Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nedanstående text är hämtad ur rasstandarden för Vit Herdehund:
Helhetsintryck: Den vita herdehunden är en kraftig, välmusklad, medelstor hund med ståndöron och kort eller lång päls, alltid med underull. Den skall vara rektangulärt byggd och ha medelgrov benstomme. Kroppen skall ge ett elegant intryck med harmoniska, flytande linjer.
Uppförande/karaktär: Den vita herdehunden skall vara temperamentsfull men ej nervös, uppmärksam och vaksam. Mot människor som den känner skall den vara vänlig, tillitsfull och trofast, följsam och balanserad. Mot främlingar kan den vara reserverad, dock aldrig ängslig eller aggresiv. Den möter obekanta intryck från omvärlden först tillbakadraget/försiktigtit, sedan nyfiket.
hemlig skrev:Har även läst på en uppfödares sida att vit herdehund har ett mildare temperament än schäfern. Den räknas inte som bruksras utan som en sällskapsras, som dock lämpar sig utmärkt för bruksarbete. Ryggen är rakare än på schäfern, vilket väl är mer hälsosamt.....
hemlig skrev:Finns inte så många uppfödare i Sverige, så jag tror det gäller att vara ute i god tid
Konsten att sätta fart på en väldigt gammal tråd. Hur har det gått mer Er och Era hundar? Blev det herdehundar och hur går det?
Jag har köpt en vit herdehund i höstas
Det blir både lång och korthåriga. I Deus fall så är mamman långpälsad och pappan kortpälsad. Men jag har sett att det kan komma korthår från två långhår också. Min är långhårig, men det kanske syns