här kan man korsa verkligen kors och tvärs, och i vissa fall styrs sektionstillhörigheten av storlek.
Sektion D kan innehålla B, C och D-blod men ena föräldern måste vara en sekt D.
Så, det är inte helt lätt säg att en sekt X welsh oftast är si eller så stor.
Jag har två welshponnyer, sekt B alltså. Den ena är maxad D-ponny, den andra är B-ponny. (Den första har således vuxit över med besked)