Sv: D-day 935

Mitt sto har inte ett sådant huvud som hästen på din bild! Inget fult med hästens huvud på din bild, tvärtom. Jättefint huvud! :idea:

/Isabel

Skojar du? :crazy:

Snacka om att vara hemmablind. Din hästs nosrygg är ju mer konvex än hästen som är på bilden under.

Jag tycker inte att mitt sto har någon knöl mitt i huvudet. Jag kan i alla fall inte se någon. Och om hon nu har en knöl (som jag tydligen inte kan se) så är det i sådana fall en väldigt vacker knöl för hon får ofta höra att hon har ett väldigt vackert huvud! :rofl:

30065182.jpg

Nu tycker jag att tråden spårat ur lite, du har som alltid dina egna åsikter men faktum kvarstår att:

1.D-Day ofta lämnar mer eller mindre konvexa profiler, vilket enligt många anses "inte så vackert".

2.Din häst har en konvex nosrygg, vilket inte betyder att hon har en "knöl" på huvudet utan att hela nosryggen är smått böjd utåt.

Så behöver vi inte disskutera det mer ;) Angående om ett huvud är vackert eller inte är subjektivt medan konvex/konkav/rak nosrygg är fullt mätbart. Och det är såklart mer än nosryggsprofilen som avgör om man tycker ett huvud är vackert eller ej.

Jag förstår inte hur man kan tycka att ett hästhuvud är fult.. det låter så himla tramsigt att sitta och säga så. Det finns inga fula hästar! I alla fall enligt mig. Det finns heller inga fula katter, hundar eller andra djur.

Jag tycker att mitt hästs huvud är vackert och det har många andra också sagt att de tycker att hon har. Om mitt sto har ett huvud som "buktar ut" så tycker jag att det är fint. Hellre det än ett kraftigt inåtbuktande huvud som t ex många araber har! Det ser ju fasiken läskigt ut! :eek:

Jag tycker att mitt hästs huvud är vackert och det har många andra också sagt att de tycker att hon har. Om mitt sto har ett huvud som "buktar ut" så tycker jag att det är fint.

Du får tycka vad du vill om vackert o ickevackert.Ursprunget i diskusionen var ändå den nedan där du påstod att din häst inte hade huvud med utåtbuktande nosrygg.Det har den.

Mitt sto har inte ett sådant huvud som hästen på din bild! Inget fult med hästens huvud på din bild, tvärtom

Appråpå hästhuvuden.

Nu är det ju så att inte kan man väl säga att denna unge är vacker...

Vi kallade honom för älgen. :D:D

konflikt.jpg

AM

Jag tycker att mitt hästs huvud är vackert och det har många andra också sagt att de tycker att hon har. Om mitt sto har ett huvud som "buktar ut" så tycker jag att det är fint. Hellre det än ett kraftigt inåtbuktande huvud som t ex många araber har! Det ser ju fasiken läskigt ut! :eek:

Bara för att din häst har en konvex nosrygg o du vill försvara det som snyggt behöver du inte spy över arabernas konkava nosrygg.
Billigt!!!
// Linda

*KL*

Nu var jag ju faktiskt tvungen att titta i databasen på de avkommor vi har och ta mej sjutton att de flesta hade mer oädelt huvud! Det har jag inte tänkt på tidigare, 2-3 st kunde jag inte avgöra och 1 såg ut att ha smalt, för övrigt den vackraste D-day avkomma jag sett personligen! Helt koko i bollen enligt uppgift men oerhört vacker och rör sig bra! Ska också hoppa bra.

Camilio.JPG

*kl*

Om någon fortfarande läser tråden pga diskussionen om D-day avkommor så kan jag berätta om svägerskans häst...

Hon har ett sto f. 98 efter D-day - Falleur. Ful från marken, lång i ryggen, konvex nosrygg. Men fy katten vad hon kan röra sig!
Trevlig för det mesta, men har samma symptom som många andra beskrivit, kan stanna, lätta fram, se spöken, osv.
Supersnäll i all hantering men ville inte stå själv i transporten på tävling om hennes "pojkvän" gick ut...
Men som sagt, sålänge man inte kräver så mycket så kan hon vara superfin att rida också, och hon har mkt lätt för alla "svårare" rörelser,
t.ex. passage och piaff. Samlar väldigt lätt.

Menmen, ett sto är hon allt, och av allt att dömma (av de jag läst här alltså9 så gör tydligen pappan sin del också... :)

*kl*

Om någon fortfarande läser tråden pga diskussionen om D-day avkommor så kan jag berätta om svägerskans häst...

Hon har ett sto f. 98 efter D-day - Falleur. Ful från marken, lång i ryggen, konvex nosrygg. Men fy katten vad hon kan röra sig!
Trevlig för det mesta, men har samma symptom som många andra beskrivit, kan stanna, lätta fram, se spöken, osv.
Supersnäll i all hantering men ville inte stå själv i transporten på tävling om hennes "pojkvän" gick ut...
Men som sagt, sålänge man inte kräver så mycket så kan hon vara superfin att rida också, och hon har mkt lätt för alla "svårare" rörelser,
t.ex. passage och piaff. Samlar väldigt lätt.

Menmen, ett sto är hon allt, och av allt att dömma (av de jag läst här alltså9 så gör tydligen pappan sin del också... :)

alla Falleur barn och barnbarn som jag har träffat kan röra sig :) och jag har sett en del ;)

Bara för att din häst har en konvex nosrygg o du vill försvara det som snyggt behöver du inte spy över arabernas konkava nosrygg.
Billigt!!!
// Linda

Jaaaaaa min älskade underbara häst har en konvex nosrygg och jag älskar hennes underbara vackra huvud! Tycker förresten att P.R.E hästar med konvexa nosryggar är bland det vackraste som finns! :love: Och faktiskt, jag tycker att det är riktigt, riktigt läskigt med araber med extremt konkava nosryggar. Ibland funderar jag på om de ens kan andas? :eek:

Appråpå hästhuvuden.

Nu är det ju så att inte kan man väl säga att denna unge är vacker...

Vi kallade honom för älgen. :D:D

konflikt.jpg

AM

Tycker den är supercharmig! Påminner om en ridponny som stod på min gamla ridskola! :love: Vad är det för ras?

Tja, gillar man ramskopf så...

En till D-Day med ramskopf. Dock tycker jag han klär i det :p

IMG_3930.jpg

Lite OT, men är det inte "lille" Diamond? :love: Eller så måste det vara en extremt lik D-Day avkomma :o

Iaf, här på skolan finns det två D-Day avkommor, kommer inte överänns med den ena, men den andra (Diamond) är min lille prins :D Kan dock bli rejält sur när han känner för det, och är otroligt stark om han vill det också :angel: Har aldrig upplevt att han har stannat, rider honom dock långt ifrån ofta, men jag anser att han är välbalanserad och oftast arbetsvillig ( så länge man håller sig på den nivå vi är på iaf ;) ).

Personligen är han otroligt snygg också, älskar hans huvud! :love:

Visst är det Daimond :D Jag och Freddie hade ett litet projekt förra året, att göra skolhästarna snygga och ta lite bilder på dem... Skulle ha blivit till en presentation på hemsidan, men det blev int så mkt av det :p

Jag tycker båda D-Dayavkommorna på vår skola är fina att rida, jag kommer bra överens med Ceydido, han har lite stooor gång som är svår att sitta ner på, min fin :love:

Ang temperamentet har jag aldrig märkt att någon av dem skulle vara vassa eller tjuriga, och iaf Daimond har ju Amiral bakom sig också, som väl inte är känd för att ge de allra lättaste hästarna heller.
Dock så finns det ett avelssto som heter Demona, och det gör hon väl av en anledning :devil: . D-day är i tredje led på "min" 3-åring också, och hon är en liten kärring, undrar om det kommer därifrån :angel:

Senast ändrad:

Tycker att många som man pratat med som har D-Dayhästar säger att de just STANNAR och blir tjuriga. Min teori är att de är – i allafall i ung ålder – så pass känsliga att de lätt når frustration, och ett sätt att lösa frustration är ju helt sonika att stanna/»ge upp«.

Jag har haft fyra stycken i min absoluta närhet. Alla fyra har haft denna egenhet. Och hur vanligt är DET egentligen?

Detta stämmer mycket bra in på en d-day avkomma jag red under ett par år. Har aldrig träffat en så istadig häst som denna. Vissa rundor gick hon inte att rida öht då hon bara stannade och var omöjlig att få fram. Känslan när hon stannade var att denna häst bara "stängde av" och reagerade inte på vare sig spö, skänkel, röst, nada!

Detta hände nästan bara vid uteridning. I dressyren gick hon så gott som alltid bra, och rörde sig helt ok. Därför tror jag inte hon hade ont, då dressyr borde påfresta mer än skogsridning.

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 230
Avel Nyfiken på denna hingst. Hittar ingen direkt givande information om honom på nätet eller i gamla trådar här på Buke. Var gångartsetta...
Svar
18
· Visningar
3 384
Senast: Nikolina
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix