Sv: D-day 935

När Wilma var 5 år gammal så kunde hon testa mig var tredje minut. Hon låste sig, stannade och vägrade gå framåt (eller bakåt), bara frös fast på stället! Lyssnade inte på spö, skänkel eller någonting.

I hoppningen kunde hon vägra att gå över en bom på marken. Hon frös fast, på exakt samma sätt. Fick rygga över bommarna till slut sen tröttnade hon och allt flöt på igen. Detta händer bara på träning. På tävling har hon aldrig krabbat, där är hon alltid 100% positiv!

Hon kunde även stegra sig, sparka bakut och hugga hej vilt omkring sig vid denna åldern. Jag skulle vilja säga att hon var en extremt omogen häst!! Det var mycket tårar när Wilma var unghäst. :rofl:

Nu är hon världens snällaste och goaste häst, skulle inte göra en fluga förnär! :love:

Jag tycker att mitt sto efter D-Day är raka motsatsen till det ni berättat om avkommor efter D-Day! /Isabel

DSC00006.JPG

Hur ska du ha det?

Det där med att du sa att de "stängde av" känner jag igen hos den D-Day avkomma som jag ofta rider här på skolan, ibland upplever man det som om han bara kopplar bort alla hjälper och omgivningen, men det där med att stanna vet han nog inte att han "ska" göra :angel: Han pinnar på i exakt samma tempo, exakt samma form, rakt fram, men resten går ju att diskutera :cool: Man kan ta ut handen rätt åt sidan, verkligen leeeeda, styra med sits och skänkel, men han går ändå bara rakt fram! Efter några steg kommer han iaf tillbaka och allt funkar som normalt :confused:. Detta kommer som tur är inte så ofta på sistone iaf :D

/Julia

Förmodligen kan de andas bättre än ditt sto med tanke på deras uthållighet.
// Linda

HAHA! Det är STOR skillnad på rena utställningsaraber och araber avlade för distans! Jag har aldrig sett en distanshäst med en sådant extremt gäddhuvud! :rofl:

Sorry, de allra flesta araber i Sverige som går distans är utställningsavlade. Distansaveln är inte stor och fortfarande så söker man inte automatiskt efter en distansavlad häst när man letar ny.
Det finns araber med mycket dish på banorna men det syns oftast inte så mycket med utrustning.

Sen kan man alltid klanka ner på det extrema inom allt, fanatiker finns i allt. Missbildningar också.
Om det är en missbildning med konkav nosrygg så är väl konvex det också?
// Linda

Sorry, de allra flesta araber i Sverige som går distans är utställningsavlade. Distansaveln är inte stor och fortfarande så söker man inte automatiskt efter en distansavlad häst när man letar ny.
Det finns araber med mycket dish på banorna men det syns oftast inte så mycket med utrustning.

Sen kan man alltid klanka ner på det extrema inom allt, fanatiker finns i allt. Missbildningar också.
// Linda

Har egentligen inte med tråden att göra men eftersom det är min tråd så får härja lite som jag vill med trådkapningar, eftersom det ändå har blivit det. Egentligen är väl inte direkt Sverige något framstående land när det gäller rent ut utställningsavlade araber? Om man nu jämnför med t.ex. USA där det är lite extremavel. Distansavlade finns väl egentligen inte som sagt utan vi har väl egentligen riktig gott och blandat blod. Jag är inte direkt insatt närmare på arabstammar men eftersom jag har en databas och fotar de araber som korsar min väg blir jag automatiskt lite påläst trots allt. Du som verkar mera insatt, tänkte lägga in lite bilder och stammarna på dessa, kan vara lite intressant vilka som har mer "utställning" och "bruks" stam! :idea:

(far, morfar, mormorsfar och mormorsmorfar)
Valack f.1991, startat upp till LA dressyr, Bolsjoj - Figaro - Nimran - Listopad
valack f.1990, startad mycket i LB dressyr, Mirex - Danser - Nureddin - Essaul
Valack f.1997, Imppulse -Rousseau - Aladdin - Lysander
Valack f.2001, Elton - Mascat - Elfur - Salon
Valack f.1985, en gammal favorit som fortfarande är i livet, TC Kashmir - Aladdin - Elf - Espartero
Valack f.1992, Ararat - Haracz - Rusazcie - Ansata Ibn Sudan
Valack f.1991, tävlad dressyr på högre nivå, Koliber - Mikon - Aladd - Alrex
Valack f.1992, vinster & plac LB hoppning, Fynd - Rousseau - Mustapha, Afifi
Valack f.1992, Diesel - Gokart - Algier - Comet
Valack f.1992, Noroc - Glaz - Menelaus - Czort

har en i databasen som tävlar distans på elitnivå med Om El Tanam - Metat - Grojor - Bilbao.

Nu gick jag bara genom valackerna, hehe

Härligt med så mycket vackra hästar som ärligt talat har många utställningshästar som förfädrar (svenska rikschampions). Jag tycker att ingen av dessa igentligen är bruksavlade. Mycket polskt o det innebär arabtypiska atleter. Sen är det inte alltid att avkommorna blir vad man tänkt sig.
Tex en hingst som Gokart. Född i Polen o testad på galoppen, svensk rikschampion o har tex två söner som gått bra i distans. Poem o Janos. Finns bakom fler bra hästar ex Gomir o givetvis fina ston också.
Om El Tanam är en annan rikschampion som fått både "snygga o användbara" avkommor. Inom alla grenar.

Ska man sedan jämföra länder så har ju Polen lyckats med arabtyp + bra ateter.
Frankrike har avlat fram små engelska fullblod.
USA har tagit aveln mer mot saddlebred. O de ska ju alltid överdriva o vara värst.
Ryssland har blandat från mest Polen + England. De "räddade" hästar från Polen under kriget. Dessa fick utstå en hel del i sina vandringar o det blev lite "survival of the fittest".

Nu generaliserar jag men ..............
// Linda

// Linda

Jag har aldrig sett en distansarab med extremt gäddhuvud. De allra flesta jag sett har inte ens haft tillstymmelse till att ha gäddhuvud. Jag har ridit hos en som rider distans på Elitnivå (en gammal lärare på gymnasiet) och hennes hästar var inte alls några utställningsaraber. Hon var inte ens intresserad av utställningsaraber! Hon var intresserad av rätt exteriör, bra huvud, tävlingsinstinkt och prestation!! Förresten, hennes stall heter Stall Peak, om du vill ta dig en titt.

By the way så har jag ridit araber i hela mitt liv.. så har ingenting emot araber om du tror det. Jag sa bara att jag tycker att det är grymt LÄSKIGT med extrema gäddhuvud. Jag hade en arab som blev 27 år gammal. Hade han i över 10 år! Han var en stor kille på 157 cm med maffig kropp och mycket snyggt huvud!! :love:

Sen snälla, tråden handlar om D-Day.. inte om araber.

du får tycka att dina arabs huvud var jätte snyggt om du vill, men arabtypisk var han inte !

Sen snälla, tråden handlar om D-Day.. inte om araber.

:rofl:

Har du verkligen så dåligt minne?
Citat frn inlägg 46 skriven av dig::angel:

Om mitt sto har ett huvud som "buktar ut" så tycker jag att det är fint. Hellre det än ett kraftigt inåtbuktande huvud som t ex många araber har! Det ser ju fasiken läskigt ut!

Inte undra på att tråden går igång på araber när du skriver att många ser läskiga ut.:devil:
Och sedan rättar du andra.:eek:

Jag förstår inte hur man kan tycka att ett hästhuvud är fult.. det låter så himla tramsigt att sitta och säga så.

HAHA! Det är STOR skillnad på rena utställningsaraber och araber avlade för distans! Jag har aldrig sett en distanshäst med en sådant extremt gäddhuvud! :rofl:

Det är väl som vanligt så att någon inte vet riktigt vad hon tycker?

Samma som med Wilma, ena stunden var hon totalt okomplicerad och hade alltid varit. Nästa sekund låter hon som en typisk D-Day-avkomma.

Mycket märkligt.

Om det nu ska handla om D-Day så gjorde jag en gång en sökning på "Sadeltvång" på den största annonssajten. Det kom upp fyra olika hästar, varav tre var efter D-Day. Säger inte det allt?

Träffade förresten en avkomma förra veckan hos en kompis som har utbildningsstall. Jag kommenterade inget när hon sa att den var efter D-Day, men efter ett tag frågade jag hur den var. Hennes svar: "Jo, den är faktiskt redig". Är väl också rätt talande för hur den allmänna uppfattningen är om hans avkommor. :angel:

Däremot fick jag aldrig uppfattning om att han var svår själv när han var ute, men det verkar ju helt klart vara nåt vajsing hos många av ungarna.

*knapp*
Jag tycker D-day lämnar fina, kloka avkommor. Var påväg att köpa en för några år sedan.
Vet bla. Mayday (f-98, d-day - minatge xx), ett fint sto som går MSV dressyr och även har tävlat en hel del fälttävlan, upp till enstjärnigt tror jag.

Jag är också ägare till ett D day sto som jag tycker är väldigt okomplicerad, både att rida och sköta. Och hon är nyligen inriden 10 år gammal. Har varit snäll hela tiden, men är pigg och lite känslig. Det kanske är så att avkommorna inte passar alla ryttare helt enkelt? Jag upplever mitt sto som positiv till allt nytt och dessutom är hon otroligt läraktig.

Hellre det än ett kraftigt inåtbuktande huvud som t ex många araber har! Det ser ju fasiken läskigt ut! :eek:

Innan var det många araber o nu är det

Jag sa bara att jag tycker att det är grymt LÄSKIGT med extrema gäddhuvud.

Sen behöver du inte undervisa mig om Yvonne o hennes hästar. O tittar du i stammarna på de hästarna så vad hittar du.....
Bara för att hästar går bra på utställning så betyder inte det att de inte har rätt exteriör, bra huvud, tävlingsinstinkt och prestation. En bra häst är en bra häst (sen kan vissa oridbara krakar få mycket poäng).
Tänker inte sitta här o räkna upp hennes hästar för att bevisa att de också har div utställningschampions bakom sig.

Det var du som tog upp araber o nu senast svarade jag TS.
// Linda

kl*

De erfarenheterna jag har av d-day hästar är att de har enormt mkt kapacitet och ett sju-helvetes rörelsemönster. Men otroligt knepiga att ha att göra med, svåra att hantera i box (trampar runt, springer över en, måste bindas upp annars drar rakt ut genom boxdörren) flertalet har haft en del ovanor (krubbitning, vävning osv) vid ridning har dom vid tillfällen även blivit extremt frustrerade nästan rent av förbannade, tvärsstannat och argt dunkat hovarna i marken, skyggat för hörn, lättat fram vid press och ja varit allmänt ostadiga. Inga lätta hästar alls att ha att göra med, men har ändå alltid älskat dom, otroligt mkt personlighet och kapacitet.

Dom jag har träffat på har faktiskt haft ganska vackra huvuden, inte alls en konvex nosrygg utan snarare med konkav och med extremt utrycksfulla vackra stora kolsvarta ögon :love:

Min drömhäst är en riktigt snygg 6åring efter d-day, ett svartbrunt sto, skarp i tempramentet och otroligt knepig, men har ALDRIG sett en häst med den traven, riktigt riktigt bra häst. Ganska ful extriört dock, utom huvudet som är otroligt vackert, hela hon ser dock ut att vara ihopsatt av flera olika hästar.

**KL**
'...
Min drömhäst är en riktigt snygg 6åring efter d-day, ett svartbrunt sto, skarp i tempramentet och otroligt knepig, men har ALDRIG sett en häst med den traven, riktigt riktigt bra häst. Ganska ful extriört dock, utom huvudet som är otroligt vackert, hela hon ser dock ut att vara ihopsatt av flera olika hästar.

Så himla skönt att vi har olika smak! Jag personligen hade hellre valt en håast som hade en väl sammansatt och harmonisk typ, trevligt temperament och en hyfsad trav. Galoppen vill jag däremot ha bra med stort register.
Enda punkten vi är överrens om är att drömhästen har vackert huvud. Men vad som är vackert är ju upp till betraktaren att bedömma. Äiven här kan man ha olika smak. (vilket tråden tydligt visar).

Kanske att man lär sig tycka att en häst har vackert huvud om den har en fantastisk personlighet? Kanske är det så att när man träffar en häst med liknande drag upplever man den som vacker? Jag ser drag som påminner om min förra häst i den jag köpte när jag var klar i skolan 2007. Det nya avelsstoet som jag köpte i år påminner mer om den jag köpte 2007 än den som 2007:an påminner om. Men jag tycker fortfarande att alla är vackra.

Konvext, konkavt, brett, smalts, finmejslat, grovhugget och alla andra varianter, egentliget är det bara tycke och smak (och ev. rastyp), och inte så mycket funktion. Och som så många gånger tidigare blir det tjafs om smak vem som har rätt smak och fel.
/U

Så himla skönt att vi har olika smak! Jag personligen hade hellre valt en håast som hade en väl sammansatt och harmonisk typ, trevligt temperament och en hyfsad trav. Galoppen vill jag däremot ha bra med stort register.
Enda punkten vi är överrens om är att drömhästen har vackert huvud. Men vad som är vackert är ju upp till betraktaren att bedömma. Äiven här kan man ha olika smak. (vilket tråden tydligt visar).

För mig är vilja och personlighet viktigast av allt, något denna häst verkligen har. Att hennes kropp ser ut att vara sammansatt av olika hästar tror jag dels beror på dåligt foder innan jag träffade henne och att hon ännu inte hade vuxit klart helt och var totalt fel musklad.

Tror hon kommer bli snygg med tid, träning, rätt foder och kärlek! En häst vi kan vänta oss att se framöver skulle jag tippa på. Hon hade även nyligen haft föl pga att förra ägaren inte vågade rida henne (pga sadeltvång mm).

Galoppen tycker jag också är viktigt, en bra trav är enklare att träna sig till. Vill självklart ha en häst med bra rörelser överlag, hellre en häst med medel gångarter som är välriden och trevlig än en häst med superflashiga gångarter som inte är bra riden alls. Nu är jag hoppryttare i grunden men har mer och mer fastnat för dressyr med, så nu är jag lika mkt för båda. Även om känslan att rida piaff och passage på en välriden häst nästan slår allt annat med hästlängder :angel:

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 230
Avel Nyfiken på denna hingst. Hittar ingen direkt givande information om honom på nätet eller i gamla trådar här på Buke. Var gångartsetta...
Svar
18
· Visningar
3 384
Senast: Nikolina
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix