Vivaldi 753

Zuzzi

Trådstartare
Nyfiken på denna hingst. Hittar ingen direkt givande information om honom på nätet eller i gamla trådar här på Buke.

Var gångartsetta i sitt bruksprov och tävlade upp till MSV klass i Sverige innan han exporterades. Vad har han gjort mer därefter? Vad jag har förstått har han varit uppe i de högre klasserna?

Avkommorna? Han har väl åtminstone Irish Dream CRB 9060 som godkänd hingst i USA?

Mycket tacksam för information! :D

Sv: Vivaldi 753

En vän till mig hade i många år ett sto e Vivaldi-Maraton. Som ung var det ganska nätt och fin. Men hon utvecklades till en rätt hård stridsvagn. Hon rörde sig väldigt bra med en nia på traven på kvaliten. Hon tävlade upp till 1.30-hoppning men var verkligen inte lättriden. Hade mycket idéer och var stor och stark. Bockade värre än en QE-häst mellan hinderna.

Min första storhäst var en jättetrevlig valack e. Vivaldi - Bordeaux. Rörde sig fint i alla tre gångarterna, hoppade med bra teknik. Enkel och ärlig (men för stor för en liten junior). Jag tävlade honom i alla fall med plac upp till 135, och startade några 140 med godkänt resultat. Med en mer erfaren ryttare på ryggen hade han nog gått högre. Startade bara några dressyrklasser i LB, men var placerad i samtliga. Tilläggas också att han tog SM brons i dressyr för funktionshindrade. Jättetrevlig häst som man än idag saknar.

Kände en Vivaldi-Vagabond märr och hon var precis som du säger -en stridsvagn :D Hon hoppade som en katt och bockade hysteriskt så därför blev det aldrig något tävlat i hoppning och bara lite lättare dressyrklasser. En bror till henne har gått MSV dressyr däremot.

Har sett 4 avkommor efter denna dam och samtliga (2 ston och 2 hingstar) har haft bra temperament och varit väldigt orädda. En går just nu som polishäst i Sthlm och älskar att jobba när det är riktigt stökigt.

Mina grannar var de som tog över Vivaldi till USA och ägde honom där. PM:ar dig deras mail. och så finns ju Birgitta som födde upp honom också att prata mer med.

Nyfiken på denna hingst. Hittar ingen direkt givande information om honom på nätet eller i gamla trådar här på Buke.

Var gångartsetta i sitt bruksprov och tävlade upp till MSV klass i Sverige innan han exporterades. Vad har han gjort mer därefter? Vad jag har förstått har han varit uppe i de högre klasserna?

Avkommorna? Han har väl åtminstone Irish Dream CRB 9060 som godkänd hingst i USA?

Mycket tacksam för information! :D

Jag var medryttare på en häst e Vivaldi förut, ett ganska litet sto med mycket vilja och en del nerv. Inte särskilt grov, och absolut ingen pansarvagn. Hoppade riktigt bra med mycket scoop, rörde sig helt ok. Hennes helsyster är avelssto, och har lämnat grand prix-hästar. Jag gillade henne skarpt, för det fanns inget elakt eller dumt i henne alls, bara mycket vilja och temperament, så det var ingen häst man kunde köra med hursomhelst, utan man fick ta henne på hennes villkor. Men på det hela taget en klok häst, hade hon sett en hindertyp en gång så kom hon ihåg det, t ex, och tvekade inte mer. Enorm arbetsmyra också, behövde gå sju dagar i veckan för att må bra.

En vän till mig hade i många år ett sto e Vivaldi-Maraton. Som ung var det ganska nätt och fin. Men hon utvecklades till en rätt hård stridsvagn. Hon rörde sig väldigt bra med en nia på traven på kvaliten. Hon tävlade upp till 1.30-hoppning men var verkligen inte lättriden. Hade mycket idéer och var stor och stark. Bockade värre än en QE-häst mellan hinderna.

Jag har också haft hand om ett sto E. Vivaldi- Maraton, vet dock inte riktigt vad som hände med den sedan den exporterats till Irland. Den rörde sig också jättebra och skulle framförallt gå dressyr på Irland.

Jag har ett sto efter Vivaldi-Caracas, född -90 som jag haft sedan hon var 4 år. Hon är liten (1,61) och nätt, mycket ädel och har fantastiska gångarter med massa schwung i. Håller dock med er andra i tråden om att Vivaldiavkommor är mycket speciella i psyket och inte går att övertala till vad som helst. Vi har haft våra duster genom åren men får man med sig henne så är hon fantastisk. Och enormt snäll - verkligen inget elakt i den hästen! Hon har också en helbror född -91 som som unghäst var desto stökigare men sedan köptes av Patrik Kittel och tävlades i GP. Var reserv till OS för några år sedan. Så nog finns det kapacitet i Vivaldi allt. Jag har nu betäckt mitt sto på gamla dagar och fick ett hingstföl i våras efter Okeanos som jag ser med spänning på. Även han mycket trevlig. Och funderar nu på vem jag ska betäcka med till våren. Har ni andra Vivaldistoägare några bra avelstips? Jag vill inte ha en alltför stor häst och mitt sto är något lågställt. Funderar själv på Flash Dancer eller Santiago, eller Okeanos igen (men de kan ju bli stora).

Helsystern till stoet jag red har betäckts med lite olika hingstar, men de bästa avkommorna (den som går Grand Prix, bl a), är efter Master. Men det kan ju vara stostammen som passar med Master, det har blivit bra dressyrhästar av syskonen efter Master också. De efter Briar har blivit bra också, men det har du ju redan provat, kan man säga.

den som jag känner (e. vivaldi-vagabond och själv 165 cm) har gett stora (över 170cm) högställda moderna hästar med Loran, Sandakan och Don Shufro däremot blev den som är efter Hohenstein betydligt mindre och lågställd.

Loran och den här damen var som tvillingar, rätt gamla i modellen båda två och den avkomman är den som är allra bäst. Varför avkommorna har blivit så stora vet vi inte men de har vuxit länge så den som nu är 177 cm (7 år) var 168 som 4-åring.

Tack för era tips!
Det lät ju lite oroväckande att de blev så stora allihop...men det är ju mycket som spelar in. Master låter ju inte fel, ska kika lite på den stammen.

Jag tänkte tillägga till trådens ursprungliga fråga också att den Vivaldi-Caracas som Patrik Kittel red heter Pasteur och det finns säkert lite om honom på nätet. Har varit lite tidningsartiklar och så vet jag. Och han är förresten jättestor!!

Master har ett blup-index på -0,3 för mankhöjd, så han ger inga jättar i a f. Det blir ju linjeavel på Jovial i så fall, men ganska långt bak. Hermes är väl en annan dressyrhingst som inte torde ge särskilt stort, om du vill ha en liten avkomma.

Tack - ska kika! Ja, hur är det med linjeavel så pass långt bak? Avråder man från det eller? Har också läst lite på en gammal Mastertråd och hittade att han kan ge speciellt temperament (kanske mindre bra om min egen är lite speciell..) samt att han inte är helt korrekt i benen. Låter ju sådär.. Men läste också att han har gett många jätteflotta hästar! Jag behöver ju dock främst plus på högställdhet och ridbarhet då damen själv har flott gång så det räcker en bit på vägen. Ska kika på Hermes också. Har du/ni läst nåt om De Noir? Följde en annan tråd om hingstar som nedärver lite mindre där man tipsade om honom - men det blir dansk stam då förstås? Och det känns ju roligare att avla helsvenskt. Vi får väl se, tacksam för tips! :)

Linjeavel i sig behöver inte vara fel, det beror ju vilken individ man linjeavlar på, för den individens egenskaper kommer ju förstärkas. Men benen är självklart något man bör tänka på om man linjeavlar på Jovial, hur ser ditt sto ut där? Vet inte om Master ger så jättesvårt temperament, och just kombinationen Master-Vivaldi verkar ju kunna ge hyfsat resultat (Vivo, e Master-Vivaldi, Grand prix, Vinyl, e Master-Vivaldi, unghäst-vm, Mary, e Master-Vivaldi, 50 p på treårstest). Men det finns ju så många fina hingstar. Vet inte så mycket om De Noir tyvärr, men det finns säkert andra som vet mer!

Hon är något tåvid. Bra med fina exempel på Vivaldi-Master. Tack för det! :-)

Såg nu att det ju även blir Iran i ganska nära led hos bägge... Men det har tydligen inte hindrat andra att pröva Master-Vivaldi. Kan det vara lurigare om det blir linjeavel på båda sidorna som det ju skulle bli i mitt fall?

Iran ger både litet, som du ville ha, och räknas väl som en bra hingst som tyvärr inte hann få så många avkommor, så honom skulle jag inte vara orolig att dubbla, särskilt inte på det avståndet som det blir här.

Iran var elitpremierad och lyckades bli det trots att han förolyckades som åttaåring. Det finns många sämre hingstar man kan ha flera gånger i stammen!

Ok, tack till er båda! Då ska jag verkligen fundera igenom saken och ha med Master som ett bra alternativ!

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
Avel Halloj, är intresserad av information om denna hingst. Har sökt både på buke och på nätet men inte hittat den information jag vill...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
23 645
Senast: Boe
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Ramona
·
Hoppning Jag kanske betäcker stoet i år trots allt, och nu är jag tacksam för lite åsikter och tips. Fakta om stoet: 1,74 cm i mkh. Rejäl...
2
Svar
31
· Visningar
2 594
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar