D-day-Martini

Vad roligt! Jag träffade en dito på en tävling i våras. Jag såg den först på framridningen och hajjade till då den var väldigt lik min häst. Namnet antydde att den hade Martini på mödernet även den och när jag frågade så stämde det.

Martini var väl en bussig hingst.

Min är ganska stor (174), lite för lång i både rygg och hals men fick 888 på exteriörbedömningen som 4-åring så han är ok sammansatt.

Sv: D-day 935

Oh tack, kul med bilder. Jag ska spara sidan. Vet du om man kan hitta tävlingsresultat någonstans också?

Oh tack, kul med bilder. Jag ska spara sidan. Vet du om man kan hitta tävlingsresultat någonstans också?

Såvitt jag kan se har deras databas endast resultat fram till 2007. Jag lyckas inte länka direkt till sökresultaten, men jag hittar att hon under 2007 tävlat i hoppning upp till 1 m med nollor i 90 cm och en dressyr Lätt C med 56,5 %.

Om D-Day. JAG har hört precis tvärt om om D-Day själv. Av en ryttare som red och arbetade på Flyinge när D-Day stod där. Att det var en mkt märklig häst som ena dagen gick som en miljon och andra dagen tjurigt stannade i varje hörna. Tycker att många som man pratat med som har D-Dayhästar säger att de just STANNAR och blir tjuriga. Min teori är att de är – i allafall i ung ålder – så pass känsliga att de lätt når frustration, och ett sätt att lösa frustration är ju helt sonika att stanna/»ge upp«.

Jag har haft fyra stycken i min absoluta närhet. Alla fyra har haft denna egenhet. Och hur vanligt är DET egentligen? Inte SÅ många hästar som i bara grundarbete stannar och backar och har sig. Min slutade helt upp med det oberäkneliga beteendet när han var ungefär 7-8 år, två av dem (ston) är inte längre ridhästar och den sista är okey i sitt beteende numera. När jag vid ett tillfälle förra året skulle rida en kadrillj blev min häst dock mkt upprörd och pressad av närheten till övriga hästar och slog i bromsen/backen och fick tas ur den leken.

Vincidore (Rambo f.98 i Sverige ue.Granit) tävlas internationellt av Timna Zach, Österike. De vann junior mästerskapet i Österrike 2008.

Rambo köptes av en vän till mig som 1 årig hingst.. Helt underbar i sitt temprament, kallades även för stallets nallebjörn när han såldes till Tyskland. En stor grå val, med stor personlighet. aldrig sur eller grinig, men däremot enorm att rida.. berättade precis för min vän att jag läst denna tråden, och registrerade inte att han var omdöpt.

Så jag sökte på det nya namnet, och kom då in på denna tråden igen.. konstigt!!:D

visste inte att han hade fått sådana framgångar, den stora grå

Är det D-day som nedärver "inte så snygga" huvuden (syns på näst sista bilden att hon har lite ramskopf)? Tänker på att syskonen har väldigt vackra huvuden, speciellt vissa :angel:.

Ja, en del av hans avkommor hade lite lite fula nosryggar, ramskopf. Modern brukar som sagt lämna vackra huvuden i vanliga fall.

Om D-Day. JAG har hört precis tvärt om om D-Day själv. Av en ryttare som red och arbetade på Flyinge när D-Day stod där. Att det var en mkt märklig häst som ena dagen gick som en miljon och andra dagen tjurigt stannade i varje hörna. Tycker att många som man pratat med som har D-Dayhästar säger att de just STANNAR och blir tjuriga. Min teori är att de är – i allafall i ung ålder – så pass känsliga att de lätt når frustration, och ett sätt att lösa frustration är ju helt sonika att stanna/»ge upp«.

Jag har haft fyra stycken i min absoluta närhet. Alla fyra har haft denna egenhet. Och hur vanligt är DET egentligen? Inte SÅ många hästar som i bara grundarbete stannar och backar och har sig. Min slutade helt upp med det oberäkneliga beteendet när han var ungefär 7-8 år, två av dem (ston) är inte längre ridhästar och den sista är okey i sitt beteende numera. När jag vid ett tillfälle förra året skulle rida en kadrillj blev min häst dock mkt upprörd och pressad av närheten till övriga hästar och slog i bromsen/backen och fick tas ur den leken.

Exakt så gör mitt sto efter D-Day också. Bara stannar och blir tjurig. Går mot skänkeln. Börjar jag bråka med henne då, så kan hon sparka bakut eller lätta fram. Då sitter jag bara och väntar ut henne tills hon har lugnat ner sig och vi fortsätter framåt. Fast mitt sto är 11 år nu

snyggt o fult ?? väldigt bestämd uppfattning. kan du vara något mer specifik i ditt fördomsfulla uttalande?? :eek:
kladruby

Vaddå fördomsfullt??? Det anses väl inte så vackert med ramskopf och hästen vi uttalar oss om är min egen uppfödning och syster till Poffs häst. Jag tycker själv inte att det är tilltalade med ramskopf, men i detta fall växte det bort till stor del. Jag skulle tro att du får en anmärkning i kritiken om du visar en häst och den har den formen på huvudet och även neddrag på betyget av huvud/hals/bål.

hade du skrivit "ej rastypiskt huvud" etc - hade jag kunnat ta ditt anförande seriöst men tvärsäkra tyckanden - alldeles för pretentiöst för att vara intressant.
kladruby

Det var väl jag som skrev "inte så snygga huvuden". Jag ber så hemskt mkt om ursäkt om jag uttryckt mig fördomsfullt. Men med tanke på att mamman lämnat 12 avkommor med väldigt vackra huvuden och 1 med inte så vackert (enligt mig), så kan man förstås börja fundera över om inte hingsten möjligtvis har ngt med det att göra...
Dessutom tror jag att Jarrah sett fler avkommor av denna hingst som haft lite ramskopf.

KL
Jag har ett väldigt trevligt sto efter D-Day.
Fin i ridningen och mycket enkel i all hantering. Snäll, go och glad.
Visad som 3-åring, klass I på gångarter, 46 poäng.
Trevlig skritt o trav och fin galopp.
Hela stammen: D-Day-Furioso III-Hertigen
hedwig_090419.jpg

hedwig2_090419.jpg

GetAttachmentaspx.jpg

Ser att tråden är gammal men får man fråga vad ditt sto heter? Ser ut som en tjej vi har haft hemma. Ett riktigt litet monster :devil:

Mvh Jate Volim

Jag tycker att mitt sto efter D-Day är raka motsatsen till det ni berättat om avkommor efter D-Day! Wilma är en väldigt arbetsvillig häst! Hon är känslig att rida och kräver en ryttare med mycket mjuk ridning men hon har en enorm ridbarhet och en fantastisk gång! När hon var unghäst kunde hon stanna och tjura i ett hörn och vägra gå över en bom på marken men nu vid 11 års ålder skulle hon aldrig göra det. Efter att hon fick föl -08 så har hon mognat något enormt! En helt annan häst än tidigare! Tycker förresten att hon har ett mycket vackert huvud! ;)

/Isabel

DSC00006.JPG

Jag har en D-Day-Martini. Vacker skimmel, mkt lik sin far. Född 1999. Jättesvår som unghäst. Orädd men kaxig, känslig, envis, och tjurskallig. Svår att leda och hantera.

Har skärpt till sig med åldern, placeringar -07 och -08 i MsvB, nu klar för MsvA. Inget stjärnämne, men idag en mkt snäll, ytterst samarbetsvillig, lydig och sympatisk häst med ok gångarter.

Vaaaaa? Mitt sto är också efter D-Day - Martini! :eek:
Underbar kombination, eller hur? Hihi!

/Isabel

Mitt sto har inte ett sådant huvud som hästen på din bild! Inget fult med hästens huvud på din bild, tvärtom. Jättefint huvud! :idea:

/Isabel

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 230
Avel Nyfiken på denna hingst. Hittar ingen direkt givande information om honom på nätet eller i gamla trådar här på Buke. Var gångartsetta...
Svar
18
· Visningar
3 384
Senast: Nikolina
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka