Vit herdehund - eller något annat?

Glimfeather

Trådstartare
Jag börja fundera på nästa hund ... Har i många år sagt att jag inte ska ha något annat än en beardis, som jag haft i 10 år nu. Man jag börjar faktiskt bli lite tött på deras veka temperament :crazy: Min Sirius har varit jättlätt att ha att göra med ch uppfostran har gått som en dans, men smäller det någonstans eller börjar åska så drar han hemåt eller mot bilen om vi är ute någonstans med den.

Jag skulle vilja ha något tuffare och lite mer framåt och något som skulle vara mer utav en utmaning. Sirius är mest en klon av mig.

Jag tycker om att vara ute och promenera mycket, minst 2 timmar om dagen och gärna mer om det går. Och jag tycker de flesta grenar inom hundsporten är roliga. Jag har mest hållit mig till lydnad och uppletande eftersom det passar Sirius bäst. Men jag tycker spår är roligt och det hade varit spännande att prova på viltspår. En lärare jag hade på gymnasiet hade en bc som hon tränade och tävlade framgångsrikt i det mesta. Det hade varit roligt om man kunde vara sådär jätteaktiv som hon var.

Helst av allt vill jag hålla mig i grupp 1 eftersom jag tror att de hundarna passar mig bäst.

Har funderat och funderat och kommit fram till att vit herdehund, som jag har kikat på innan, kanske skulle passa mig? Jag tycker om schäferhundar, men jag tror att de kanske är lite för mycket för mig och dessutom verkar det så svårt att hitta bra uppfödare. En herde verkar mer "lagom".

Vad för människa passar en vit herde enligt er? Finns det någon här som har en? Vad ska man tänka på när man letar uppfödare? Vad ligger de på för pris? Berätta allt ni vet!

Tycker ni att jag är helt ute och snurrar i rasljungeln så skäll lite på mig och föreslå lite andra raser ;)

Sv: Vit herdehund - eller något annat?

Men vad fasen Gnist! Jag vill inte ha någon terrier, hur gosig Tulla än må vara ;)

En terrier modell lite större kanske skulle vara något för dig och sirius :D

Steget från en Sirius till en terrierär vääääldigt långt, så jag tror jag håller mig till grupp 1 som sagt ;) Vallhundar is the sheeet :p

Om vi nu ska vara seriösa, så tycker jag nog att du ska kika på finsk lapphund eller lapsk vallhund.

Är du sugen på en av varianterna?? ;)

Vilken av dem om man får vara nyfiken att fråga och ska du ha en valp, unghund eller vuxen?

Jag är ju lite sugen på båda, men har nog fallit mer för Lapsk Vallhund. (såg dock en sinnessjukt vacker Finsk Lapphund som var röd/brun :love:)

Det är ju inte aktuellt ännu på ett par månader, och vi vill väl helst ha en valp (vem vill inte ha en valp?) men vi kan tänka oss att välja en vuxen hund om vi hittar en individ som passar familjeförhållandena.

Skulle vara trevligt att få träffa några exemplar innan man bestämmer sig, så man har lite mer kött på benen sas. :)

dom vita herdehundarna passar nästan vem som hällst och dom är väldigt trevliga. kolla på www.vitherdehund.com

Jag skulle nog säga att Vit Herde INTE passar vem som helst.
Trevliga ja, men tycker att dom tikar jag träffat varit "hårda" men samtidigt osäkra. Nu har jag bara träffat unga tikar så jag vet inte hur hannarna är.

Håller med. Det finns många hundar som (vad jag kallar det) är mentalt skräp, både hos tikarna och hanarna dessvärre..

Kom upp och hälsa på min skrutta ;)

Gärna! :love: Som sagt har jag redan bokat in att jag ska våldgästa dig så fort lill-bebis är stor nog att vara hemma ensam med pappa ett par dagar. :D

Det är faktiskt ganska roligt att för en gångs skull planera ett hundköp. Jag har aldrig vart med om det, trotts att jag haft många hundar. Det har jag väl låtsas-pappas verksamhet att "tacka" för, folk slänger hundar efter oss på stan. :crazy: Senast igår fick jag ett samtal från en väns, väns vän som hade en ostyrlig dobbermankorsning de ville bli av med. (tur att man är anpassningbar) men jag lyckades tacka nej.

Föresten, förlåt TS för trådkapningen.

Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om spetsarna ännu. Kompisen har en samojed och hon är ganska skällig och lite ... vild. Har fått för mig att de är det i allmänhet, men jag har kanske fel?

Ska jag ha en hund som fäller måste det bli en korthårig eftersom jag inte kan ägna mig åt någon större pälsvård på en hund jag är allergisk mot tyvärr. Det fungerar så länge jag inte är där nere och rör för mycket. Finsk lapphund är den med mycket päls va? Har den andra mindre? Vilken är det du har?

Senast ändrad:

Ingen samojed *huga*

Minerva är en lapsk vallhund, men finnarna har inte så jobbig päls egentligen. De fäller ur allt 2 ggr/år under några veckors tid. Det är tussar som man lätt kan plocka ur/karda ur med en underullskarda.

Lapskorna finns ju i en betydligt mindre hårig variant än min, men de är ju inte lika fina då :p

Men känner du andra hundar av din ras? Är alla så veka??

Jag upplever det som ytterst individuelt hur hunden är i psyket. Min hund är varken rädd för skott eller åskväder trots att han är....collie! :cool:

Supertuffa dobermannen var däremot hysterisk skotträdd... :p

Gillar du din ras i övrigt skulle jag leta efter en tuffare individ helt enkelt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 531
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 127
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 047
Senast: Liran
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka