Sv: D-day 935

Sen behöver du inte undervisa mig om Yvonne o hennes hästar. O tittar du i stammarna på de hästarna så vad hittar du.....
Bara för att hästar går bra på utställning så betyder inte det att de inte har rätt exteriör, bra huvud, tävlingsinstinkt och prestation. En bra häst är en bra häst (sen kan vissa oridbara krakar få mycket poäng).
Tänker inte sitta här o räkna upp hennes hästar för att bevisa att de också har div utställningschampions bakom sig.

Det var du som tog upp araber o nu senast svarade jag TS.
// Linda

Yvonne avlar inte ett skit på utställningshästar! Hon tittar inte ens på utställningshingstar till sina ston. Så mycket kan jag ju säga! :angel: Om hon har en eller ett par hästar med hingstar eller ston bakom sig som fått bra poäng på utställning så är väl det en sak men Yvonne skulle aldrig själv använda sig av hingstar till sina ston som inte presterat något utan bara stått snyggt inför domare. ;

Snälla, kan du inte visa en FRAMGÅNGSRIK arab inom distans med EXTREMT gäddhhuvud?

Samma som med Wilma, ena stunden var hon totalt okomplicerad och hade alltid varit. Nästa sekund låter hon som en typisk D-Day-avkomma.

Wilma är snäll och okomplicerad både vid ridning och hantering idag men som unghäst var hon mycket omogen och svår att ha och göra med.

Alltså, hon var en jobbig häst som unghäst men nu vid 11 års ålder är hon en mogen och klok kvinna med alla hovarna på jorden!

Denna tråd handlar om D-day och hans avkommor. Inte hurvida arabers huvuden är vackra eller ej. Och inte heller om distans araber med gäddhuvuden eller hur man avlar. Ta det via pm och inte här!

Vet bla. Mayday (f-98, d-day - minatge xx), ett fint sto som går MSV dressyr och även har tävlat en hel del fälttävlan, upp till enstjärnigt tror jag.

Måste bara rätta lite... ;)
MayDay är valack och till saken hör att hans mamma var en riktigt fin fullblodsmärr med meriter i både msv ft och hoppning.

För mig är vilja och personlighet viktigast av allt, något denna häst verkligen har. Att hennes kropp ser ut att vara sammansatt av olika hästar tror jag dels beror på dåligt foder innan jag träffade henne och att hon ännu inte hade vuxit klart helt och var totalt fel musklad.

Tror hon kommer bli snygg med tid, träning, rätt foder och kärlek! En häst vi kan vänta oss att se framöver skulle jag tippa på. Hon hade även nyligen haft föl pga att förra ägaren inte vågade rida henne (pga sadeltvång mm).

Galoppen tycker jag också är viktigt, en bra trav är enklare att träna sig till. Vill självklart ha en häst med bra rörelser överlag, hellre en häst med medel gångarter som är välriden och trevlig än en häst med superflashiga gångarter som inte är bra riden alls. Nu är jag hoppryttare i grunden men har mer och mer fastnat för dressyr med, så nu är jag lika mkt för båda. Även om känslan att rida piaff och passage på en välriden häst nästan slår allt annat med hästlängder :angel:

Beror det på yttre omständigheter (dåligt foder etc.) så är det ju egentligen inte hästen i sig som ser ut att vara sammansatt, egentligen. Sådant kan man ju se bort från och in i framtiden. Det är ganska lätt att tänka vad det kan bli av en häst med rätt foder och bra träning. Då kan vi ju konstatera att "din" häst är väl sammansat men ur form?

Jag håller med om att personlighet och vilja är det viktigaste, samtidigt så räcker inte en härlig personlighet i mina ögon om jag letar efter ett sto som jag ev senare ska ta föl på.

/U

Appråpå hästhuvuden.

Nu är det ju så att inte kan man väl säga att denna unge är vacker...

Vi kallade honom för älgen. :D:D

konflikt.jpg

AM

hmpf, vad är det för peronangrepp:devil:

Vill upplysa om att jag faktiskt har en mycket liten och kockett "Mule":rofl:

(mitt nick kommer ju från en häst som också kallades älgen, men det var mest för att han var stor som ett hus och älgade på med jättekliv):D

jo många gånger, du skulle ju avla fram araber som såg ut som varmblod innan :rofl:

Eh? Nej? :confused:

Jag har varit inne i arabaveln ett tag och då sökte jag efter en hingst med prestationsblod och gärna av den större och grövre modellen. Jag var inte ett dugg intresserad av oinridna utställningshingstar eftersom att jag ville ha fram en bra ridhäst.

Du har snöat in dig på att alla utställningshästar inte rids o har deformerade huvud. Du har fel.

Jag kan ge ett exempel bland hennes hästar (inte det enda): Wierusz e:Pesal ue:Monogramm
Pesal är pappa till bla Girlan Bey PL, som förövrigt är en korrekt häst som är mycket riden. Men som just nu satsas i en internationell karriär.

Jag vet att jag har rätt o du har fel så nu lämnar jag tråden............

Du har snöat in dig på att alla utställningshästar inte rids o har deformerade huvud. Du har fel.

Jag kan ge ett exempel bland hennes hästar (inte det enda): Wierusz e:Pesal ue:Monogramm
Pesal är pappa till bla Girlan Bey PL, som förövrigt är en korrekt häst som är mycket riden. Men som just nu satsas i en internationell karriär.

Jag vet att jag har rätt o du har fel så nu lämnar jag tråden............

Haha, jag har aldrig direkt pratat om att det inte finns framgångsrika distanshästar med hästar i stamtavlan som ställts ut utan det jag pratat om är att jag aldrig sett en framgångsrik distanshäst med extremt gäddhuvud.

Jag bad dig att nämna ett exempel på en distanshäst med extremt gäddhuvud men tydligen kunde du inte komma på någon utan valde att dra dig ur diskussionen istället. :rofl:

Jag har ALDRIG skrivit att alla utställningshästar inte rids. Hur läser du människa? Jag skrev att jag inte var intresserad av att använda mig av hingstar som bara ställts ut i min avel. DET ÄR STOR SKILLNAD!!!

Beror det på yttre omständigheter (dåligt foder etc.) så är det ju egentligen inte hästen i sig som ser ut att vara sammansatt, egentligen. Sådant kan man ju se bort från och in i framtiden. Det är ganska lätt att tänka vad det kan bli av en häst med rätt foder och bra träning. Då kan vi ju konstatera att "din" häst är väl sammansat men ur form?

Jag håller med om att personlighet och vilja är det viktigaste, samtidigt så räcker inte en härlig personlighet i mina ögon om jag letar efter ett sto som jag ev senare ska ta föl på.

/U

Jo det kan vi nog konstatera, har tyvärr ingen bild att visa heller.

Nej det är klart det inte räcker, man vill ju föra aveln framåt och då räcker det inte med personlighet, stam, egna prestationer, extriör och ev tidigare avkommor osv är mkt som spelar in. Något jag även letar efter då jag söker tävlingshäst.

Om jag inte misstar mig så var detta en tråd om D-Day? :confused:

Arabdiskussionen kan ni ta någon annan stans? :idea:

Såhär ser min hoppetosse efter D-day ut:

28520299.jpg

28729987.jpg

29960546.jpg

28520297.jpg

28932358.jpg

Jag skrev för ett år sen i tråden att jag tyckte att han var underbar. Jag var nykär då och har nu kommit till insikt: han är en förklädd pissmärr. Dock har han, som de flesta andra, bra och dåliga dagar. På en bra dag är han helt otrolig och på sina sämre dagar går han emot skänkeln, backar för att komma undan och lättar gärna bak som några andra har skrivit om sina avkommor.

Däremot tror jag antingen att han börjar växa upp eller så har jag blivit bättre på att rida honom för nu är han tjurig betydligt mer sällan än för ett halvår sen. Även om han är lite speciell så går han oftast som en gud (med lite attityd).

Håller med om huvudet, det är inte vackert.:crazy:
Dom D-dayare som jag träffat har varit mer eller mindre stolliga.
Skulle dom vara trevliga att rida/hantera hemma så brukar dom inte funka på tävling när det blir mer press.

Men självklart finns det säkert bra hästar efter honom, men det är den uppfattningen som jag har av dom.

Tack så mycket och jag kan inte annat än att hålla med. Han är otroligt vacker! :D (inte alls partisk)

hej,

jag just hittade detta topic. jag har haft detta sto för fem år nu och jag kan säga att det blir bättre or bättre varje år.
Här är några bilder från förra sommaren. Vi gör fältävlan och hon är ju mycket bra på det. Jag har planerat för avel också, men har inte hittat en lämplig hingst.

291956_10150291628332731_619557730_7723572_5960177_n.jpg

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 230
Avel Nyfiken på denna hingst. Hittar ingen direkt givande information om honom på nätet eller i gamla trådar här på Buke. Var gångartsetta...
Svar
18
· Visningar
3 384
Senast: Nikolina
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix