Jag är faktiskt mer undrande till varför de valde färska grönsaker och frukt som område att stödja. Det motiveras med störst prisökning där, men man får ju skilja på vad som är genuin inflation och vad som är tillfällig sässongsvariation.
Min strategi för att håll nere budgeten är att äta de mest prisvärda grönsakerna. Utöver det grundläggande bassortimentet av potatis, rotfrukter, lök så är det inte färskvarorna utan burktomater, bönor och valda delar av det som finns i frysdisken.
Jag ser mest att det blir en sorts stöd för den som redan från början har pengar till att köpa dyra utanför sässong-produkter som färska tomater och importerade odlade blåbär.
Men på det hela ser jag det bara som en vanlig priskampanj. Den gäller ju bara en månad och samtidigt kommer grundpriserna på färska grönsaker börja sjunka av att vintern tar slut. Så det kommer nog en del uppleva som något att tillskriva kampanjen.
Det är välkänt att kunderna "dömer" en butik utifrån upplevelsen av frukt- och gröntavdelningen. Är den avdelningen fräsch, välfylld, inbjudande och trevlig får kunderna den uppfattningen om hela butiken. Det är inte en slump att frukt- och grönt ofta ligger först i kundvarvet i en butik. Går man därifrån med korgen full med varor inspireras man till att handla mer, har man däremot får leta bland dåliga exemplar till dyra priser gör man istället motsatsen.
Självklart är det en reklamkampanj som alla andra! Jag tror också att en stor anledning till att man pekar på att man drar bort momsen är att man lägger fokus på att man tar bort den del av priset som skulle gått till staten, och att butikens del av priset inte är omotiverat högt och enkelt att dra bort.