Vit herdehund

Ankan

Trådstartare
Har blivit nyfiken på den rasen. Är det någon här som har en sån eller som vet något om dom som är värt att veta?

Sv: Vit herdehund

Åh de är jättefina :love: Va SÅ nära på att köpa en sådan förut, var tillochmed och tittade på en kull med valpar. Dock var inte hela familjen överrens så det blev aldrig något :( Mina kusiner köpte dock en kille från den kullen, så jag får åka dit och klappa på honom. Han är jättefin! Bossen heter han:) :cool: Växte ganska snabbt om deras schäferhona, var kul att se :)
Förlåt, vet tyvärr inte så mycket om dem, mer än att jag nog ska ha en när jag flyttar hemifrån :) De jag träffat hittills, Bossen och hans mamma (+ kullen med valpar) har varit väldigt trevliga i vilket fall. Verkar ha väldigt bra psyke. Mamman var t.ex. väldigt lugn när vi var och tittade på hennes valpar. Hon är även med dottern i familjen i stallet och det fungerar utmärkt :)

Har en kompis som ska skaffa vit herdehund. Hon älskar schäfrar, men tycker att dessa är sundare.
Ett tips är www.vitherdehund.com, där jag hittat detta:

Nedanstående text är hämtad ur rasstandarden för Vit Herdehund:
Helhetsintryck: Den vita herdehunden är en kraftig, välmusklad, medelstor hund med ståndöron och kort eller lång päls, alltid med underull. Den skall vara rektangulärt byggd och ha medelgrov benstomme. Kroppen skall ge ett elegant intryck med harmoniska, flytande linjer.

Uppförande/karaktär: Den vita herdehunden skall vara temperamentsfull men ej nervös, uppmärksam och vaksam. Mot människor som den känner skall den vara vänlig, tillitsfull och trofast, följsam och balanserad. Mot främlingar kan den vara reserverad, dock aldrig ängslig eller aggresiv. Den möter obekanta intryck från omvärlden först tillbakadraget/försiktigtit, sedan nyfiket.

Har även läst på en uppfödares sida att vit herdehund
har ett mildare temperament än schäfern. Den räknas inte som bruksras utan som en sällskapsras, som dock lämpar sig utmärkt för bruksarbete.
Ryggen är rakare än på schäfern, vilket väl är mer hälsosamt....

Finns inte så många uppfödare i Sverige, så jag tror det gäller att vara ute i god tid.

hemlig skrev:
Har även läst på en uppfödares sida att vit herdehund har ett mildare temperament än schäfern. Den räknas inte som bruksras utan som en sällskapsras, som dock lämpar sig utmärkt för bruksarbete. Ryggen är rakare än på schäfern, vilket väl är mer hälsosamt.....

Det har jag också läst (bla) och tycker det låter väldigt intressant. Var därför nyfiken på om någon här har egen erfarenhet :)

hemlig skrev:
Finns inte så många uppfödare i Sverige, så jag tror det gäller att vara ute i god tid

Har inte tänkt köpa hund riktigt ännu så det är inte brottom för min del :)

Jag ska åka och titta på en kull med vita herdehundar i helgen. Enligt uppfödaren är det inte samma linjer som dagens schäfer då de har rakare rygg och avlar bland annat på österrikiska importer. Någon som vet något mer som kan vara kul att veta om vita herdehundar innan man åker dit?

Konsten att sätta fart på en väldigt gammal tråd. Hur har det gått mer Er och Era hundar? Blev det herdehundar och hur går det?:)

Konsten att sätta fart på en väldigt gammal tråd. Hur har det gått mer Er och Era hundar? Blev det herdehundar och hur går det?:)

Nej men gud va gammal tråd. Blev ingen herdehund för mig, skulle eg itne haft hund ännu men har "blivit med" en omplacering. En schäferpojke

Det är en hane, 5 månader nu. Han är en jättemysig hund. Mycket egen vilja och energi och väldigt tuff av sig. Han har ett stort behov av mys och gos och det bästa han vet är nog barn. Han har varit ett litet monster mot mig och min sambo innan valptänderna försvann men mot våran son har han varit så lugn och bra.

skanna0006.jpg

skanna0010.jpg

skanna0014.jpg

skanna0001.jpg

Gud vilket charmtroll!:love:
Jag måste bara fråga för att bli klokare.
Blir det både lång och korthåriga hundar i en kull? Eller avlar man på två korthår och får enbart korthår?
Jag har inte riktigt hängt med i den biten..

Det blir både lång och korthåriga. I Deus fall så är mamman långpälsad och pappan kortpälsad. Men jag har sett att det kan komma korthår från två långhår också. Min är långhårig, men det kanske syns :D

Det blev en vit herdehund därifrån jag var och tittade, han blir snart två....jisses vad tiden går fort. Måste säga att jag är jättenöjd över att det blev en vit herde, jag har lärt mig massor även om inte allt varit en dans på rosor, det är en snabb, kvicktänkt och signalkänslig herre som är en dröm att jobba med när det klaffar, men det är en tunn linje innan han går över i stress, men håller man honom på en lagom nivå så har han en bra ork och arbetsvilja.

Hur skulle uu beskriva hans behov av motion,aktivering,träning?
Jag har inga planer på att skaffa en vit herde,men jag är så fruktansvärt nyfiken på allting jämt.;)

Dom vita herdar jag träffat inklusive min egen har varit aktiva och tyckt om att arbeta men har inte behövt gå stenhårt för att må bra utan klarar av att det ibland inte händer någonting. Dock har jag fått lägga en del tid på att få en fungerande "av knapp" på min.

Jag har med mig min vovve ca 3dagar till stallet vilket innebär långpromenader och mycket lösgående med vardagsträning , sen försöker jag vara på hundklubben iallafall1-2ggr vecka då vi tränar lydnad eller går kurs, samt en del hjärngympa eller spår/uppletande. Förutom alla vanliga rastningsrundor osv.

Min skulle säkert kunna gå mycket mer då han är som bäst när man jobbat med honom en längre stund under en dag men det här fungerar för oss för tillfället, då han behövt ganska lång tid på sig att mogna mentalt och orka hålla fokus.

Oj det är jätte längesen jag var aktiv på Buke men nu såg jag den här tråden och var tvungen att svara! :)

Jag och syrran har varsin VH, två hanar ur samma kull födda 2006-04-10

Vi har en gemensam hemsida: http://www.vitherdehund.dinstudio.se

Vi har blivit goda vänner med vår uppfödare, hon ska ha två kullar nu till våren! Länk finns på hemsidan.
Alldeles underbar är hon! :bow:

Jag älskar den här rasen, den perfekta hunden- för oss! Väldigt lättsamma, lyhörda, stabila och hälsosamma :love:
Vi håller på med lydnad, viltspår, utställning och i framtiden blir det nog bruks m.m

Vi var på möte på Södertälje BK den 17/2 för att diskutera rasens framtid. Det är nu på tal om att VH ska bli en bruksras! Personligen så tycker jag detta verkar vettigt, mest fördelar! (PM:a om ni vill veta mera!)

Vi har gått upp helt i VH-världen och älskar varje sekund!:love:

Troligen köper vi våra nästa hundar från samma uppfödare 2008.

Bailey och Bamze
Finkillarna.jpg

Måste bara skriva att det är lite pga att du och din syster har skrivit om era herdar här på buke som jag själv fick upp ögonen för rasen.
Har pratat med din uppfödare ocstod på hennes intresselista inför hennes valpkull nu i vår men det blev valp från sunnantorp istället.

Oj men vad roligt att höra att man bidrog litegrann! :bow: :D

Ja men Malin på Sunnantorp är himla trevlig och har lång erfarenhet, får fram sunda hundar med bra mentalitet!

Lycka till, hör gärna mer om er i framtiden! :banana:

MvH/Bella & flocken

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 273
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 927
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring