Jo, sant.Nu missade jag alltihop då den inte hörs hos oss, men det var väl det som var hela grejen? Att ingen information gavs på SR el SVT?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, sant.Nu missade jag alltihop då den inte hörs hos oss, men det var väl det som var hela grejen? Att ingen information gavs på SR el SVT?
Anar nästan att det är något sånt. Det hörs väl från den "gamla" civilisationen en liten bit bort. Det sitter ju även isolerfönster här, inte original, så jag skulle tro att det hördes helt ok innan.Alla områden har inte tyfoner. Man beräknar att 50% av befolkningen i landet hör en tyfon.
Det beräknas också på hur många som bor i ett område. När det byggs nya områden, stora områden, kan kommunen kontakta MSB för att diskutera om en tyfon ska sättas upp. Vi har ganska stora byar utan tyfoner. Kanske blir det ändring nu när det civila försvaret ska byggas upp igen.Anar nästan att det är något sånt. Det hörs väl från den "gamla" civilisationen en liten bit bort. Det sitter ju även isolerfönster här, inte original, så jag skulle tro att det hördes helt ok innan.
Pratade nyss med en bekant som är i tjänst som ledningsoperatör om varför följdsignalen inte har ljudit ännu.
Hon sammanfattade det med ordagrant;
"Skiten har havererat. Nån slog av huvudströmbrytaren så nu kan vi inte skicka ut "Faran över"-signal heller."
Hur låter faran över-signal? Likadant?Och en sak till, att Expressen kallar det flyglarm är fasiken oförlåtligt. Ännu en gång har de bevisat sig vara värdelösa i händelser. Förra gången var ju i terrorattacken.
Lika oförlåtligt att SOS inte skickade ut Faran Över.
Men vadå? Det Är väl från början ett 'flyglarm'? Jag är helt säker på att vi här ute i Norrtälje (där också larmet gick)benämner det så.Och en sak till, att Expressen kallar det flyglarm är fasiken oförlåtligt. Ännu en gång har de bevisat sig vara värdelösa i händelser. Förra gången var ju i terrorattacken.
Lika oförlåtligt att SOS inte skickade ut Faran Över.
Nej, det är en 30 sek lång, sammanhängande signal.Hur låter faran över-signal? Likadant?
Nej, det är en lång signal i 30 sekunder.Hur låter faran över-signal? Likadant?
Ett VMA och ett flyglarm är inte samma sak. Ett VMA är 7 sekunder långt med 14 sekunders uppehåll i minst 2 minuter.Men vadå? Det Är väl från början ett 'flyglarm'? Jag är helt säker på att vi här ute i Norrtälje (där också larmet gick)benämner det så.
Tänkte att det också kan ha att göra med att de inte drogs igång hos er alls? Eftersom det var ett felande larm så kanske inte ert område var påverkat från början?Här hördes det inte alls. Känns ju tryggt liksom. Läste på fejjan att det hade hänt... Visserligen ute i skogen men det är stort villaområde.
Ja kanske det. Det är ett såpass stort villaområde, visserligen var det mest sommarstugor här fram till de senaste 15 åren, så känns som det borde finnas någon signal.Tänkte att det också kan ha att göra med att de inte drogs igång hos er alls? Eftersom det var ett felande larm så kanske inte ert område var påverkat från början?
Jaha, du menade överlag! Jag trodde du menade just nu när signalen gick ut igårJa kanske det. Det är ett såpass stort villaområde, visserligen var det mest sommarstugor här fram till de senaste 15 åren, så känns som det borde finnas någon signal.
Ja att folk ringer 112 och 11414 vid VMA är rätt anmärkningsvärt. Spara de kanalerna till de som faktiskt är i nöd! Jag är rätt förvånad också att så många sökte sig till MSB, att de tänkte på det. Själva drog vi igång SR och SVT, och kollade in på alla de stora tidningarnas hemsidor. Ingen av dessa var svåra att nå tack och lov, så de verkar ha rätt tåliga sidor.
Fast det är inte meningen att folk ska ringa och söka info. Man ska lyssna på SR eller se på SVT så kommer info där. Om folk gör det så kraschar inte hemsidorna och telefonnumrena.
http://www.lansstyrelsen.se/Stockho...ering/Pages/vma-och-myndighetsmeddelande.aspx