Jag bor i närförort (6 km till city) och hörde inte, men det var ju bara i DELAR av Stockholm det hördes stod det ju?
Verkar ha varit större delen av? Haninge, Årsta, Täby, Södertälje och Sundbyberg i alla fall.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag bor i närförort (6 km till city) och hörde inte, men det var ju bara i DELAR av Stockholm det hördes stod det ju?
I Danderyd har vi inga falsklarm.Verkar ha varit större delen av? Haninge, Årsta, Täby, Södertälje och Sundbyberg i alla fall.
Det var i Stockholms län som signalen aktiverades.Verkar ha varit större delen av? Haninge, Årsta, Täby, Södertälje och Sundbyberg i alla fall.
I Danderyd har vi inga falsklarm.
Hm..Det var i Stockholms län som signalen aktiverades.
Se'n om signalen inte ljöd på vissa platser i Stockholms län, så berodde det på att det inte fanns någon fungerande tyfon just där.
Alla områden har inte tyfoner. Man beräknar att 50% av befolkningen i landet hör en tyfon.
Oj var lite otydlig kanske. jag menade signalen igår såklart!Jaha, du menade överlag! Jag trodde du menade just nu när signalen gick ut igår
Även i Norrtälje gick signalen ut.Verkar ha varit större delen av? Haninge, Årsta, Täby, Södertälje och Sundbyberg i alla fall.
Det är ju fan pinsamt att folk sätter sig och ringer som idioter kors o tvärs. Vad tror dom dom ska får reda på? Var ransoneringskorten delas ut?
Stäng dörrar o fönster och slå på radion. Det tog radion 30 minuter att få ut ett meddelande. Dåligt men det händer ju inte någon någonting. DN hade det på knappt 10 minuter.
När han hörde "Hesa Fredrik" gå i gång på söndagskvällen var han snabbt förberedd.
– Det tar två minuter så är det gjort, jag hann springa på dass också. Man vill inte vara nervös och samtidigt behöva gå på dass. Hade vi behövt ge oss av där hade det varit en alldeles utmärkt grej att göra innan, säger Torbjörn som snabbt stängde av ventilationen till lägenheten, satte på P4 och tog fram sin gasmask – något som hans flickvän fotograferade.
– Bilden var mest en ironisk gliring till att de inte blåste av larmet, förtydligar Torbjörn.
Men ett visst mån av allvar fanns ändå i situationen.
– Det bor 2 400 människor där jag bor, men det finns bara skyddsrum för 192 personer. Så det är ganska kört om man tänker sig att man ska ha skyddsrum.
Man använder väl VMA även vid gasläckor och andra faror?Eller så kan man göra som den här killen. http://www.expressen.se/nyheter/preppern-torbjorn-44-efter-larmmissen-det-ar-helt-oforlatligt/
Vad jag inte riktigt förstår är gasmasken? Kan någon förklara varför det är nödvändigt? I krig är väl inte gas särskilt effektivt som vapen så jag antar att det är i händelse av en kemisk läcka eller liknande?
Det är nog inte möjligt för mig. Jo vattenflaskor kan jag ha i vindsförrådet men mat och värme är svårare.En påminnelse också. Tänk på att ha vatten, mat och värme hemma så att ni klarar i minst 72 timmar om det skulle skita sig på "riktigt".
Man använder väl VMA även vid gasläckor och andra faror?
Vet inte. Själv slog jag om till SVT och försökte kolla på MSBs hemsida men det gick ju inte. Läste till slut på Aftonbladet att det var tekniskt fel.Och när SOS inte använder sig av dessa kanaler för att informera, vad ska man göra då? Sitta och vänta?
Mot militära förband som är utrustade med skyddsmasker och har övat sig på att skydda sig mot kemiska vapen, är kemvapen inte så effektiva mot men mot oskyddad civilbefolkning så är kemvapen riktigt effektiva. Se Halabja och Syriska inbördeskriget.Vad jag inte riktigt förstår är gasmasken? Kan någon förklara varför det är nödvändigt? I krig är väl inte gas särskilt effektivt som vapen så jag antar att det är i händelse av en kemisk läcka eller liknande?
Mot militära förband som är utrustade med skyddsmasker och har övat sig på att skydda sig mot kemiska vapen, är kemvapen inte så effektiva mot men mot oskyddad civilbefolkning så är kemvapen riktigt effektiva. Se Halabja och Syriska inbördeskriget.
Ja det brukar jag.Ni som inte hörde något men bor i Stockholms län, brukar ni höra larmet när det testas?
Här tjöt det på precis som det brukar när dom testar det.
Är det ett syskon till @MacGyver ? De båda verkar ju vara förberedda för det mestaEller så kan man göra som den här killen. http://www.expressen.se/nyheter/preppern-torbjorn-44-efter-larmmissen-det-ar-helt-oforlatligt/
Vad jag inte riktigt förstår är gasmasken? Kan någon förklara varför det är nödvändigt? I krig är väl inte gas särskilt effektivt som vapen så jag antar att det är i händelse av en kemisk läcka eller liknande?